Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Fr in i hela...
Theta och time decay r samma sak!! Den grekiska bokstaven theta betyder bokstavligen en frndring av vrde under passerad tid.
Tack fr dagens skratt.
... igen bara halva sanningen. Theta bokstaven har anvnds inom matten lnge fr att beskriva ndring baserat p tid. De har inget med grekiskan att gra. De e drfr nr man anvnde sig av begrebbet "theta decay" i optioner. Men, och hr ska jag vara vldigt tydlig, det beskriver en specific effect p vrderingen av optioner. Att anvnda sig av theta i warranter kan man absolut gra, men man kan INTE kalla det "theta decay" man kan kalla de "theta" mjligtvis.
Ass, man kan vll kalla de va fan man vill, men de beskriver ju en specifik sak.
Men. ven om du handlar med warranter s r din kommentar fel. Eftersom time decayen i warranter bara gr ner i vrde om den underliggande gr up och ner. Om den konstant gr ner eller upp i vrde utan volatilitet s har du ingen time decay.
Dvs, vad du d sa r: "jag kper warranter, men jag hller dom bara en kort tid fr att jag ofta har fel nr jag kper dom"
Vilket e fine, eftersom de du gr r att spekulera. Jag har frskt i typ 20 sidor frklarat detta fr dig, men du verkar inte fatta. Om du investerade, s skulle du anvnda warranter som hedge. Men du har frklarat att du inte gr det, igen eftersom du spekulerar i vrdet p Tesla. Du investerar inte i tesla