2023-06-22, 13:53
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vet inte hur mycket jag dömde, mer ett krasst konstaterande.

Inte dömande att säga att deras liv var tråkiga osv? Tror nog dom levde ett mycket bättre liv än både dig och mig tillsammans.
Citera
2023-06-22, 13:53
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Vi är fortfarande för tekniskt efterblivna för att hitta saker i vatten tydligen.

Jag förstår inte varför miljardärer inte betalar för ett räddningsteam med ROV m.m. som står beredda på samma plats ifall något går fel. Hur dyrt är det egentligen?
Citera
2023-06-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
helt rätt med salt, och det görs ännu

Ja jag tänker mig en blandning av salt och kalk eller liknade går det säkert att göra en "sprint" kanske armerad med typ stålvajer som kärna för att hålla fast en tyngre balast.

Såg de hade nån form av kraftigt stålrör som balast men säkert någon elsolenoid/elhyudralik för att frigöra vikten?
Citera
2023-06-22, 13:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungleBONGOS
En fråga. Varför kan man inte ha kedjor på ubåten som är kopplat på fartyget så är det bara hissa upp? Låter enkelt ide.

Gissa vad en sådan kedja skulle väga; gissa hur tjock kedja skulle vara enbart för att kunna hålla sin egen tyngd (3 km kedja väger jättemycket…)
Citera
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Många hade INTE gjort det. Vad sägs om tacksamhet och att vara nöjd? Jag hade aldrig velat göra något sådant, aldrig. Inte ens om jag fick miljarder för att göra det…

Så kan det mycket väl vara, men samtidigt är du inte där och du vet inte hur du hade reagerat om du hade pengar som dessa människor har.

Tar upp exemplet igen, Tycker ni att barn som dött i karusell olyckor också borde vetat riskerna och därmed också bör dömas (Föräldrarna) för deras vilja att åka den, eller gäller det enbart miljonärer som åker till Titanic?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Hade du haft enormt mycket pengar, och en vilja att upptäcka saker, istället för att vara en tråkig svensson som köper chips och kollar på den film som TVn vill att du ska se på fredagen... hade du nog också gjort saker som att hoppa fallskärm, besöka havsbotten, åka ut i rymden.

Sluta döma folk för deras vilja att utforska, det är trots allt våran nyfikenhet som lett oss människor hit vi är idag.

Det finns en massa rika personer som sysslar med normala saker som att hålla på med flygplan eller båtar.
Citera
2023-06-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Var 19 åringen ända barnet? Han ångrar nog han följde med. Då hade han fått ärva.

Haha som att säga synd att du inte tippade 9
18 30 34 48 + 1 7 på eurojackpot i tisdags då hade du haft 1,4 miljarder..
Citera
2023-06-22, 13:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jag förstår inte varför miljardärer inte betalar för ett räddningsteam med ROV m.m. som står beredda på samma plats ifall något går fel. Hur dyrt är det egentligen?

Det är den stora frågan. Nu verkar det som att det inte fanns någon räddningsplan över huvud taget.
Citera
2023-06-22, 13:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
varför triangulerade man inte ljudet av knackningarna för att fastställa deras position (om man nu inte gjorde det)
för att en triangulering kräver 3 olika båtar på 3 olika platser och som tar upp ljudet samtidigt (samt en dator som analyserar ljudsyrka mm i realtid) för att funka..
Citera
2023-06-22, 13:58
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Hade du haft enormt mycket pengar, och en vilja att upptäcka saker, istället för att vara en tråkig svensson som köper chips och kollar på den film som TVn vill att du ska se på fredagen... hade du nog också gjort saker som att hoppa fallskärm, besöka havsbotten, åka ut i rymden.

Sluta döma folk för deras vilja att utforska, det är trots allt våran nyfikenhet som lett oss människor hit vi är idag.

Njä...upptäcka saker och att vara lite äventyrlig är en sak. Men gör man EXTREMA saker som att bestiga Mount Everest eller åka ned till Titanic eller åka upp i rymden så får man faktiskt vara beredd på att livet kan offras. Det är väl lite det som är tjusningen om man är lagd åt extremäventyr.Men man kan inte gnälla när man frivilligt gör så otroligt farliga saker.
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2023-06-22 kl. 14:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Låt folk fråga. Testa Twitter istället. Där fattar inte folk varför det franska fartyget inte var där dag 1 och letade med sin ROV…

Ja du har rätt, men majoriteten frågar inte…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faxe

Förvånar mig inte om det i framtiden kommer finnas människor som fortsätter åka på såna här expeditioner.

Folk fortsätter ju att hoppa fallskärm, skärmflyga, base-jumpa, off pist-skidåka ecc ecc

Aktiviteter som måste klassas med en viss risk - då och då stryker ju nån med
Så självklart kommer man att fortsätta att dyka efter vrak - även efter den här olyckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in