Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-23, 12:01
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det fungerar inte bara så/Det där var bara en del av det... jag har själv kollat på en del utauktionerade objekt och läst på mycket om hur det går till så jag kan det där.

jag som köpare köper ju huset/lägenheten men hyresgästen bor kvar om denne inte flyttar på sig frivilligt. Så fort jag är ägare så ansöker jag om avhysning hos kronofogden. kanske på en sån här blankett file:///C:/Users/Kolink/Downloads/9329_21_web.pdf

när den är beslutad så ska HG få en information om det och dagen det verkställs har man med en fogde, handräckning av två poliser. en låssmed som öppnar om HG vägrar öppna, och så klart byter låscylinder.

under tiden hjonet bor kvar så är det lite att se som min HG, jag får inte på egen hand gå in i lägenheten om HG vägrar, det är hemfridsbrott, jag har ansvar över löpande kostnader. jag måste se till att det finns en försäkring. HG kan slita loss hela köket om det är så och ta med sig delar, jag får inte göra något.

Det är är fogden avhys som jag får gå in.
Kostnad 600 SEK Sen vill även Låssmed ha betalt så klart och jag vill givetvis ha nya nycklar.

Men så klart har dom flesta vett nog att ge sig av innan det där är på gång.

Huset kan ha sålts här https://auktionstorget.kronofogden.se/auktionstorget

Det är så det går till MVH/X
Om du följt eskapaderna vet du att fastigheten såldes på exekutiv auktion efter att kronofogden med polishjälp lyckats få fastigheten värderad. Fördelningsmötet efter att ett bud accepterades skedd i mitten på april. Mörten drog iväg i god tid. Någon avhysning blev aldrig aktuell. Han verkar ha nog med problem med diverse myndigheter ändå och behöver nog inte mer. Jag misstänker att hans kringirrande åtminstone delvis syftar till att göra sig svåråtkomlig. Synd bara att det ska gå ut över hans husdjur (som flera påpekat).
Senast redigerad av Hooke 2023-05-23 kl. 12:05.
Citera
2023-05-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Om du följt eskapaderna vet du att fastigheten såldes på exekutiv auktion efter att kronofogden med polishjälp lyckats få fastigheten värderad. Fördelningsmötet efter att ett bud accepterades skedd i mitten på april. Mörten drog iväg i god tid. Någon avhysning blev aldrig aktuell. Han verkar ha nog med problem med diverse myndigheter ändå och behöver nog inte mer. Jag misstänker att hans kringirrande åtminstone delvis syftar till att göra sig svåråtkomlig. Synd bara att det ska gå ut över hans husdjur (som flera påpekat).

Ok såpass nä jag följer inte det här alltid. gav upp är ena tjejen flyttade.
Citera
2023-05-23, 13:15
Medlem
Förmodligen så har han erbjudits något form av hjälp, Det är det sociala skyldiga till mer eller mindre.

Ja jag gissar friskt att han kanske kan få ett boende genom det sociala. Typ "Tränings lägenhet" men det kräver att man är nykter, drogfri och en del annat som regelbundet pissprov.. Att man tar tag i sig via sjukvården och någon form av daglig verksamhet kanske däråt.

han fattade så klart detta men vill ju röka på så., babblade så klart om någon konspiration i en lång monolog till socialtanten och där och då så tyckte soctanten att här finns inget att göra men nu har jag informerat, hon vände på klacken och gick.

Han lär hitta en ny kvart lagom till kylan i höst eller i värsta fall så tar ha in på det han fått förslag om för att det blir inte kul när det är kallt.

Härbärgen är oftast fulla med dom jobbigaste typerna så men man kan i alla fall överleva där.
Citera
2023-05-23, 13:15
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Är det klarlagt om Mört-Berts ekonomi står på plus eller minus efter försäljningen av hans fastighet?

Enligt Booli så inbringade den 710 000 kr, men Mört-Bert betalade 850 000 kr för den.
Så Mört-Bert gick back 140 000 kr på affären, på mindre än 2 år.
Citera
2023-05-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag kommer inte åt din C:!

Ojdå , lite trött men typ så här. https://kronofogden.se/du-har-ett-kr...ren-ska-flytta

Det finns så klart mer kring alltihopa men ur en som köper det husets perspektiv.

