2023-06-21, 23:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Vad är oddsen för att man skulle klara sig med det trycket? Finns det liksom inte en liten chans ens?

Nä, går inte ens med förberedelse. Mättnadsdykare har jobbat runt 530 meter som djupast. Finns inget dyksystem i dagsläget som tillåter mycket djupare än så.

Det har att göra med mättnadsgasens narkotiska egenskaper vid högre tryck.

Man trycksätter alltså lungorna för att dom inte ska kollapsa. Ju mer man måste trycksätts ju giftigare blir mättnadsgasen. Runt 700 meter får de flesta psykos.
Citera
2023-06-21, 23:34
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Med standardutrustning max 100 meter, med avancerad utrustning max 300 meter och vid komersiell mättnadsdykning 500 meter. Så snälla, lägg ner inlägg om att ”öppna luckan och simma ut”.

Har inte nämnt något om en lucka?
Citera
2023-06-21, 23:35
Medlem
SexgalenZombies avatar
Om någon blivit nyfiken på djupdykning i havet och dess historia så är denna länk lärorik:

https://www.sea.museum/2018/09/28/full-ocean-depth
Citera
2023-06-21, 23:38
Medlem
yoyoyolos avatar
Så det verkar omöjligt att bogsera upp farkosten om problemet är att hon inte lyckas stiga. Det skulle krävas att typ James Cameronfarkosten lyckas knyta en lina mellan Titan och det där franska åbäket som kan hissa upp henne.

Men om problemet är att hon har fastnat, kanske lösningen är några steg lättare? James Cameronbåt eller till och med en ROV knuffar lite påna, Titan släpper sin ballast och kommer upp till ytan hyfsat fort (sökfarkosten kan rädda lillbåten på en gång, istället för att stiga, få franskt åbäke till rätt position, föra rep ner till Titan, förankra och hissa upp)?
Citera
2023-06-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Om nu ubåten står nere på botten vid Titanic. Vad är det för temperatur på vattnet där nere?
Har farkosten nån form av uppvärmning? Annars känns det som om det är rätt kallt där nere...

Det är ungefär 1-2 grader på botten vid Titanic.

Men i allmänhet skulle det vara säkert att anta att värmen från de mänskliga kropparna skulle ha svårt att hålla upp med värmeförlusten till det omgivande vattnet, och temperaturen inuti ubåten skulle förmodligen vara mycket nära vattentemperaturen utanför, särskilt efter en längre period. Med andra ord, oavsett hur mycket värme som genereras av personerna ombord, skulle den stora majoriteten av den snabbt förloras till vattnet utanför. Temperaturen inuti ubåten skulle förmodligen hållas omkring 1-2 grader Celsius, möjligen nå upp till 3-4 grader Celsius. Denna temperatur beror helt och hållet på vilket isoleringsmaterial som ubåten är konstruerad med.

Denna kyla går att överleva om man sitter tätt ihop och ev har isolerande kläder eller annat material. Det är iaf inte minusgrader.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-06-21 kl. 23:45.
Citera
2023-06-21, 23:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Det är inte säkert att farkosten ligger på botten. Man var på väg ned när kontakten bröts och kanske bröts då nedstigningen.
Man kan ha hamnat i ett mellanläge och är sakta på väg uppåt?

2) Ljuden som hörts är så regelbundna enligt rykten att det mycket väl kan härröra från farkosten.

3) Att syret skulle räcka till kl.13:00 i morgon kan vara en pessimistisk beräkning.

4) Man har satt in stora resurser, det borde gå att hitta farkosten i morgon? men hinner man föra upp den i tid för överlevnad? Det är den stora frågan.

Stor tragik men hoppet finns ändå.

Frågan är varför de skulle ligga i mellanläge när det enligt en expert finns sju olika sätt att stiga på. Något tycks ha gått snett, och det snabbt. Om det vill sig illa har de blivit en turbo-installation på Titanic ...

Har haft en känsla från början att det är game over.

Men hoppas att de får klarhet i vad som hänt.

Det allra värsta måste ändå vara att befinna sig i ytläge men inte lyckas lämna den plomberade farkosten.

