Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 21:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Håller inte med om att det är att märka ord när jag ber dig utveckla det du säger att tre av fyra inte är oskyldiga.
Fråga ditt orskel Snickesnacki vad han menar med oskyldiga.
https://sverigesradio.se/artikel/kri...skerar-skjutas
Citera
2023-06-12, 21:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men om han varit kriminell flera år så borde det väl finnas någon bevisning på det?
Jag vet inte, men allt jag hittills har sett i tråden pekar åt det kriminella hållet. Det var dock inte detta som var min poäng, utan att en ålder på 15 år är alldeles för hög för att vara relevant i sammanhanget.
Citera
2023-06-12, 21:16
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Nu har jag inte följt er konversation i detalj men jag förstår att den handlar om oskyldiga offer i gängkonflikt och huruvida Stockholm är tryggt eller inte.

Jag är inte rädd för att bli skjuten, och risken är givetvis mycket liten oavsett om antalet oskyldiga döda är 3 eller 15. Risken att bli oprovocerat misshandlad och/eller rånad, utpressad eller som kvinna våldtagen får dock också anses utgöra en otrygghet. Jag har blivit rånad 4 gånger med varierande grad av våld inblandat. Givetvis pensionsräddare samtliga fyra gånger. Empiri säger inte mycket men att risken för att just dessa begår rånen backas upp av SCBs statistik. Jag känner mig inte trygg och vill argumentera för att Stockholm och övriga storstäder i Sverige är otrygga (i ffa centrum), men inte nödvändigtvis på grund av gängskjutningar. Däremot är gängen en drivande kraft i många typer av kriminalitet där ungdomar ser upp till äldre som beskaffar sig medel genom olika brott och där det mesta anses rättfärdigat. Många av de som våldtar och rånar befinner sig i centrum i annat syfte vilket är att sälja gängens narkotika. De är därmed indirekt skyldiga även till denna otrygghet.
Självklart är otrygghet mer än bara sannolikheten att hamna i skottlinjen under ett pågående mordförsök. Det är intressant att det finns personer som rapporterar att man blivit utsatt för rån och/eller hot ett flertal gånger, i ditt fall fyra gånger. Det är uppseendeväckande många gånger. Jag känner ingen som råkat ut för detta vid ett enstaka tillfälle och jag bor ändå i en förort som klassas som utsatt område. Har du hittat någon orsak till varför du tror att just du har kunnat drabbas i så stor utsträckning?
Citera
2023-06-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Nu har jag inte följt er konversation i detalj men jag förstår att den handlar om oskyldiga offer i gängkonflikt och huruvida Stockholm är tryggt eller inte.

Jag är inte rädd för att bli skjuten, och risken är givetvis mycket liten oavsett om antalet oskyldiga döda är 3 eller 15. Risken att bli oprovocerat misshandlad och/eller rånad, utpressad eller som kvinna våldtagen får dock också anses utgöra en otrygghet. Jag har blivit rånad 4 gånger med varierande grad av våld inblandat. Givetvis pensionsräddare samtliga fyra gånger. Empiri säger inte mycket men att risken för att just dessa begår rånen backas upp av SCBs statistik. Jag känner mig inte trygg och vill argumentera för att Stockholm och övriga storstäder i Sverige är otrygga (i ffa centrum), men inte nödvändigtvis på grund av gängskjutningar. Däremot är gängen en drivande kraft i många typer av kriminalitet där ungdomar ser upp till äldre som beskaffar sig medel genom olika brott och där det mesta anses rättfärdigat. Många av de som våldtar och rånar befinner sig i centrum i annat syfte vilket är att sälja gängens narkotika. De är därmed indirekt skyldiga även till denna otrygghet.
Rånad 4 gånger? Det låter galet som fan.
Citera
2023-06-12, 21:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Fråga ditt orskel Snickesnacki vad han menar med oskyldiga.
https://sverigesradio.se/artikel/kri...skerar-skjutas

Det var hur du använde ordet oskyldiga, som jag undrade över.
Citera
2023-06-12, 21:22
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Hur påverkar en sådan här händelse Farstas attraktivitet och status som område? Ska man vara orolig om man har tänkt sälja sin bostadsrätt i Farsta snart, eller är detta glömt när nästa skjutning sker i annat område?

Ingen fara , den här bagatellen påverkar ingenting! Vilket bostadsområde ska man flytta till ist?
De flesta bostadsområdena är mer "infekterade" än Farsta iaf och det vet de flesta köparna.

Det blir business as usual i Farsta på bostadsmarknaden efter en vecka igen ,om bagatellen övht påverkat priserna , och just nu verkar bostadspriserna i hela Stor-Stockholmsområdet återhämta sig igen efter de " övriga kriserna" vi fått oss serverade.
( Ukraina,inflationen,högre energipriser , matpriser och höjda räntor mm ) , så det ser bra ut om du snart vill sälja!

Ta det lugnt, det finns många många andra betydligt värre drabbade bostadsområden i det här dysfunktionella stackars landet !
Senast redigerad av Erik Öst 2023-06-12 kl. 21:36.
Citera
2023-06-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Någon som vet hur ordergången ser ut vid dåd som detta,eller andra gängdåd?
Vad jag undrar är om ordern om att skjuta måste komma från högre ort eller vilken medellallare som helst i gängen kan krama avtryckare utan att någon annan bryr sig?

Hur är gängen för övrigt uppbyggda?
Finns det likheter med maffiaorganisations uppbyggnad eller är det bara lösdrivande kriminella utan någon större styrning?

Det är väldigt olika. Allt från välstrukturerade maffiaorganisationer till kompisgäng som skjuter på varandra till enskilda som finns att hyra, tillfälligt eller yrkesmässigt.
Citera
2023-06-12, 21:24
Medlem
DjevulensSlavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
..och statsministern likt alla andra lågbegåvade politiker har ingen lösning på problemet, trots att det enligt mig är en quickfix.

Mobilisera stort vid gränserna, sätt in all tänkbar personal. Att bli tagen med knark eller langare ger +20 år.
Utan knark, ingen handel.
Ingen handel, inga gäng.
Inga gäng, inga skjutningar.

Lol kriget mot narkotika går inte att vinna. Legalisera istället så staten tjänar pengarna.
Citera
2023-06-12, 21:25
Medlem
Krickedixans avatar
Vilka är killarna som sköt?
Vilka familjer kommer de ifrån och vilket nätverk?
Någon som vet?
Citera
2023-06-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjevulensSlav
Lol kriget mot narkotika går inte att vinna. Legalisera istället så staten tjänar pengarna.

Tycker de borde testa i ca 1 år i alla fall..
bara för att se om våldet minskar eller inte
Citera
2023-06-12, 21:28
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Vad jobbar föräldrarna med som har råd att ge alla sina ungar dessa dyra märkeskläder och väskor och nyaste mobilerna ?

Ungarna säljer droger så de köper grejerna själva. Föräldrarna är glada att det går så bra för deras barn och att de har pengar.
Citera
2023-06-12, 21:41
Medlem
Vad vet vi nu? Är de avlidna kända kriminella och de skadade oskyldiga? Ålder osv? Kan någon sammanfatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in