Den som vräks erbjuds så klart kontakt med Socialen och lite sånt och informeras så klart om alla hjälp som den personen har rätt till. Det är det lag på.
Senast redigerad av Brodrude 2023-05-23 kl. 13:25.
Citera
2023-05-23, 13:38
Medlem
Citat:
Är det klarlagt om Mört-Berts ekonomi står på plus eller minus efter försäljningen av hans fastighet?

Enligt Booli så inbringade den 710 000 kr, men Mört-Bert betalade 850 000 kr för den.

Ingen bank vill låna ut när man köper dom här "objekten" vilket gör att antalet spekulanter minskar rejält samtidigt som den som bor där ofta gör någon som gör att stället ser mindre attraktivt ut och det drabbar ju dom själva men det fattar dom inte.

Man kan knappast förvänta sig en nygräddat kanelbulle i ugn på den visningen och vitt och fräscht. Däremot avföring efter hund eller en tom ej städad råttbur och stank av råttavföring. Allmänt skitigt så klart. Sånt kan man sanera så klart men ev vattenskada och liknade är ju dyrt att fixa till. Var det inte något med pannan i huset. Har ett vagt minne av något sånt.

Köper man ett fullt fungerande hus som inte är det när man säljer så ja då kan man ju räkna på var det koster att installera e panna först och främst.

Att byta alla ytskikt efter dom trollen lär ju kosta en del även om man gör allt jobb själv. Typ så.
Citera
2023-05-23, 14:34
Medlem
Hookes avatar
Citat:
OK, men jag vill minnas att kf:s värdering låg på ca 600 kkr plus/minus 100 kkr så försäljningspriset låg lite över högsta värderingen även om fiskmannen betalade ännu mer för ett par år sedan. Generellt måste man nog förvänta sig att försäljningspris på exekutiv auktion ligger i underkant marknadsvärdet. Lägg därtill eskalerande räntor som pressat fastighetspriser sedan en tid tillbaka. Samt att Mörten verkar ha försummat underhållet (inget fungerande vatten/avlopp, klottrat storslagna visioner på väggarna, mm) och förvandlat tomten till ett bajshål. Inte underligt att priset sjunkit något sedan Bert-Mört tog fastigheten under sina vingars beskydd.
Citera
2023-05-23, 15:28
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
OK, men jag vill minnas att kf:s värdering låg på ca 600 kkr plus/minus 100 kkr så försäljningspriset låg lite över högsta värderingen även om fiskmannen betalade ännu mer för ett par år sedan. Generellt måste man nog förvänta sig att försäljningspris på exekutiv auktion ligger i underkant marknadsvärdet. Lägg därtill eskalerande räntor som pressat fastighetspriser sedan en tid tillbaka. Samt att Mörten verkar ha försummat underhållet (inget fungerande vatten/avlopp, klottrat storslagna visioner på väggarna, mm) och förvandlat tomten till ett bajshål. Inte underligt att priset sjunkit något sedan Bert-Mört tog fastigheten under sina vingars beskydd.

Frågan är hur många av dom 850 000 kronorna som Mört-Bert betalade som var Mört-Berts egna,
och hur många som var bankens.
Citera
2023-05-23, 17:26
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Förmodligen så har han erbjudits något form av hjälp, Det är det sociala skyldiga till mer eller mindre.

Ja jag gissar friskt att han kanske kan få ett boende genom det sociala. Typ "Tränings lägenhet" men det kräver att man är nykter, drogfri och en del annat som regelbundet pissprov.. Att man tar tag i sig via sjukvården och någon form av daglig verksamhet kanske däråt.

han fattade så klart detta men vill ju röka på så., babblade så klart om någon konspiration i en lång monolog till socialtanten och där och då så tyckte soctanten att här finns inget att göra men nu har jag informerat, hon vände på klacken och gick.

Han lär hitta en ny kvart lagom till kylan i höst eller i värsta fall så tar ha in på det han fått förslag om för att det blir inte kul när det är kallt.

Härbärgen är oftast fulla med dom jobbigaste typerna så men man kan i alla fall överleva där.

Tror du har fel där. Socialtjänsten undviker i det längsta att hjälpa människor om de kan; det finns en budget och om alla som är berättigade till hjälp fick det, skulle budgeten braka ihop. De kan likaväl ha undanhållit information till Bert om hur han ska gå tillväga för att få hjälp.

Tycker du svartmålar en utsatt människa utifrån illvilliga fantasier.

Är det någon som vet om anmälan gjorts till Länsstyrelsen angående Schteppi?

