2023-06-22, 11:59
Medlem
TheKhurgans avatar
Nu vet inte jag hur strömförsörjningen ser ut ombord. Men ljus borde de ha, om det inte är ett katastrofalt fel på ubåten (utöver det uppenbara katastrofala felet att den är manöveroduglig då).
Värme däremot borde det vara värre med. Små LED-lampor drar ju ingenting, men värme suger ju ur de där batterierna på nolltid.

Det borde alltså vara jäkligt kallt i Titan. De har då drabbats av hypotermi, vilket i det här läget hjälper dem.
Vid kraftig nedkylning sänks pulsen och blodtillförsel till extremiteter stryps. De förbrukar då extremt lite syre.

Det skulle ju kunna öka tiden för syretillgång med ganska många timmar, till och med dagar.

Så de kanske klarar sig ett tag till, förutsatt att de har vatten då.
Citera
2023-06-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Annan tänkbar situation ?
Finns det någon risk för att ryssarna tagit ubåten med besättningen?
Miljardärer och allt - kidnappade helt enkelt.
Vad jag vet så har väll varken Ryssarna, USA eller något annat land ett millitärt fartyg som kan gå så långt under vattnet.
Varken verker ju resterande mänsklighet ha det eftersom att inget sådant riktigt använts i sökoperationen.

Så det låter ju otroligt tänkbart att ryssnara bara chillar där nere på 3800 meters djup och väntar på att de ska komma för att sedan kidnappa dom.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Tyvärr så räknas syret ta slut 13:08 idag, de får jobba jävligt fort om de ska rädda stackarna.
Ja, det verkar kört. Ifall de inte guppar på ytan någonstans.

Jag antar att någon kommer leta tills Titan eller rester av den hittas även om det tar år. Pakistanierna verkar rika. De letar nog på.

Det vore intressant att veta vad som hänt farkosten.
Senast redigerad av Madagascar 2023-06-22 kl. 12:11.
Citera
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Nej det är inte alls konstigt. Det finns helt enkelt ingen anledning att kunna öppna den innifrån, bara mer komplexitet och saker som kan gå sönder.

Astronauterna kommer inte ut ur rymdkapslarna själva heller utan får vänta på att tekniker kommer och öppnar luckan utifrån.

De skriker ”stäng in mig utan chans att komma ut om minsta lilla går fel, jag vill dö.” Vilken risk de tog. Vem får alla deras pengar är frågan?
Citera
2023-06-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det verkar kört. Ifall de inte guppar på ytan någonstans.

Jag antar att någon kommer leta tills Titan eller rester av den hittas även om det år. Pakistanierna verkar rika. De letar nog på.

Det vore intressant att veta vad som hänt farkosten.
Ja, det är väll hela anledningen att de troligen kommer fortsätta leta, för att kunna veta vad i hela friden som faktiskt hände.
Tror tyvärr man redan skulle hittat dom om de guppade på ytan. Samt skulle de fortfarande vara lika döda då de är instängda där utan syre.
Pakistanien som var med är en av de rikaste männen i Pakistan, ja.
Citera
2023-06-22, 12:03
Medlem
Citat:
Tyvärr så räknas syret ta slut 13:08 idag, de får jobba jävligt fort om de ska rädda stackarna.

Usch jag får ångest.
Ber till alla högre makter om ett lyckligt slut även om jag tycker dessa äventyrare är galna.
Citera
2023-06-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
De skriker ”stäng in mig utan chans att komma ut om minsta lilla går fel, jag vill dö.” Vilken risk de tog. Vem får alla deras pengar är frågan?
Du inser att trycket på 3800 meters djup är 400 gånger så högt som vanliga trycket.
Man skulle ju för tusan ändå inte kunna öppna dörren kompis, skulle man öppna dörren på det djupet skulle man ju även dö på direkten.

Ända användbara situationen för en sådan dörr är ju om de guppar på ytan, men tror tyvärr inte att de är och guppar på ytan, då skulle man troligen redan hittat dom. Samt så skulle man inte hört knackningar på 30 minuters interval under vattenytan.
Citera
2023-06-22, 12:04
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Ja alltså 1-5% uträkningen var ju baserad på att man skulle hitta titan med levande passagerare.

Förstår intr varför ni snöar in pp "förutsättningsrna" för en räddningsoperation det e helt orelevant. Hade man hittat farkosten så hade den varit uppe på 3h från att man hitta den säger min släkting.

Det minsta bekymret är hur man ska få upp den det största problemet har varit att man inte hittar henne. Tyvärr.

3 timmar? - antingen är du en mytoman, eller din "släkting". Du återkommer med mer osannolika ting, hela tiden...
Citera
2023-06-22, 12:05
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Nu vet inte jag hur strömförsörjningen ser ut ombord. Men ljus borde de ha, om det inte är ett katastrofalt fel på ubåten (utöver det uppenbara katastrofala felet att den är manöveroduglig då).
Värme däremot borde det vara värre med. Små LED-lampor drar ju ingenting, men värme suger ju ur de där batterierna på nolltid.

Det borde alltså vara jäkligt kallt i Titan. De har då drabbats av hypotermi, vilket i det här läget hjälper dem.
Vid kraftig nedkylning sänks pulsen och blodtillförsel till extremiteter stryps. De förbrukar då extremt lite syre.

Det skulle ju kunna öka tiden för syretillgång med ganska många timmar, till och med dagar.

Så de kanske klarar sig ett tag till, förutsatt att de har vatten då.

Ubåten har ett värmeaggregat som värmer luften. Hur länge batteriet räcker har jag dock inte några uppgifter på eller om man kan justera temperaturen. Typ 10 grader klarar man ju länge om man har lite varma kläder vilket jag antar att de har.

Eftersom de inte har stigit upp så tyder det på att de antingen har fastnat eller att farkosten imploderat. Hade de tappat elförsörjning så ska farkosten stiga upp automatiskt.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2023-06-22 kl. 12:08.
Citera
2023-06-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Usch jag får ångest.
Ber till alla högre makter om ett lyckligt slut även om jag tycker dessa äventyrare är galna.
Ja, Högre Makter är nog den enda räddningen nu.
Fy fan vilken dödsångest om någon forfarande lever.
Tror dock inte det.
RIP
Senast redigerad av flodafloda 2023-06-22 kl. 12:07. Anledning: Stavfel
Citera
2023-06-22, 12:06
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ja, det är väll hela anledningen att de troligen kommer fortsätta leta, för att kunna veta vad i hela friden som faktiskt hände.
Tror tyvärr man redan skulle hittat dom om de guppade på ytan. Samt skulle de fortfarande vara lika döda då de är instängda där utan syre.
Pakistanien som var med är en av de rikaste männen i Pakistan, ja.

Men det måste väl finnas något sätt att ventilera ubåten i ytläge?
Och det där med luckan. Är det en trådsanning att den inte går att öppna inifrån eller har det bekräftats?

Det finns ju ingen anledning till att inte kunna öppna den från insidan. Det går ju liksom inte att öppna den ändå så fort du kommit några meter under vattnet typ.
Citera
2023-06-22, 12:07
Medlem
Undrar ifa någon av de dödat en/flera för att öka tiden de har med syre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här