Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-06, 18:27
Medlem
Snyggingggs avatar
Helt grön på Illustrator, så hjälp😂 Jag har skrivit text, men behöver nu ändra färgen på bakgrunden/sidan. Hur fasiken gör man det?
Citera
2022-09-07, 07:10
Moderator
Protons avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Programvara: Windows --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2022-09-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faztr
HEJ,

Jag blir galen!!

Jag har gjort min logga i affinity designer / photo och ska göra den till en vector bild i adobe illustrator.

Grejen är dock när jag har gjort en bildkalkering i AI så kommer det en vit bakgrund bakom min logga?? när jag EJ vill ha en vit kvadratisk logga bakom min logga uppenbarligen. Då jag vill kunna sätta den på mina kläder och bil utan att det är med en vit kvadrat. Se typ exempel nedanför, Min logga är uppbyggd typ så här kan man säga.

https://img.softmedal.com/880997377660/

men efter vectoriseringen

https://img.softmedal.com/721175641572/

så får jag den jävla vita kvadraten bakom bilden som jag ej blir av med. Jag vill ju att min "logga" ska vara "genomskinlig" så att man snyggt kan sätta den på saker. och vill man ha en vit kvadrat bakom så kan man sätta loggan på en vit kvadrat. men jag vill ju inte nödvändigtvis det!
Min fråga är varför du använt kalkeringsvertyget och inte bara textverktyget....
Någonstans har du gjort fel från början.
En text skriver man i Illustrator vartefter man gör om den till textkontur.
Man skriver inte saker i photoshop, sparar som JPEG, importerar till Illustrator och gör om till en bild via kalkeringsverktyget....
Citera
2022-10-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Helt grön på Illustrator, så hjälp😂 Jag har skrivit text, men behöver nu ändra färgen på bakgrunden/sidan. Hur fasiken gör man det?
går inte - det finns ingen bakgrund i illustrator.
Citera
2022-10-04, 16:47
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
går inte - det finns ingen bakgrund i illustrator.

Man lägger en rektangel på ritytan och låser objektet.
Citera
2022-10-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Man lägger en rektangel på ritytan och låser objektet.
men det är ju inte bakgrunden...
man kan även lägga en platta i ett underliggande lager och låsa det - fördelen är att det går att gömma och är lättare att byta färg på eftersom man inte behöver låsa upp objektet och sedan hitta det bland nivåerna om man har flera objekt som ligger över varandra.
Citera
2022-10-08, 10:21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Antingen lägger du bakgrunden direkt i Illustrator, eller så fixar du bakgrunden i det program (Indesign, After Effects, whatever) du väljer att montera din ai-fil.
Citera
2023-01-10, 13:40
Medlem
Har fått i uppgift att

Skapa en bana med 3 kurvpunkter och 3 hörnpunkter med verktyget Ritstiftet.

Kan man göra någon figur som innehåller det eller ska jag bara gå lös med ritverktyget?
Citera
2023-01-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har fått i uppgift att

Kan man göra någon figur som innehåller det eller ska jag bara gå lös med ritverktyget?
Är inte riktigt säker på vad du menar men...
https://www.bildtagg.se/bild/j34iwjohvt0o8me3jz30ubv
Citera
2023-01-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har fått i uppgift att

Skapa en cirkel och en kvadrat. Låt cirkeln överlappa ett av kvadratens hörn. Använd banhanteraren och kommandot förena. Resultat raka segment och 90° hörn, bågsegment med ankarpunkter.
Citera
2023-01-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Skapa en cirkel och en kvadrat. Låt cirkeln överlappa ett av kvadratens hörn. Använd banhanteraren och kommandot förena. Resultat raka segment och 90° hörn, bågsegment med ankarpunkter.
Nej då får du för många ankarpunkter - sju närmare bestämt.
Du måste i så fall, precis som i mitt tidigare exempel ta bort en. I och för sig inte speciellt svårt.
Jag glömde uppenbart ringa en ankarpunkt - men den är där

https://www.bildtagg.se/bild/t9wchoooogyc83kb62wjb4lr
Citera
2023-04-16, 03:01
Avstängd
NewInGothenburgs avatar
Tja, helt ny med Adobe illustrator. Lyckades med enkelthet få bort text från en bild som var eps-filformat.
Det var bara att backspace bort texten som i vilken ordbehandlare som helst.
Det finns lite annan grafik på bilden som jag vill ha väck också. Några företagsloggor. De verkar inte gå att ta bort på det sättet. Hur löser man detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in