2023-06-22, 13:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jag förstår inte varför miljardärer inte betalar för ett räddningsteam med ROV m.m. som står beredda på samma plats ifall något går fel. Hur dyrt är det egentligen?
Det har du rätt i.
Det är lätt att vara efterklok. Problemet med ROV-teams är väl att såna företag alltid finns någon annanstans än där de just behövs i stundens hetta. Men om de hade blivit betala för att stå STANDBY så kanske de stackars kick-sökande miljardärerna hade varit uppe vid det här laget.

Jag antar att miljardärerna helt enkelt litade alldeles för mycket på OceanGate.
Citera
2023-06-22, 13:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Många hade INTE gjort det. Vad sägs om tacksamhet och att vara nöjd?
That only works om det fortfarande finns saker i livet som du strävar efter.. Om du har fått allt du velat ha så är du knappast villig att leva som totalt uttråkad i de 40 år till som ditt liv kanske varar..

Jag växte upp med Game&Watch. Idag har jag mobilspel. Varför nöjde jag mig inte med Game&Watch? Det var ju "The Bomb" när jag fick det.
Senast redigerad av Trolltestet 2023-06-22 kl. 14:02.
Citera
2023-06-22, 14:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Din hjärna lever ett tag medan processen pågår, så man uppfattar definitivt processen.

Från och med att syretillförsel stoppas så är man vaken i mellan 0.5-3 minuter innan man svimmar. Efter 1 minut börjar hjärnan ta skada.

Fram tills att du svimmat så känner du allt.

Kan du förklara varför revben, bröstkorg, ögon och faan och hans moster krossas, men inte hjärta och hjärnan? Klart som fan att de är borta på någon sekund - de uppfattar inte ett skit efter ditt scenario...
Citera
2023-06-22, 14:00
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Njä...upptäcka saker och att vara lite äventyrlig är en sak. Men gör man EXTREMA saker som att bestiga Mount Everest eller åka ned till Titanic eller åka upp i rymden så får man faktiskt vara beredd på att livet kan offras. Man kan inte gnälla när man frivilligt gör så otroligt farliga saker.

Vem har sagt att dom inte var medvetna om riskerna? Risken finns när du sätter dig i ett flygplan att det kommer att krasha, varje dag reser ändå tusentals fattiga och rika med flyg varje dag, Ett tåg kan spåra ut.

Tycker inte vi ska döma dessa personer på grund av deras val av resa, hade vi haft biljoner hade vi nog också gjort riskfyllda saker.
Citera
2023-06-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Var 19 åringen ända barnet? Han ångrar nog han följde med. Då hade han fått ärva. Han bode stannat. Bara 19 och hela livet framför sig.

Han har en dotter också, Alina.

https://modelfact.com/alina-dawood-w...and-net-worth/
Senast redigerad av Hominem 2023-06-22 kl. 14:05.
Citera
2023-06-22, 14:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Låt folk fråga. Testa Twitter istället. Där fattar inte folk varför det franska fartyget inte var där dag 1 och letade med sin ROV…

Intressant åsikt. Varför var de inte där och letade? Förmodligen var de någon helt annanstans där de behövdes innan. Havet är stort. Det tar väldigt lång tid att manövrera havet och komma till exakt den punkt där man behövs.

Men varför tror du att det tog dem så länge?
Citera
2023-06-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Inte expert på kolfiber, men jag har ett ganska bra hum om vanliga stålkonstruktioner.
Du har rätt i att kolfiber är bättre på dragspänningar. Max tryckspänning i kolfiber ligger bara på 10-60% av vad materialet klarar i dragspänning.

Att använda kolfiber i trycktankar, där övertrycket finns på utsidan känns alltså konstigt. Däremot kan det vara vettigt att använda kolfiber i tankar för att hålla vätska, ty där är ju övertrycket på insidan, vilket dels leder till dragspänningar istället för tryckspänningar och dels föreligger ingen bucklingsrisk.

Just det här med buckling är intressant, ty risken för buckling beror på materialets elasticitetsmodul och inte på dess sträckgräns (sträckgräns=hur höga spänningar det tål).

