• 859
  • 1259
  • 1309
  • 1358
  • 1359
  • 1360
  • 1409
  • 1459
  • 1859
2023-09-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Över 2 år senare, året BästeHrMongo sa att tesla skulle gå om BYD i batteritillverkning och närma sig Panasonic i output finns de nu officiellt 0 Tesla modeller som använder 4680 efter att MY modellen från Texas som använde de subpar batterierna nu är borta från specifikation

Sedan de faktum att du explicit sagt att du hållt korta i mini futures och inte optioner gör ju inte saken bättre då mini futures inte har theta decay då det inte finns ett tidsvärde utan endast en finansieringsnivå du har häv ifrån men alright gubben.

Även om han hade hålt optioner så är kommentaren lite konstig.

"jag håller bara optionerna kort tid pga av theta decay"
Så han köper optioner med långt kvar till expiration date, med avsikt att hålla dom kort tid.
Det man inte förlorar på theta decay, förlorar man ju i möjlighet till större svängningar i marknaden.

Asså theta decay e ju inget magiskt minskning av värdet, det är ju en minskning av potentiell volatilitet.
Citera
2023-09-22, 15:20
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Över 2 år senare, året BästeHrMongo sa att tesla skulle gå om BYD i batteritillverkning och närma sig Panasonic i output finns de nu officiellt 0 Tesla modeller som använder 4680 efter att MY modellen från Texas som använde de subpar batterierna nu är borta från specifikation

Sedan de faktum att du explicit sagt att du hållt korta i mini futures och inte optioner gör ju inte saken bättre då mini futures inte har theta decay då det inte finns ett tidsvärde utan endast en finansieringsnivå du har häv ifrån men alright gubben.

Först drar du den efterblivna slutsatsen att 4680 cellerna är "subpar" bara för att de tar bort dem som alternativ för Model Y, sen vill folk som knappt lärt sig stava låtsas som att de vet vilka instrument jag handlat vid varje givet tillfälle. Bara på flashback hittar man den kalibern.
Citera
2023-09-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Först drar du den efterblivna slutsatsen att 4680 cellerna är "subpar" bara för att de tar bort dem som alternativ för Model Y, sen vill folk som knappt lärt sig stava låtsas som att de vet vilka instrument jag handlat vid varje givet tillfälle. Bara på flashback hittar man den kalibern.

Oavsett ”kvaliteten” på 4680 så är volymen (0) något som indikerar mindre än succé. Undra hur de går med rampen som Tesla utlovade på battery day. Skulle vara över 100gwh inhouse nu.

Oavsett om du handlar optioner eller inte är hela tesen att du håller kort period pga theta decay efterbliven då den är baserad på implicerad volatilitet för vald tidsperiod så om du har en tes ang riktning är de lika lönt att hålla den 1 vecka som 1 månad. Men du är säkert smartare än Black & Scholes.

Åter igen så kommer värdelösa argument som min förmåga att stava upp. Vet inte med dig men jag lägger inte så hemskt mycket tid på att just se till att stavningen på mitt FB inlägg är prima så länge poängen når fram.

I slutet på december när jag för första ggn någonsin gick lång tesla så var du bearish och aktien skulle till 60-80$. Du är ett praktexempel på retailmentaliteten som tror att allt som går upp ska fortsätta upp och att allt som går ner ska fortsätta ner
Citera
2023-09-22, 15:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Oavsett ”kvaliteten” på 4680 så är volymen (0) något som indikerar mindre än succé. Undra hur de går med rampen som Tesla utlovade på battery day. Skulle vara över 100gwh inhouse nu.

Oavsett om du handlar optioner eller inte är hela tesen att du håller kort period pga theta decay efterbliven då den är baserad på implicerad volatilitet för vald tidsperiod så om du har en tes ang riktning är de lika lönt att hålla den 1 vecka som 1 månad. Men du är säkert smartare än Black & Scholes.

Åter igen så kommer värdelösa argument som min förmåga att stava upp. Vet inte med dig men jag lägger inte så hemskt mycket tid på att just se till att stavningen på mitt FB inlägg är prima så länge poängen når fram.

I slutet på december när jag för första ggn någonsin gick lång tesla så var du bearish och aktien skulle till 60-80$. Du är ett praktexempel på retailmentaliteten som tror att allt som går upp ska fortsätta upp och att allt som går ner ska fortsätta ner

Synd bara att du inte var så smart att du köpte 2019.
Citera
2023-09-22, 22:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Även om han hade hålt optioner så är kommentaren lite konstig.

