Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
ver 2 r senare, ret BsteHrMongo sa att tesla skulle g om BYD i batteritillverkning och nrma sig Panasonic i output finns de nu officiellt 0 Tesla modeller som anvnder 4680 efter att MY modellen frn Texas som anvnde de subpar batterierna nu r borta frn specifikation

Sedan de faktum att du explicit sagt att du hllt korta i mini futures och inte optioner gr ju inte saken bttre d mini futures inte har theta decay d det inte finns ett tidsvrde utan endast en finansieringsniv du har hv ifrn men alright gubben.

ven om han hade hlt optioner s r kommentaren lite konstig.

"jag hller bara optionerna kort tid pga av theta decay"
S han kper optioner med lngt kvar till expiration date, med avsikt att hlla dom kort tid.
Det man inte frlorar p theta decay, frlorar man ju i mjlighet till strre svngningar i marknaden.

Ass theta decay e ju inget magiskt minskning av vrdet, det r ju en minskning av potentiell volatilitet.
Citera
2023-09-22, 15:20
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
ver 2 r senare, ret BsteHrMongo sa att tesla skulle g om BYD i batteritillverkning och nrma sig Panasonic i output finns de nu officiellt 0 Tesla modeller som anvnder 4680 efter att MY modellen frn Texas som anvnde de subpar batterierna nu r borta frn specifikation

Sedan de faktum att du explicit sagt att du hllt korta i mini futures och inte optioner gr ju inte saken bttre d mini futures inte har theta decay d det inte finns ett tidsvrde utan endast en finansieringsniv du har hv ifrn men alright gubben.

Frst drar du den efterblivna slutsatsen att 4680 cellerna r "subpar" bara fr att de tar bort dem som alternativ fr Model Y, sen vill folk som knappt lrt sig stava ltsas som att de vet vilka instrument jag handlat vid varje givet tillflle. Bara p flashback hittar man den kalibern.
Citera
2023-09-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Frst drar du den efterblivna slutsatsen att 4680 cellerna r "subpar" bara fr att de tar bort dem som alternativ fr Model Y, sen vill folk som knappt lrt sig stava ltsas som att de vet vilka instrument jag handlat vid varje givet tillflle. Bara p flashback hittar man den kalibern.

Oavsett kvaliteten p 4680 s r volymen (0) ngot som indikerar mindre n succ. Undra hur de gr med rampen som Tesla utlovade p battery day. Skulle vara ver 100gwh inhouse nu.

Oavsett om du handlar optioner eller inte r hela tesen att du hller kort period pga theta decay efterbliven d den r baserad p implicerad volatilitet fr vald tidsperiod s om du har en tes ang riktning r de lika lnt att hlla den 1 vecka som 1 mnad. Men du r skert smartare n Black & Scholes.

ter igen s kommer vrdelsa argument som min frmga att stava upp. Vet inte med dig men jag lgger inte s hemskt mycket tid p att just se till att stavningen p mitt FB inlgg r prima s lnge pongen nr fram.

I slutet p december nr jag fr frsta ggn ngonsin gick lng tesla s var du bearish och aktien skulle till 60-80$. Du r ett praktexempel p retailmentaliteten som tror att allt som gr upp ska fortstta upp och att allt som gr ner ska fortstta ner
Citera
2023-09-22, 15:55
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Oavsett kvaliteten p 4680 s r volymen (0) ngot som indikerar mindre n succ. Undra hur de gr med rampen som Tesla utlovade p battery day. Skulle vara ver 100gwh inhouse nu.

Oavsett om du handlar optioner eller inte r hela tesen att du hller kort period pga theta decay efterbliven d den r baserad p implicerad volatilitet fr vald tidsperiod s om du har en tes ang riktning r de lika lnt att hlla den 1 vecka som 1 mnad. Men du r skert smartare n Black & Scholes.

ter igen s kommer vrdelsa argument som min frmga att stava upp. Vet inte med dig men jag lgger inte s hemskt mycket tid p att just se till att stavningen p mitt FB inlgg r prima s lnge pongen nr fram.

I slutet p december nr jag fr frsta ggn ngonsin gick lng tesla s var du bearish och aktien skulle till 60-80$. Du r ett praktexempel p retailmentaliteten som tror att allt som gr upp ska fortstta upp och att allt som gr ner ska fortstta ner

Synd bara att du inte var s smart att du kpte 2019.
Citera
2023-09-22, 22:14
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
ven om han hade hlt optioner s r kommentaren lite konstig.