Elasiticitetsmodulen är ett mått på hur mycket ett material deformerar sig för en viss påfrestning.
Grejen är att kolfiber klarar mycket högre spänningar än stål, men dess elasticitetsmodul är bara ca 2x så stor.

Det innebär att ett skal av kolfiber som utsätts för ett tryck som kan leda till buckling inte är speciellt mycket bättre än ett stålskal.

Dessutom, och det reagerade jag på direkt när jag såg hur båtfan var tillverkad, så är den gjord som en cylinder, vilket inte är bra sett ur bucklingssynpunkt. Cylindern har en radie bara i ett plan, men längs cylindern är den ju "rak", dvs det finns ingen kurvatur. Båten borde varit lätt äggformad. Ett ägg är inte "rakt" någonstans. Hur man än lägger en linjal på ett ägg så är kontakten bara en punkt. Men lägger man en linjal i längsled på en cylinder finns kontakten längs hela linjalen (=ingen kurvatur).

Skillnaden i bucklingstålighet mellan ett ägg och en cylinder är enorm.

Delar helt din åsikt. Det finns ett viktigt skäl till att man använder ganska enkelt handelstål när man bygger skyskrapor. Ingen skulle komma på tanken att använda höghållfast aluminium i dessa byggen då knäckning är det dimensionerande lastfallet.

Delaminering av fiberförstärkta material är ett problem och det skulle vara intressant att få ta del av hur hänsyn har tagits till det.

Utformningen av farkosten verkar som du också beskriver lite märklig. Nästan som att man släpat dit en designer för att få farkosten att, halvt om halvt, likna en fisk.

Helt OffT

(Du nämner sträckgränsoberoendet vilket inte Euler fallen tar hänsyn till och det är helt riktigt. Däremot kan det tyckas märkligt att I.K.H ( Hiss- och krannormen) och stålbyggnadsnormerna faktiskt har med sträckgränsen som en positiv faktor.i formlerna. Jag har alltid utgått ifrån dem och än har mig veterligen ingenting kollapsat. &#128578
Senast redigerad av Konrad 2023-06-22 kl. 14:08.
Citera
2023-06-22, 14:02
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan de inte ha extra syrgastuber med sig, för den händelse de hade behövt överge ubåten på relativt grund nivå?

Titan är pytteliten och dom kan inte öppna luckan från insidan, den kan bara öppnas från utsidan. Tittar man på bilder ser man att folk behöver sitta mer eller mindre på varandra för att få plats så det finns inte plats för utrustning.
Citera
2023-06-22, 14:03
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Vem har sagt att dom inte var medvetna om riskerna? Risken finns när du sätter dig i ett flygplan att det kommer att krasha, varje dag reser ändå tusentals fattiga och rika med flyg varje dag, Ett tåg kan spåra ut.

Tycker inte vi ska döma dessa personer på grund av deras val av resa, hade vi haft biljoner hade vi nog också gjort riskfyllda saker.

Naturligtvis kan flygplan krasha och bilar kan krocka. Men det här är ju på en helt annan nivå av risk. Det är en rent idiotisk nivå av risk man tar. Är livet en kärt så tar man helt enkelt inte sådana risker i onödan.
Jag hade INTE åkt ned till titanic även om jag var miljardär nej.
Citera
2023-06-22, 14:04
Bannlyst
Claes-Göran Wetterholm har haft rätt hela tiden, det var kört redan efter några timmar.
Citera
Frågan är om det är mödan värt att ösa ner miljoners miljoner i att fiska upp en konservburk full av lik? Låt toarullen stå kvar på Titanics däck, det var ju trots allt det man kom för att se.

Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Var 19 åringen ända barnet? Han ångrar nog han följde med. Då hade han fått ärva. Han bode stannat. Bara 19 och hela livet framför sig.
Barn?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Titan är pytteliten och dom kan inte öppna luckan från insidan, den kan bara öppnas från utsidan. Tittar man på bilder ser man att folk behöver sitta mer eller mindre på varandra för att få plats så det finns inte plats för utrustning.
Precis, det finns inte ens sitsar att sitta på. Fatta vilken obekväm grej, sitta i ett rör. Kallt som fan måste det bli också. Såg att de hade täckjacka på på några bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in