2023-06-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Varje halvtimme är Morsekod för SOS.
De räknar helt enkelt sekunderna för 30 minuter.
Man gör vad man måste när det är på liv och död.

Eller så har dom en klocka... typ en garmin fenix för 5000 kr som har en skärm som lyser om man trycker på en knapp med batteritid på ett någon vecka... fast kanske som du säger, dom har tillverkat någon form av maskin av blod och avföring som rinner genom PET-flaskor för att mäta tiden!
Citera
2023-06-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Trycket är ju enormt därnere, vilket gör att tryckskillnaden är enorm mellan utanför och inne i ubåten. Blir det någon liten spricka - t.ex. i eller i kanten av det där stora fönstret - så utjämnas trycket på en millisekund, och sedan trycks skrovet ihop som en aluminiumburk som sagt. Tänk så mycket allt detta vatten väger, som båten har ovanför sig i en pelare! Det är det som gör trycket.

Aha, det var jättebra förklarat! Har aldrig
riktigt förstått det här med trycket under
vattnet..!
Citera
2023-06-21, 16:17
Medlem
C.H.Ts avatar
NBC rapporterar att det är kanadickernas kustbevakning som hört ljud via sitt spaningsplan. Det handlar dock inte om knackningar, utan "ljud".
Citera
2023-06-21, 16:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo som de där barnen som satt fast i en grotta i Thailand.

Möjligen kanske det engagerar mindre när det handlar om extremt rika som frivilligt sätt sig i skiten.

Men skulle annars vara bra i det stora hela att det gick att rädda dom. Att människan idag kan göra det. Hitta alltså först ubåten som är som att hitta en nål i en miljon höstackar sedan få upp den och mest viktiga åtminstone miljardären är fortsatt vid liv.
Ja jag får också lite tankar tillbaka till pojkarna i Thailand. Inte många likheter dock och jag är inte lika hoppfull nu. +3k meter är inte att leka med. Skulle säga att det är kört men hoppas jag har fel.
Citera
2023-06-21, 16:20
Avstängd
Denna Acrylbubbla skall klara 4000m! skulle vi vilja åka ned med den till 4000m?🤪
https://tritonsubs.com/subs/gullwing/
Citera
2023-06-21, 16:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Vette fan, billigt att spela in i en trång låda med endast en knapp och en madrass på golvet, men har svårt att tro särskilt många vill se 1,5h döds ångest. Fast visst, med Brad Pitt som miljardären och en kärlekshistoria mellan honom med en fiktiv ung kurvig kvinnlig deltagare, så kanske det kunde bli en succe.... Lite som Titanic med Leonardo DiCaprio fast under vattnet.

Den här filmen "Trapped behind the Sea" skildrar en liknande - verklig - händelse. Den är väldigt bra, och ger en realistisk bild av hur det kan vara där nere just nu. Även i denna film är det en ung man med, som är helt oerfaren och otränad när det gäller ubåtsliv och risker och faror:

https://www.imdb.com/title/tt0072311/?ref_=rt_li_tt
Citera
2023-06-21, 16:21
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Finns det nån möjlighet att u-båten ligger i ytläge men att besättningen inte kan komma ur den och nu långsamt kvävs till döds i solljus? Det vore faktiskt det mest tragiska.

Det var väl någon sakkunnig som sade ''bankningarna'' man hört kan endast uppdagas om farkosten befinner sig i ytläge eller max 180 - 200 meter under ytan, detta förutsatt att dessa ljud faktiskt kommer från farkosten.
Citera
2023-06-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Jag hade nog bankat konstant, inte varje hel och halvtimme, det betyder att det är tyst 29 minuter varje halvtimme, svårt att hitta något då

Men något som bankar på heltid kanske är svårt att identifiera som något mänskligt.
Citera
2023-06-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men något som bankar på heltid kanske är svårt att identifiera som något mänskligt.

Morse, är du bekant med det
Citera
2023-06-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det kan ju också ha blivit små sprickor varje gång, av påfrestningarna. Jag gissar att den här killen inte bryr sig om att röntga emellan.

Jag hörde i början av rapporteringen att det nämndes något om att farkosten var tillverkad i kolfiber och titan. Om nu skrovet är tillverkat i titan så undrar jag varför? Längesedan jag var aktiv men nog är väl E-modulen relevant vid risk för ex. buckling? Stål har betydligt högre E-modul och det är väl bucklingsrisken av skalet som är störst vid så stora djup.

Det är som bekant ingen bra idé att använda aluminium, nästan oavsett kvalitet, vid bucklingsrisk jmf. med en ganska enkel stålkvalité.

Jag förstår givetvis att farkosten ska vara så lätt som möjlig och då är det en fördel med titan.
Citera
2023-06-21, 16:25
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Konstant ljud kan vara vad som helst från havets djup. 30 minuters intervaller är nog enda sättet att veta att det kan vara mänskligt.
Citera
2023-06-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Morse, är du bekant med det

Är de som är i ubåten bekanta med det? SOS, men utöver det?
Sedan kanske det är jobbigt att banka, särskilt om man inte har något bra att banka med. De vill väl spara på luften också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in