2023-03-08, 08:12
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jo. Det är det som är problemet. Tråden har över 40.000 inlägg. De flesta av inläggen är "helt normala" inlägg som inte kan kallas skvaller utan bara beskriver vad Greta sysslar med och åsikter om detta. Tråden modereras vanligen som en tråd om personen Greta inklusive hennes aktivism (vilken omnämns i trådtiteln och OP).

Men om åsikterna inte passar då åberopar moderatorerna plötsligt att tråden ligger i ett forum som kallas "skvaller" och delar ut varning för inlägg som annars hade passerat i tråden. Ni tillämpar bara "regeln om skvaller" mot skribenter vars åsikter ni inte gillar.

Ni medger ju själva att ni låtit en liten skara ta över tråden och posta "icke skvaller". Och sedan varnar ni de som också postar "icke skvaller"om postaren framför kritik mot Greta inom känsliga områden.

Ni har misslyckats med modereringen. Hade ni kastat ut alla som postar icke skvaller hade en ny "huvudtråd" för Gretas liv och aktivism skapats. Men nu har ni skapat en "huvudtråd" för Greta som ligger i ett forum för skvaller och ni kan tillämpa "regeln om icke skvaller" mot skribenter med åsikter ni inte gillar.

Ni modererar inte efter reglerna, helt enkelt, ni låter folk skriva vad som helst så länge ni gillar deras åsikter:

Moderatorerna låter ett gäng med åsikter som moderatorerna gillar, bryta mot reglerna och sprida sin propaganda oemotsagda.

Eller för att tillämpa "Flashbackspråk":
Om polisen skulle låta alla gå mot röd gubbe utom Sverigedemokrater vore det helt oacceptabel diskriminering.
Jag kan meddela att diskussioner pågår kring trådens fortlevnad. Om ni fått för er att det är en allmän tråd för allt som rör Greta men råkar vara placerad i skvaller så är det extremt olyckligt då det inte är fallet. Det ska vara en skvallertråd men som många användare kidnappat efter egen agenda och fortsätter posta OT trots upprepade varningar och moderatorsmeddelanden.
Jag instämmer i att modereringen är misslyckad men vore förmodligen mer lyckad om varningarna hörsammades. Det är ju flera av de mest aktiva användarna i den tråden som även varit avstängda i perioder pga ohörsamhet, vilket är de verktyg vi har till hands.
Det lutar absolut åt en låsning av tråden i nuläget och sen får de respektive ämnena diskuteras i relevanta forum i smalare trådar.
Citera
2023-03-08, 08:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag kan meddela att diskussioner pågår kring trådens fortlevnad. Om ni fått för er att det är en allmän tråd för allt som rör Greta men råkar vara placerad i skvaller så är det extremt olyckligt då det inte är fallet. Det ska vara en skvallertråd men som många användare kidnappat efter egen agenda och fortsätter posta OT trots upprepade varningar och moderatorsmeddelanden.
Jag instämmer i att modereringen är misslyckad men vore förmodligen mer lyckad om varningarna hörsammades. Det är ju flera av de mest aktiva användarna i den tråden som även varit avstängda i perioder pga ohörsamhet, vilket är de verktyg vi har till hands.
Det lutar absolut åt en låsning av tråden i nuläget och sen får de respektive ämnena diskuteras i relevanta forum i smalare trådar.
Ni har helt enkelt under 4 år misslyckats med något mycket enkelt: Att skapa en tråd där man kan diskutera Gretas aktivism och person. Självklart har ni gjort detta avsiktligt för att kunna strypa allvarligare kritik mot Greta. (Jag vill minnas moderatorn oilslick var inne på att göra tråden till en allmän tråd om Greta men fick nobben av de övriga moderatorerna.) Moderatorerna påstår sig inte kunna rensa bort OT i en tråd! Det är naturligtvis fel. Det är bara att förklara tydligt och moderera enligt reglerna så skapas snart en ny tråd om hennes aktivism.

Efter 4 år funderar bara moderatorerna vidare och låser kanske den tråd som skulle kunna sätta Gretas verksamhet i sammanhang, och slår istället sönder ämnet i småtrådar i olika forum så att moderatorerna kan bestraffa "OT" i nästan alla lägen och trådarna snart dör.

