Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det jag hänvisar till finns i fulla rapporten som jag också länkat till. Jag ”förnekar” inget.
Jag säger inte att något är fel – jag säger att de texter du hänvisar till är motsägelsefulla och att bevis saknas. Det står naturligtvis IPCC fritt att spekulera. Man behöver dock skilja på mätdata och spekulationer. I detta fall talar mätdata mot spekulationerna.
Detta behöver du såklart motivera.
Citat:
Uppvärmningen i perioden 1910 - 1950 kan inte förklaras med samma förklaringsmodeller som för 1980 - 2020. Innan den tidiga uppvärmningen kan förklaras saknar IPCC:s bedömningar trovärdighet.
Förklaringen för den uppvärmingen ges av precis samma ackumulerade kunskapsgrund och modell som vetenskapen givit oss och lett till den slutsats du kallat snömos. Det är förhållandet mellan naturliga och antropogena orsaker som skiljer sig. Och inte modellerna. Natural variability hade ett större inflytande under den perioden än vad det haft för hela intervallet, fram till 2019.
Du accepterar med andra ord vetenskapen, men bara när den passar dig och din identitet.
Här pratar vi båda alltså om samma modell där du körsbärsplockar vad du vill tro på endast för en del av intervallet. Precis samma modell som du precis accepterade ger oss den slutsats du sedermera förnekar och som du kallar snömos.
"Modellen är korrekt! Bara den visar vad jag kan tolka till min favör, allt annat denna felfria modell visar förkastar jag. Och jag får ju se till att tolka den som det passar mig. Empiri och logik är av sekundär betydelse /Totius"
Ungefär som att man skulle beräkna acceleration med Newtons lagar och acceptera dessa som tillförlitliga på jorden, men inte jupiter. Där accelererar ju saker på tok för snabbt för att det ska vara förenligt med din identitet.
Det är precis lika inkonsekvent och lika uppenbart idiotiskt. Men du ser det inte.
Sluta bara att förneka. (och du kan knappast förneka att du förnekar i detta fallet). Du har inte kunskap att tänka själv här. Lyssna på forskningsläget istället.