Edit*
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Just tvärtom, om människan mår dåligt så har hen inte alla förutsättningar att klara sig i livet och behöver samhällets stöd för att göra så.
Trots massa svårigheter kämpar människan på istället för att ge upp som andra hade kunnat göra. Varför skulle han ha en dålig självbild?

Är inte insatt i vem han är som människa men dom flesta brukar ha en stor självbild, åtminstone om dom gillar den dom är.
Ibland har folk mått dåligt under längre perioder och haft dålig självbild på grund av diverse händelser, upplevelser och annat som kunnat påverka, givetvis kommer man kanske att upplevas ha stor självbild när man börjar ha det istället för motsatsen (och därav inte haft möjlighet att ha stor självbild förr) vilket bidrar till att det upplevs som något förstärkt självbild, men kan också vara att man själv överdriver lite granna skämtsamt liksom.

Önskar människan väl. Förstår inte hur folk kan sitta och smutskasta någon som har det så svårt, ni har massa fördomar då ni antar massa substanslöst. Ni är riktigt skeva och hjärtlösa, skäms på er alltså!

Förstår inte heller aggressiviteten gentemot Bert-Peter-Mörtens person. Både han och hunden behöver mat; varför slå på den som befinner sig lägst i samhällshierarkin?
Senast redigerad av skoputs 2023-05-23 kl. 17:38.
Citera
2023-05-23, 17:37
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Frågan är hur många av dom 850 000 kronorna som Mört-Bert betalade som var Mört-Berts egna,
och hur många som var bankens.
Jag vill minnas att det fanns 3 pantbrev om sammanlagt 500.000:-. Skatteskulderna och skulder i övrigt var kring 150.000:-. Bert bör ha fått loss några 10-tals tusen, men han kanske hade fler skulder som inte framkommit i han videos. Eventuellt har han krav på sig för kostnaden för utmätningsförfarandet.
Citera
2023-05-23, 18:04
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Just tvärtom, om människan mår dåligt så har hen inte alla förutsättningar att klara sig i livet och behöver samhällets stöd för att göra så.
Trots massa svårigheter kämpar människan på istället för att ge upp som andra hade kunnat göra. Varför skulle han ha en dålig självbild?

Är inte insatt i vem han är som människa men dom flesta brukar ha en stor självbild, åtminstone om dom gillar den dom är.

Dom flesta brukar inte tro att dom har byggt en evighetsmaskin som kommer att lösa världens alla energiproblem,
en evighetsmaskin som har hållits hemlig för oss, trots att den är känd sedan länge, och även dokumenterat inte fungerar.

Dom flesta brukar inte tro att dom egenhändigt kan avsluta Ukraina-kriget genom att snacka med sin kompis Putin.

Dom flesta brukar inte tro att dom är världens bästa allt möjligt.

Osv, osv, osv

Citat:
Ibland har folk mått dåligt under längre perioder och haft dålig självbild på grund av diverse händelser, upplevelser och annat som kunnat påverka, givetvis kommer man kanske att upplevas ha stor självbild när man börjar ha det istället för motsatsen (och därav inte haft möjlighet att ha stor självbild förr) vilket bidrar till att det upplevs som något förstärkt självbild, men kan också vara att man själv överdriver lite granna skämtsamt liksom.

Önskar människan väl. Förstår inte hur folk kan sitta och smutskasta någon som har det så svårt, ni har massa fördomar då ni antar massa substanslöst. Ni är riktigt skeva och hjärtlösa, skäms på er alltså!

Det är synd om Mört-Bert.

Det verkar vara en utbredd föreställning att alla som det är synd om är snälla,
och att man själv måste vara väldigt snäll mot dom, oavsett det mesta.
(Kanske har det med samariter och kristen tradition att göra?)

Men hur funkar det om den det är synd om ljuger, stjäl, bedrar,
beter sig som en skitstövel och är allmänt tokig?
Ska man inte få klandra och tillrättavisa en sådan person?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-05-23 kl. 18:08.
Citera
2023-05-23, 22:27
Medlem
flugornass avatar
Hoppas gubbjäveln snubblar och slår huvudet i en sten.
Han är en parasit och djurplågare av stora mått.
Emil och Rebecca och Lisa ger fullständigt fan i honom nu då dessa har en framtid, nja inte Emil kanske, möjligen som optiker då, men det är nog en större framtid att utveckla en geet.
Skrivet i affekt efter att ha läst/följt galningen på YT, efter ett längre uppehåll för att inte bli helt galen.
Senast redigerad av flugornas 2023-05-23 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in