Ni vågar inte ha diskussioner om Gretas politiska agenda i sitt sammanhang när det allt mer visar sig att hon inte var den lilla oskyldiga flickan som skulle rädda miljön utan en EU-aktör som motarbetar Sverige. Det är min personliga uppfattning.
Citat:
...
Tyvärr är det en liten skara som har tagit över tråden och postar OT i extremt stor utsträckning.
...
Det handlar endast om att de också borde få varningar.

Flashback klarar inte av att skapa en tråd där man kan diskutera Gretas aktivism i ett sammanhang! Det visar vart Flashback har tagit vägen. Forumet stryper numera känsliga diskussionsämnen.
Citera
2023-03-08, 08:37
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ni har helt enkelt under 4 år misslyckats med något mycket enkelt: Att skapa en tråd där man kan diskutera Gretas aktivism och person. Självklart har ni gjort detta avsiktligt för att kunna strypa allvarligare kritik mot Greta. (Jag vill minnas moderatorn oilslick var inne på att göra tråden till en allmän tråd om Greta men fick nobben av de övriga moderatorerna.) Moderatorerna påstår sig inte kunna rensa bort OT i en tråd! Det är naturligtvis fel. Det är bara att förklara tydligt och moderera enligt reglerna så skapas snart en ny tråd om hennes aktivism.

Efter 4 år funderar bara moderatorerna vidare och låser kanske den tråd som skulle kunna sätta Gretas verksamhet i sammanhang, och slår istället sönder ämnet i småtrådar i olika forum så att moderatorerna kan bestraffa "OT" i nästan alla lägen och trådarna snart dör.

Ni vågar inte ha diskussioner om Gretas politiska agenda i sitt sammanhang när det allt mer visar sig att hon inte var den lilla oskyldiga flickan som skulle rädda miljön utan en EU-aktör som motarbetar Sverige. Det är min personliga uppfattning.

Flashback klarar inte av att skapa en tråd där man kan diskutera Gretas aktivism i ett sammanhang! Det visar vart Flashback har tagit vägen. Forumet stryper numera känsliga diskussionsämnen.
Återigen, det verkar som du inte förstår att det finns många olika underforum och i Skvallerforumet hanterar vi endast skvaller. Givetvis diskuterar vi inte aktivism där.
Du får diskutera vad som helst men på rätt avdelning.

Nu drar jag mig ur denna diskussion då den upprepats till förbannelse och jag har bättre saker att göra med min tid.
Citera
2023-03-08, 08:47
Medlem
najass avatar
Citat:

Mmm, visst, vi stryper verkligen diskussioner om Gretas agenda och politiska aktivism. Sådant kan vi ju givetvis inte tillåta på forumet....

(FB) SVT: Greta Thunbergs budskap blir alltmer vänsterpopulistiskt
(FB) Greta Thunbergs verksamhet och person som aktivist och politiker
(FB) Greta Thunbergs gråtande tal i FN:s klimatmöte.
(FB) Greta Thunbergs poserande med Obama en bild av hyckleri
(FB) Greta Thunberg - årets fakenews
(FB) Forskare säger att Greta överdriver - Aldrig har så få dött av klimatet
(FB) Greta Thunberg vill att vi avskaffar kapitalismen.
(FB) Jim Jefferies hånar Greta Thunberg brutalt i stand up (Netflix 2023-02-16)
(FB) Hur klimatalarmister som Greta, MP och liknande dagligen förstör miljön
(FB) LOs och Aftonbladets lägsta "artikel" någonsin, Förtäckt reklam med Greta. (krypto)
(FB) Greta Thunbergs ideologi och F4F
(FB) Jag hatar fenomenet Greta Thunberg
(FB) BMW sponsrar Greta Thunbergs seglats till USA
(FB) Greta Thunberg kräver mer censur på Facebook
(FB) Barnexperten Greta får 10 minuter i Aktuellt - när släpper de in Lars Bern?
(FB) Vem försöker dom locka att vaccinera sig med Greta, Gardell, somalier, slöjor etc?
(FB) Var är Greta Thunberg's kritik mot Kina?
(FB) Vilken påverkan har Greta med hennes medföljare haft på vår energipolitik?
(FB) Vilka tjänar på Greta?
(FB) Ekonomisk depression + Greta = sant?
(FB) Bolsonaro tar bladet från munnen om Greta: Ungjävel
(FB) "Climate Live" med Greta Thunberg och BLM vill att du ska Swisha till "klimatkonsert"
(FB) Skandalen: Nazisterna på 30-talet använde Greta Thunberg retorik - Liknar Greta idag
(FB) Är Greta intellektuellt hederlig? Ponera följande..

