Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
För in i hela...
Theta och time decay är samma sak!! Den grekiska bokstaven theta betyder bokstavligen en förändring av värde under passerad tid.
Tack för dagens skratt.
... igen bara halva sanningen. Theta bokstaven har används inom matten länge för att beskriva ändring baserat på tid. De har inget med grekiskan att göra. De e därför när man använde sig av begrebbet "theta decay" i optioner. Men, och här ska jag vara väldigt tydlig, det beskriver en specific effect på värderingen av optioner. Att använda sig av theta i warranter kan man absolut göra, men man kan INTE kalla det "theta decay" man kan kalla de "theta" möjligtvis.
Asså, man kan väll kalla de va fan man vill, men de beskriver ju en specifik sak.
Men. Även om du handlar med warranter så är din kommentar fel. Eftersom time decayen i warranter bara går ner i värde om den underliggande går up och ner. Om den konstant går ner eller upp i värde utan volatilitet så har du ingen time decay.
Dvs, vad du då sa är: "jag köper warranter, men jag håller dom bara en kort tid för att jag ofta har fel när jag köper dom"
Vilket e fine, eftersom de du gör är att spekulera. Jag har försökt i typ 20 sidor förklarat detta för dig, men du verkar inte fatta. Om du investerade, så skulle du använda warranter som hedge. Men du har förklarat att du inte gör det, igen eftersom du spekulerar i värdet på Tesla. Du investerar inte i tesla