Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 22:57
Medlem
Kollade på TV4 och spånar lite:
En kriskommision löser allt.
Vi ska förebygga säger alla, utom skolan, föreningslivet och socialtjänsten.

Några röster på plats
Shanelle: ”Han var lite busig ...”
Houda: ”Han var en fin pojke ...”
Bernard: ”En riktig glädjespridare”

Bara lite narkotikabrott och ungdomsrån för dom som sköt.
Jobba förebyggande tycker Polisförbundet.
Det här är inte polisens ansvar. Vilket betyder att dom gillar status quo.

Advokaterna säger: Jobba förebyggande inte mera lagar.
Generalsekreterare för Advokatsamfundet säger att vi ska inte ha hårdare tag mot kriminella.
Bara oroande om det kommer krav på flera lagar.

Socialtjänsten ska agera men har inte verktygen eller utbildad personal för våld och människor med våldskapital.
Beatriz Magaloni pratade om förbyggande att Det räcker med lite framtidstro, det är allt!
Eller bura in yngre kortsiktigt men inte på lång sikt eller nåt: Jag fattade inte vad hon sa ... !
Citera
2023-06-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag måste erkänna att jag inte blir klok på den här vansinnesskjutningen. - Om 1 person var det tilltänkta målet, eller två eller tre (60-års-damen har jag definitivt avskrivit) eller någon helt annan (GM sköt ju så jävla illa, det flög kulor hit och dit så de kan helt missat den de försökte träffa, någon som kanske la benen på ryggen i 220)... - Eller så fanns det inget specificerat mål överhuvudtaget. - Bara ett par höga gärningsmän som hade fått för sig eller fått order om att göra "kaos".

- Om någon/några av de 3 skjutna skulle vara målet så ju måste ju GM vetat att BO skulle vara där vid den tidpunkten det skedde. Att någon "deal" skulle göras. Och då måste ju BO haft något att "deala" med (kontanter eller knark, typ). Och det borde ju polisen hittat i så fall. - Men från polisen är det tyst som muren. - Jag har svårt att tänka mig at GM satt i sin skrikiga bil och väntade på att Elias skulle åka på Tivoli... (Och isåfall, vem har berättat det för GM...) - Ja frågorna bara staplas på hög.

På filmen efter skottlossningen syns det tydligt att en är skjuten i huvudet (Elias) och att den andre som ligger på marken är den 43 årige mannen, skjuten i magen. - Det ser ut som att de ligger med 4-5 meters avstånd från varandra. Och det är ju uppenbart att de stupat där de träffats. - Så djävla illa skjuter man inte ens med automateld om man har ett specifikt mål - Är det så att GM har "sprayat" tunnelbaneentrén utan att bry sig om vem man träffat? - Tanken verkade först för mig främmande, men nu är jag inte säker...

/WTF
Känns som GM bara sprayat helt okontrollerat och var amatörer, att målet bara var att peppra någon som såg ut att vara "aktiv", satan vilka mongon!!
Citera
2023-06-12, 23:01
Medlem
Vet man fortfarande inte vem som GM var ute efter? När man ser videon så ser det ju ut som headshot på pojken iallafall. Känns som det var menat för honom om man prickar just där.
Citera
2023-06-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Det vore önskvärt om det kommer mer fakta.

MGM1: Södertälje
MGM2: Haninge (gissar jordbro)

Ålder: 20-årsåldern skrev någon tidning. Är detta bekräftat?

Ålder: 20års åldern bekräftades av polisen under presskonferensen i går.
Citera
2023-06-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Det vore önskvärt om det kommer mer fakta.

MGM1: Södertälje
MGM2: Haninge (gissar jordbro)

Ålder: 20-årsåldern skrev någon tidning. Är detta bekräftat?

Crimesweden… på instagram skriver 19 år i story. Hur de fått den informationen vet jag ej.
Citera
2023-06-12, 23:09
Medlem
El0ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Om de är så korkade att skjuta med automatvapen en lördagkväll i juni, så är oddsen att de är lika korkade att köra med egen bil - Jag tar mina chanser på att det är GMs egna bil baserat på deras idiotiska utförande här.

Verkar ju som det.
Kunde väl snott ett par plåtar i alla fall istället för att plocka bort sina egna.
helt sjukt
Citera
2023-06-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Varför är det så många pissluffare här som innerligt vill måla upp fanskapet till en ängel?
Är ni så jävla dumma I huvudet att ni inte fattar att skithögen som dog var en skytt som dom hämnades på. Precis samma sak med han i Älvsjö förra veckan.

Det är inga gullegull barn. Det är Gansters. Det är inte det minsta synd om den där jäveln!
Ni som vägrar inse det är idioter ut till fingerspetsarna.
Kan vara att man sett Nyheterna på TV4, där påstådda släktingar ohejdat uttalar sig om pojken som otroligt fin glädjespridare och inte det minsta kriminell.
Här skiljer sig SVT från detta genom att vara försiktigt restriktiv med hyllningar.
Citera
2023-06-12, 23:11
Medlem
Hur djupt inrotat i systemet och rättsväsendet är gängen nu? Får de läckor från SÄPO? Polis & jurister med politiker är ju redan känt. Någon som hört något? Verkar ju onekligen som det snackas och läcker från alla möjliga myndigheter eftersom skjutningarna fortsätter år efter år.
Citera
2023-06-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Crimesweden… på instagram skriver 19 år i story. Hur de fått den informationen vet jag ej.
Då kan det alltså vara 19-åringen på Tegvägen i Södertälje. Polisen gjorde en husrannsakan där efter gripandet.
Citera
2023-06-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Då kan det alltså vara 19-åringen på Tegvägen i Södertälje. Polisen gjorde en husrannsakan där efter gripandet.

Är det M!losz? Tillhör han någon gäng?
Citera
2023-06-12, 23:17
Medlem
Har vi fått fram namn på dem gripna?
Citera
2023-06-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Är det M!losz? Tillhör han någon gäng?
Vet ej gäng. Men han finns på Lexbase.