Att du verkar ha en bisarr hang-up på att allt om Greta ska diskuteras i en enda stor jävla jättetråd, eller vad det nu är du vill egentligen, är faktiskt synnerligen ointressant eftersom det inte är så Flashback fungerar. Diskutera du bara Greta i de diverse olika sammanhang du vill, men om det är just skvaller du vill köra på så är det som vanligt så simpelt som att du måste åtminstone lyckas komma med just skvaller om Greta i tråden sm handlar om skvaller om Greta. Det vill säga hålla dig till ämnet.

Det är inte raketkirurgi precis.
Citera
2023-03-08, 09:43
Medlem
wwrs avatar
Diskussionen ovan med moderatorn evilhoney, som även modererat tråden, visar vad som är problemet. Så jag gör som evilhoney och lämnar diskussionen en stund. Där finns även svar på en del andra frågor som ställs.

Modsen har lyckats skrapa ihop 40.000 inlägg "skvaller" i en tråd om en tjej som bara äter grönsaker och inte dricker alkohol. Det är, som jag och evilhoney är överens om, fel.
Senast redigerad av wwr 2023-03-08 kl. 10:29.
Citera
2023-03-08, 17:32
Citat:
Som redan avhandlats så är det aktuella inlägget inte skvaller, jag finner ingen mening med att försöka förklara det vidare.
Vidare är det inte censur så fort något raderas för OT, det finns givetvis andra trådar att avhandla AI i. Självklart ska det inte ske i en skvallertråd om Greta.

Tyvärr är det en liten skara som har tagit över tråden och postar OT i extremt stor utsträckning. Dock är det inte en förmildrande omständighet att andra också skriver OT. Det handlar endast om att de också borde få varningar.

Dvs rent godtycke. Du plockar ur godispåsen och varnar slumpmässigt som du känner för.
Citera
2023-03-10, 14:52
Medlem
Giant Squids avatar
Vill lämna mina synpunkter på det som tagits upp i denna tråd.
Den stora Gretatråden är trasig.
Problemen har uppstått både ifrån användare och moderatorer.
Från början så innehöll Gretatråden allt möjligt innehåll när den växte explosivt. Sedan blev det en period då modereringen blev mycket mycket hårdare, klimatbabbel fick helt enkelt tas upp i andra forumdelar. Sedan släppte man på den hårdare modereringen att bli mer "bred" och då gick det åt skogen igen.
Nu är det fullt med alibi babbel om klimat och EU, Trump och gud vet vad.. En del aktvistskribenter skriver en mening om Greta sedan 80% om alternativ klimatforskning eller om EU m,m. Det är dagliga smatterband med toolkit upprepande 80% OT inlägg.

Som wwr skriver så finns det även en moderator som förespråkat denna öppna breda Gretatråds linje.

Det är fel tycker jag. Tråden ska vara hårt modererad till att enbart handla om skvaller. Annars får man starta en helt ny forumdel för den sortens breda Gretatråd.
Dessutom så raderas nu direkt skvaller (hela diskussioner ibland) utan direkt anledning annat än att dessa inlägg blir mass RPade. Och moderatorerna säkerligen slentrianraderar.
Så det har lett till att skvallret raderas men OTn får stå kvar...

Man ska kunna få skvallra om att någon tyckt Greta luktar illa eller om hennes kläder. Har ni inte läst hänt i veckan, vet ni inte vad skvaller är?

Vissa moderatorer kanske behöver skiftas bort ifrån att moderera där också och bytas ut mot några fräscha ögon

Fram tills någon förändring sker så skvallrar jag om Greta på andra forum.
Citera
2023-03-10, 15:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om tråden låstes helt vore det ett otroligt fiasko för flashbacks funktioner.
Ska det förbjudas att skvallra om Greta Thunberg?? Sveriges största kändis som det inte får skvallras om i yttrandefrihetens högborg.... Sådana ideer är ju helt ifrån vettet.

Återgå bara till den hårdare modereringen som fanns i mellanperioden, då funkade ju allt. Men sedan öppnade man pandoras ask genom att försöka ha en bred diskussion.
Citera
2023-03-10, 15:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om tråden låstes helt vore det ett otroligt fiasko för flashbacks funktioner.
Ska det förbjudas att skvallra om Greta Thunberg?? Sveriges största kändis som det inte får skvallras om i yttrandefrihetens högborg.... Sådana ideer är ju helt ifrån vettet.

Återgå bara till den hårdare modereringen som fanns i mellanperioden, då funkade ju allt. Men sedan öppnade man pandoras ask genom att försöka ha en bred diskussion.
Man måste helt enkelt ha en tråd där all Gretas aktivism får diskuteras, klimat, Corona, gruva, skogsbruk, samer etc. Man får gärna ta med mer om det personliga, men det går att avdela om man vill. (Du skrev ju mycket om skogsbruk ett tag. Det är knappast skvaller, men det är ett relevant område.) (Och delar man upp det i aktivism och person så kommer det att bli tjafs om vad som tillhör vad. Hennes seglats är ju aktivism. En enda tråd om Greta är det enda som skulle fungera.)

Att Flashback under 4 år inte kunnat skapa en tråd om Greta Thunbergs aktivism visar att det är något skumt med både Greta och Flashback. (Jag har antytt i denna tråd vad det är som är fel, men det behöver man inte diskutera i denna tråd.)
Senast redigerad av wwr 2023-03-10 kl. 15:19.
Citera
2023-03-11, 20:51
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Man måste helt enkelt ha en tråd där all Gretas aktivism får diskuteras, klimat, Corona, gruva, skogsbruk, samer etc. Man får gärna ta med mer om det personliga, men det går att avdela om man vill. (Du skrev ju mycket om skogsbruk ett tag. Det är knappast skvaller, men det är ett relevant område.) (Och delar man upp det i aktivism och person så kommer det att bli tjafs om vad som tillhör vad. Hennes seglats är ju aktivism. En enda tråd om Greta är det enda som skulle fungera.)

Att Flashback under 4 år inte kunnat skapa en tråd om Greta Thunbergs aktivism visar att det är något skumt med både Greta och Flashback. (Jag har antytt i denna tråd vad det är som är fel, men det behöver man inte diskutera i denna tråd.)
Varför "måste" man ha en megatråd om Greta? Diskutera det som man diskuterar alla andra ämnen, dvs skapa en ny tråd om du har en ny frågeställning.
Citera
2023-03-12, 07:43
Medlem
wwrs avatar
Jag kommer inte att svara på motfrågor som drar denna tråd från vad som är väsentligt, enligt min mening. Under fyra år har det i stort sett gått att diskutera Gretas aktivism i den aktuella tråden. Men under det senaste året har moderatorerna i tilltagande utsträckning delat ut varningar till de som kritiserar känsliga områden av Gretas aktivism och krävt att det enbart skrivs "skvaller" om Greta. (Det finns nästan inget skvaller om henne, hon är en aktivist.) Moderatorerna har medgivit att de misslyckats med modereringen.

Nu försöker moderatorerna slå sönder tråden om Gretas aktivism i diverse småtrådar som kommer att rinna ut i sanden och den samlade bilden av vad hon sysslat med försvinner. Kanske kommer de som stöder Gretas aktivism att få fortsätta driva sina agendor i tråden.

Moderatorerna måste öppna tråden igen för alla åsikter om Gretas aktivism, inte bara de som stöder Greta. (Som person tror jag nästan alla vi som skrivit mycket i tråden stöder Greta, det är om aktivismen vi har olika uppfattning.)
Citat:
Som redan avhandlats så är det aktuella inlägget inte skvaller, jag finner ingen mening med att försöka förklara det vidare.
Vidare är det inte censur så fort något raderas för OT, det finns givetvis andra trådar att avhandla AI i. Självklart ska det inte ske i en skvallertråd om Greta.

Tyvärr är det en liten skara som har tagit över tråden och postar OT i extremt stor utsträckning. Dock är det inte en förmildrande omständighet att andra också skriver OT. Det handlar endast om att de också borde få varningar.

Citat:
Senast redigerad av wwr 2023-03-12 kl. 07:47.
Citera
2023-03-12, 18:12
Medlem
Nu lär många användare starta ett helt nytt alternativ till Flashback, som tillåter just en megatråd med samlad mer givande och mer saklig diskussion om Greta. Tråden om Greta har vad jag vet varit FB:s mest aktiva, men FB har mycket länge levat i vanrykte, och många vill att FB stoppas helt. Splittrade trådar om Greta lär snabbt självdö och det är säkert även avsikten med låsningen. FB har definitivt inget monopol på att vara debattforum.
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-03-12 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in