Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-20, 00:41
Medlem
DN/Expressen: Polisen bryter medvetet mot lagen efter påtryckning från muslimer

https://www.expressen.se/nyheter/kal...toppa-paludan/
Domstolar rev upp polisens beslut tio gånger.

Ändå fortsatte de säga nej till Rasmus Paludans koranbränningar.

Enligt Dagens Nyheters granskning låg press från politiker och muslimska grupper bakom polisens agerande.

I vanliga fall hade en myndighetschef fått sluta efter så många felbedömningar, men polisen försöker överpröva domstolarnas beslut gång på gång eftersom de inte passar in i den karta som polisen ritat upp. Polisen har inte testat lagen, utan medvetet brutit mot den
Vet någon mer?

Vad säger ni om detta?
Citera
2023-05-20, 00:52
Medlem
fluff995s avatar
Rapportering även från GP:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/up...an-1.100054508

Urkällan ska vara DN, men jag hittade inte den artikeln.

Tja, vad ska man säga? "No shit Sherlock" täcker väl det hela rätt bra.
10 förvaltningsrättsdomar stoppar för övrigt inte*, åtminstone inte om man räknar in kommande domar. Jag väntar fortfarande på domstolsbeslut för koranbrännings-demon jag fick avslag för i slutet av mars. Så polisen har medvetet agerat i strid med domstolarna minst 11 gånger.

Om mer konkreta bevis uppdagas ska naturligtvis hela polisledningen från NOA och ner t.o.m regionspolischefer både avskedas och åtalas**. Och regeringen bör fällas. Alla inblandade ministrar bör åtalas. Jag skiter i om det innebär att regeringen ersätts av en invandringsvänlig vänsterregering - vi kan inte ha en regering som sätter sig över lagen.

*Koranbränning har även prövats i Kammarrätten.

**Finns fullt tillräckligt med underlag att avskeda dem redan nu, men ni förstår vad jag menar.
Senast redigerad av fluff995 2023-05-20 kl. 00:57.
Citera
2023-05-20, 00:55
Medlem
Bone Collectors avatar
Rubriken är lite missvisande.
De är framför allt påtryckningar från politiker som ligger bakom.
Maktmissbruk på den här nivån är inte möjligt utan politisk vilja.

Citerar ur artikeln:
"Enligt Dagens Nyheters källor och dokumentation tidningen tagit del av har polisen fattat besluten under hård press från såväl den tidigare S-regeringen som nuvarande regering samt från olika muslimska grupper."
Citera
2023-05-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Maktmissbruk på den här nivån är inte möjlig utan politisk vilja.

Citerar ur artikeln:
"Enligt Dagens Nyheters källor och dokumentation tidningen tagit del av har polisen fattat besluten under hård press från såväl den tidigare S-regeringen som nuvarande regering samt från olika muslimska grupper."

Rubriken är inte det minsta missvisande. Det är en skräll att polisen låter sig påverkas av muslimer.

En regering utfärdar regleringsbrev till polisen, vilket är ett starkt styrmedel. Att polismyndigheten tar instruktioner från regeringen är inget någon förvånas över, även om polisen självklart ska följa lagen.

Att polisen låter sig påverkas av religiösa intresseorganisationer är däremot direkt anmärkningsvärt.
Citera
2023-05-20, 01:02
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

En regering utfärdar regleringsbrev till polisen, vilket är ett starkt styrmedel. Att polismyndigheten tar instruktioner från regeringen är inget någon förvånas över, även om polisen självklart ska följa lagen.

"Skit i domstolsbeslut" är inget som ingår i regleringsbrev.

Här är regleringsbrevet för 2023, för övrigt. Ser du någonting om koranbränning får du gärna hojta...

https://www.esv.se/statsliggaren/reg...ev/?rbid=23237
Citera
2023-05-20, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
"Skit i domstolsbeslut" är inget som ingår i regleringsbrev.

Här är regleringsbrevet för 2023, för övrigt. Ser du någonting om koranbränning får du gärna hojta...

https://www.esv.se/statsliggaren/reg...ev/?rbid=23237

Oklart varför du citerar in mig i detta. Paludan är en mupp, men min uppfattning är att han har rätt att demonstrera precis som alla andra.
Citera
2023-05-20, 01:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Maktmissbruk på den här nivån är inte möjligt utan politisk vilja.

Citerar ur artikeln:

Ja annars kan politikerna bara byta ut polisledningen. Som i sin tur byter ut dessa chefer som jävlas med Paludan.