"jag hller bara optionerna kort tid pga av theta decay"
S han kper optioner med lngt kvar till expiration date, med avsikt att hlla dom kort tid.
Det man inte frlorar p theta decay, frlorar man ju i mjlighet till strre svngningar i marknaden.

Ass theta decay e ju inget magiskt minskning av vrdet, det r ju en minskning av potentiell volatilitet.

Folk som inte kan stava r illa nog, men nu kan du inte ens citera vad folk sagt rtt. Hur kan det ens vara kontroversiellt att olika instrument har theta decay, eller time decay om man s vill, och att man undviker att hlla dem fr lnge pga detta. Kom med i matchen grabbar, ni behver inte bevisa eran ofrmga i varje liten svng.
Citera
2023-09-23, 10:10
Medlem
Citat:
Folk som inte kan stava r illa nog, men nu kan du inte ens citera vad folk sagt rtt. Hur kan det ens vara kontroversiellt att olika instrument har theta decay, eller time decay om man s vill, och att man undviker att hlla dem fr lnge pga detta. Kom med i matchen grabbar, ni behver inte bevisa eran ofrmga i varje liten svng.

Det r inte s optioner de fungerar.
Citera
2023-09-23, 10:19
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Det r inte s optioner de fungerar.

Den enda som pratat om optioner hr r du.
Citera
2023-09-23, 10:22
Medlem
Citat:
Den enda som pratat om optioner hr r du.

Om du sger theta decay d pratar du om optioner. Det finns andra instrument med hvstng som gr ner i vrde om man hller dom lnge, men d e de inte theta decay.
Citera
2023-09-23, 10:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Om du sger theta decay d pratar du om optioner. Det finns andra instrument med hvstng som gr ner i vrde om man hller dom lnge, men d e de inte theta decay.

Eller warranter.

Ops!
Citera
2023-09-23, 10:36
Medlem
Citat:
Eller warranter.

Ops!

Nope. Warranter har time decay, pga leverage.
Dvs eftersom dom ombalanseras s kommer vrdet lngsamt g ner.

Theta decay i optioner har att gra med vrdering av en produkt, baserat p oddsen att den har tid att g upp eller ner i vrde mkt.
Citera
2023-09-23, 10:43
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Nope. Warranter har time decay, pga leverage.
Dvs eftersom dom ombalanseras s kommer vrdet lngsamt g ner.

Theta decay i optioner har att gra med vrdering av en produkt, baserat p oddsen att den har tid att g upp eller ner i vrde mkt.

Fr in i hela...

Theta och time decay r samma sak!! Den grekiska bokstaven theta betyder bokstavligen en frndring av vrde under passerad tid.

Tack fr dagens skratt.
Citera
2023-09-23, 10:59
Medlem
Citat:
Fr in i hela...

Theta och time decay r samma sak!! Den grekiska bokstaven theta betyder bokstavligen en frndring av vrde under passerad tid.

Tack fr dagens skratt.

... igen bara halva sanningen. Theta bokstaven har anvnds inom matten lnge fr att beskriva ndring baserat p tid. De har inget med grekiskan att gra. De e drfr nr man anvnde sig av begrebbet "theta decay" i optioner. Men, och hr ska jag vara vldigt tydlig, det beskriver en specific effect p vrderingen av optioner. Att anvnda sig av theta i warranter kan man absolut gra, men man kan INTE kalla det "theta decay" man kan kalla de "theta" mjligtvis.

Ass, man kan vll kalla de va fan man vill, men de beskriver ju en specifik sak.

Men. ven om du handlar med warranter s r din kommentar fel. Eftersom time decayen i warranter bara gr ner i vrde om den underliggande gr up och ner. Om den konstant gr ner eller upp i vrde utan volatilitet s har du ingen time decay.

Dvs, vad du d sa r: "jag kper warranter, men jag hller dom bara en kort tid fr att jag ofta har fel nr jag kper dom"

Vilket e fine, eftersom de du gr r att spekulera. Jag har frskt i typ 20 sidor frklarat detta fr dig, men du verkar inte fatta. Om du investerade, s skulle du anvnda warranter som hedge. Men du har frklarat att du inte gr det, igen eftersom du spekulerar i vrdet p Tesla. Du investerar inte i tesla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in