"jag håller bara optionerna kort tid pga av theta decay"
Så han köper optioner med långt kvar till expiration date, med avsikt att hålla dom kort tid.
Det man inte förlorar på theta decay, förlorar man ju i möjlighet till större svängningar i marknaden.

Asså theta decay e ju inget magiskt minskning av värdet, det är ju en minskning av potentiell volatilitet.

Folk som inte kan stava är illa nog, men nu kan du inte ens citera vad folk sagt rätt. Hur kan det ens vara kontroversiellt att olika instrument har theta decay, eller time decay om man så vill, och att man undviker att hålla dem för länge pga detta. Kom med i matchen grabbar, ni behöver inte bevisa eran oförmåga i varje liten sväng.
Citera
2023-09-23, 10:10
Medlem
Citat:
Folk som inte kan stava är illa nog, men nu kan du inte ens citera vad folk sagt rätt. Hur kan det ens vara kontroversiellt att olika instrument har theta decay, eller time decay om man så vill, och att man undviker att hålla dem för länge pga detta. Kom med i matchen grabbar, ni behöver inte bevisa eran oförmåga i varje liten sväng.

Det är inte så optioner de fungerar.
Citera
2023-09-23, 10:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det är inte så optioner de fungerar.

Den enda som pratat om optioner här är du.
Citera
2023-09-23, 10:22
Medlem
Citat:
Den enda som pratat om optioner här är du.

Om du säger theta decay då pratar du om optioner. Det finns andra instrument med hävstång som går ner i värde om man håller dom länge, men då e de inte theta decay.
Citera
2023-09-23, 10:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Om du säger theta decay då pratar du om optioner. Det finns andra instrument med hävstång som går ner i värde om man håller dom länge, men då e de inte theta decay.

Eller warranter.

Ops!
Citera
2023-09-23, 10:36
Medlem
Citat:
Eller warranter.

Ops!

Nope. Warranter har time decay, pga leverage.
Dvs eftersom dom ombalanseras så kommer värdet långsamt gå ner.

Theta decay i optioner har att göra med värdering av en produkt, baserat på oddsen att den har tid att gå upp eller ner i värde mkt.
Citera
2023-09-23, 10:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Nope. Warranter har time decay, pga leverage.
Dvs eftersom dom ombalanseras så kommer värdet långsamt gå ner.

Theta decay i optioner har att göra med värdering av en produkt, baserat på oddsen att den har tid att gå upp eller ner i värde mkt.

För in i hela...

Theta och time decay är samma sak!! Den grekiska bokstaven theta betyder bokstavligen en förändring av värde under passerad tid.

Tack för dagens skratt.
Citera
2023-09-23, 10:59
Medlem
Citat:
För in i hela...

Theta och time decay är samma sak!! Den grekiska bokstaven theta betyder bokstavligen en förändring av värde under passerad tid.

Tack för dagens skratt.

... igen bara halva sanningen. Theta bokstaven har används inom matten länge för att beskriva ändring baserat på tid. De har inget med grekiskan att göra. De e därför när man använde sig av begrebbet "theta decay" i optioner. Men, och här ska jag vara väldigt tydlig, det beskriver en specific effect på värderingen av optioner. Att använda sig av theta i warranter kan man absolut göra, men man kan INTE kalla det "theta decay" man kan kalla de "theta" möjligtvis.

Asså, man kan väll kalla de va fan man vill, men de beskriver ju en specifik sak.

Men. Även om du handlar med warranter så är din kommentar fel. Eftersom time decayen i warranter bara går ner i värde om den underliggande går up och ner. Om den konstant går ner eller upp i värde utan volatilitet så har du ingen time decay.

Dvs, vad du då sa är: "jag köper warranter, men jag håller dom bara en kort tid för att jag ofta har fel när jag köper dom"

Vilket e fine, eftersom de du gör är att spekulera. Jag har försökt i typ 20 sidor förklarat detta för dig, men du verkar inte fatta. Om du investerade, så skulle du använda warranter som hedge. Men du har förklarat att du inte gör det, igen eftersom du spekulerar i värdet på Tesla. Du investerar inte i tesla
Citera
  • 859
  • 1259
  • 1309
  • 1358
  • 1359
  • 1360
  • 1409
  • 1459
  • 1859

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera