Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vad hnder med megapack verksamheten nr bolagen som faktiskt kan tillverka egna billiga batterier ger sig in i branschen? De kan ju pressa priserna betydligt mer. Ngot jag kommenterat p tidigare och som brjar visa sig nu.

https://twitter.com/cnevpost/status/...fywEdf2AIb_XPw

Tesla har ingen moat i denna bransch och finns noll anledningar till varfr Tesla skulle konkurrera ut ex BYD

Varfr skulle ngon vilja kpa BYD packs nr det finns tesla packs?

Mer allvarligt svar, marknaden r tillrckligt stor fr mnga spelare med hga marginaler.
Senast redigerad av Klugge 2023-02-07 kl. 15:55.
Citera
2023-02-07, 22:24
Medlem
raskenss avatar
Ska tesla smyghja nu i sm steg . Vips r den stora prissnkningen borttrollad utan att nn mrkde det.

https://www.di.se/nyheter/efter-choc...a-priser-igen/
Citera
2023-02-07, 22:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det finns ju mngder med klipp p folk som kr sina Teslabilar i versvmningar p ett stt som inte varit hlsosamt med en ICE-bil, och som inte ftt ngra skador. terigen vertolkar folk Elons tweets, sjlvklart kan man inte kra ut bilen p havet och tro att de ska sluta problemfritt - d r man ju bara dum i huvudet.

Dock finns det rykten om att Cybertruck ska ta den hr btgrejen snppet lngre och att det faktiskt ska vara mjligt att kra den ver en sj mm. Men ven dr knappast ngot Tesla kommer ta ansvar fr om folk gr.

Kr dom i saltvatten kan dom sga god natt. Det kommer inte spela nn roll n hur mycket dom jobbar med korrosionsskydd.
Citera
2023-02-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Givet att det finns pengar att gra p aktieanalys s har du rtt. Det r givetvis helt omjligt fr en smsparare att lgga mer tid n en analytiker som lgger hela sin arbetsvecka p att bevaka tre bolag. Problemet r att det r bortslsad tid att frska gissa vad som kommer hnda i framtiden och drfr har inte analytikern ngon nmnvrd frdel. Smspararen slr analytikern genom att anta att marknaden r hyfsat effektiv och kpa vrldsindex istllet fr att sitta och diskontera kassaflden i Excel.

Proffsen r bra p mnga saker. De kan portfljteori, de kan riskanalys, de kan kvantitativa strategier som vrde och momentum, de kan belning, de kan derivat, de kan investera i olika regimer som inflation, deflation, stark dollar, svag dollar osv. Men de kan inte frutsp framtiden s aktieanalys har de faktiskt ingen stor frdel i.

P tal om experter som inte kan frutsp framtiden har SVT passande nog en artikel om hur dliga expterna var p att frutsp 2022:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...-borsaret-2022

De hr personerna r inte dumma. tminstone r Maria Landeborn oerhrt skrpt och hon r garanterat medveten om att det r ganska meningslst att frska gissa ett rs avkastning. Men, det r hennes jobb. Hon fr betalt fr att ha sikter om dessa grejer vare sig hon vill eller inte.
Jag sg Maria Landeborn i Morgonstudion nyss och jag blev mycket imponerad av hennes kunnighet och saklighet. Det verkar finnas hopp om en fortsatt god ekonomisk utveckling trots allt negativt som hnder. Kanske gller det ven Tesla.
Citera
2023-02-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ska jag svara p sista frgan s tror jag att tesla stryker 100 dagars ma p typ 195$ och sen brjar verkligheten kicka in. FED hatar att se marknaden g shr starkt och skulle inte frvna mig om marknaden initialt gr upp nr de antagligen hjer 25 punkter p tisdag fr att sedan dala nr Powell frsker skrmma marknaden lite och det r lite hur jag tnker spela Q1. Kommer inte att korta eller lnga TSLA utan att jag skriver hr s du/ni har fritt fram att calla ut mig om jag har fel
.

Jag brjar bygga en kortposition med start p 213$ nu, var vnlig och terkom och hna mig om ngra mnader nr de slr fel
Citera
2023-02-09, 18:52
Medlem
Citat:
Jag brjar bygga en kortposition med start p 213$ nu, var vnlig och terkom och hna mig om ngra mnader nr de slr fel
Vilket papper anvnder du? Mini future hos ava?
Citera
2023-02-09, 20:18
Medlem
Citat:
Vi kan vl se om dina kortbet gr bttre n mina 2x mini futures jag kpte i lga 100 rangen
Citera
2023-02-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vilket papper anvnder du? Mini future hos ava?

3 olika, 1 knock 230 en knock 275 och en knock 300. 2 societe general och 1 nordnet. Alla r ver 200 dagar glidande medelvrde vilket br vara antingen en topp eller s lyckas de bygga std dr (226 ish)

Lgger ut ppet s jag till skillnad ifrn diverse bulls kan f skit om mitt bett slr fel
Senast redigerad av job230ge 2023-02-09 kl. 20:46.
Citera
2023-02-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vi kan vl se om dina kortbet gr bttre n mina 2x mini futures jag kpte i lga 100 rangen

Mitt bet r egentligen att tesla inte bryter igenom 200 dma och att jag anser att tesla r vervrderat i nulget. Om de r rtt eller inte terstr att se men blir spnnande iaf. Bjuder in alla att hna mig om 6 mnader om jag har fel
Citera
2023-02-10, 08:35
Medlem
Citat:
3 olika, 1 knock 230 en knock 275 och en knock 300. 2 societe general och 1 nordnet. Alla r ver 200 dagar glidande medelvrde vilket br vara antingen en topp eller s lyckas de bygga std dr (226 ish)

Lgger ut ppet s jag till skillnad ifrn diverse bulls kan f skit om mitt bett slr fel
Gott, jag r ocks sugen men tror jag avvaktar lite infr Q1 rapporten. Om din och min tes stmmer kommer den inte vara vacker
Citera
2023-02-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Gott, jag r ocks sugen men tror jag avvaktar lite infr Q1 rapporten. Om din och min tes stmmer kommer den inte vara vacker

Vill du vara lite mer specifik?

Vad kommer vara dligt?
Citera
2023-02-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vill du vara lite mer specifik?

Vad kommer vara dligt?
Snker man priserna med 10-20% samtidigt som efterfrgan sjunkit r det tveksamt att vinsterna kommer hlla samma niv som fregende kvartal, jag tror att vinsten kommer sjunka en hel del i Q1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in