Men det är ju fel agerat eftersom om politikerna vill begränsa yttrandefriheten så kan de bara stifta lagar om det. Men se det vågar de inte utan gör på detta sätt istället. Sätter press på polisen att inte acceptera dessa bränningar (åtminstone tills dess Turkiet sagt ja till Sverige).
Citera
2023-05-20, 01:13
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Oklart varför du citerar in mig i detta. Paludan är en mupp, men min uppfattning är att han har rätt att demonstrera precis som alla andra.

Läser du ditt eget inlägg i #5 så är det glasklart varför jag citerar dig.

Du skriver att det det inte är kontroversiellt att polisen ignorerar förvaltningsrättsdomar på regeringens order, och nämner regleringsbrevet som ett exempel på hur regeringen instruerar polisen i sådana frågor. Regleringsbrevet har dock ingenting med beslut i demonstrationsansökningar, eller förhållningssätt till domstolar, att göra. Vad är det som är oklart?
Citera
2023-05-20, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Skulle ni tycka likadant om han brände upp svenska flaggan 5 ggr..

Förstår inte riktigt ditt inlägg.

Muslimer utgör färre än 10 procent av Sveriges befolkning. Trots detta var tusentals aggresiva muslimer aktivt ute i våldsamma upplopp för att 1 person brände en muslimsk bok.

Om någon bränner svenska flaggan är min gissning att exakt noll personer skulle gå ut och kasta sten mot poliser och ställa till med våldsamma upplopp.

Vad är din åsikt/uppfattning/poäng?
Citera
2023-05-20, 01:17
Medlem
Citat:
Läser du ditt eget inlägg i #5 så är det glasklart varför jag citerar dig.

Du skriver att det det inte är kontroversiellt att polisen ignorerar förvaltningsrättsdomar på regeringens order, och nämner regleringsbrevet som ett exempel på hur regeringen instruerar polisen i sådana frågor. Regleringsbrevet har dock ingenting med beslut i demonstrationsansökningar, eller förhållningssätt till domstolar, att göra. Vad är det som är oklart?

Inlägg #5:
Citat:
Rubriken är inte det minsta missvisande. Det är en skräll att polisen låter sig påverkas av muslimer.

Att polisen låter sig påverkas av religiösa intresseorganisationer är däremot direkt anmärkningsvärt.

Ser inget av det du skriver i det inlägget och är tämligen säker på att jag inte skrivit något av det du påstår. Boka tid hos en optiker efter helgen.
Citera
2023-05-20, 01:27
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Inlägg #5:

Ser inget av det du skriver i det inlägget och är tämligen säker på att jag inte skrivit något av det du påstår. Boka tid hos en optiker efter helgen.

Trollar du nu, eller är du på allvar så här korkad?

Du skriver rätt ut i inlägget att ingen förvånas över att polismyndigheten tar instruktioner från regeringen.

Vilket inte går att tolka på något annat sätt än att du anser att "koranbränningar ska ej tillåtas" är en instruktion som regeringen kan tänkas ge till polismyndigheten, och att detta är okontroversiellt.

Du anger också regleringsbrevet som ett exempel på "starka styrmedel" regeringen har, som om detta vore ett belägg för att regeringen skulle ha möjlighet att beordra polisen att förbjuda grundlagsskyddade demonstrationer.

Att tro att regleringsbrevet skulle kunna reglera detta är absurt*.
Att tro att regeringen alls skulle kunna styra polismyndigheten på det sättet är absurt.
Att tro att det vore annat än vår generations största rättsskandal om det uppdagas att regeringen försökt styra polismyndigheten åt det hållet, är absurt.

*Det går dessutom enkelt att kontrollera genom att faktiskt läsa 2023 års regleringsbrev.
Senast redigerad av fluff995 2023-05-20 kl. 01:29.
Citera
2023-05-20, 01:29
Medlem
Citat:
Trollar du nu, eller är du på allvar så här korkad?

Du skriver rätt ut i inlägget att ingen förvånas över att polismyndigheten tar instruktioner från regeringen.

Vilket inte går att tolka på något annat sätt än att du anser att "koranbränningar ska ej tillåtas" är en instruktion som regeringen kan tänkas ge till polismyndigheten, och att detta är okontroversiellt.

Du anger också regleringsbrevet som ett exempel på "starka styrmedel" regeringen har, som om detta vore ett belägg för att regeringen skulle ha möjlighet att beordra polisen att förbjuda grundlagsskyddade demonstrationer.

Att tro att regleringsbrevet skulle kunna reglera detta är absurt.
Att tro att regeringen alls skulle kunna styra polismyndigheten på det sättet är absurt.
Att tro att det vore annat än vår generations största rättsskandal om det uppdagas att regeringen försökt styra polismyndigheten åt det hållet, är absurt.

Något annat jag varken påstått eller sagt du vill lägga på mig när du ändå rökt på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in