P.S. Hade ägaren, Mr PlayStation, glömt att ladda batteriet på sin reservkontroll tro?
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-21 kl. 23:55.
Citera
2023-06-21, 23:44
Medlem
IcyHearts avatar
Fruktansvärt. Om personerna i ubåten överlevt dessa senaste dagar, så måste de ha/haft en fruktansvärd dödsångest.

Man hoppas att de kan återfinnas och överlever, även om hoppet snart är ute…

Ang. ”knackningarna” så tror jag mkt väl att det kan ha varit inifrån ubåten. Skälet till att nån högt uppsatt amerikan (typ militär eller vad han var) gick ut och försökte tona ner betydelsen av knackningarna, ”det kan vara ngt helt annat” osv. Det tror jag faktiskt mest är av hänsyn till anhöriga. Man önskar väl inte att anhöriga ska behöva sitta och tänka på att personerna sitter där nere i djupet och knackar desperat, med stark ångest.

En annan aspekt man kan hoppas på för framtiden är väl att skärpta regler införs för alla typer av kommersiella båtar / båtar / ubåtar som skall ta passagerare. Det bör införas lagstadgade inspektioner som inte går att undkomma, osv.
Citera
2023-06-21, 23:45
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
2,5 timmar tar det att nå vraket enligt de flesta sidor. Antar att det är just den här ubåten som tar 8..

Manusförfattaren och producenten för ”Simpsons” gjorde tydligen denna resa förra sommaren och somnade på vägen ner 😅 och beskriver det som följande:

- 2,5 h till havsbotten

- 2,5 h letar efter vraket i ett kolsvart hav

- 30 min vid vraket innan dags att ta sig upp

- 2,5 h färd upp igen

Totalt 8 timmar och man kan/får inte vara där längre eftersom man behöver komma upp till ytan när det ändå är dagsljus (max 8-10 h expedition). Om de hade hittat vraket tidigare än 2,5 h så tror jag de kunde ha fått vara vid vraket längre.

Kuriosa:

Mat, dryck och toa ombord men ingen åt eller drack eller använde toan pga exalterad. Man ser såklart ingenting och det är dimmat ljus i ubåten.

Finns egentligen ingen guide ombord utan man får segla runt och leta efter vraket och hoppas på det bästa. Kommunikationen mellan ubåten och skeppet på ytan var ok men bröts några ggr pga djupet. De på ytan försökte guida ubåten rätt att hitta vraket men de var osynkade, ex sa de på ytan ”ta till höger om stenen nu” men det fanns ingen sten.

Han tyckte om enkelheten med ubåten och nämner bla tv-spel konsolen och hur han själv fick styra ubåten (!).

https://www.tmz.com/2023/06/21/simps...ssing-titanic/
Citera
2023-06-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag har bara hans ord att gå på och det är någon som står mig nära vet inte varför han skulle ljuga.

Wim Hof lyckas också göra speciella saker med sin kropp som man inte trodde var möjligt så varför jag ska sitta och bevisa saker för dig förstår jag ej. Finns inga länkar Finns bara berättat.

Ja men de vet du säkert jag skickade ju PM till dig men de har du inte bemödat dig att svara på mr.expert!
Ditt PM innehåller bara dina kontaktuppgifter, inget annat. Försök igen, eller be din släkting om hjälp.
Citera
2023-06-21, 23:46
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Fruktansvärt. Om personerna i ubåten överlevt dessa senaste dagar, så måste de ha/haft en fruktansvärd dödsångest.

Man hoppas att de kan återfinnas och överlever, även om hoppet snart är ute…

Ang. ”knackningarna” så tror jag mkt väl att det kan ha varit inifrån ubåten. Skälet till att nån högt uppsatt amerikan (typ militär eller vad han var) gick ut och försökte tona ner betydelsen av knackningarna, ”det kan vara ngt helt annat” osv. Det tror jag faktiskt mest är av hänsyn till anhöriga. Man önskar väl inte att anhöriga ska behöva sitta och tänka på att personerna sitter där nere i djupet och knackar desperat, med stark ångest.

En annan aspekt man kan hoppas på för framtiden är väl att skärpta regler införs för alla typer av kommersiella båtar / båtar / ubåtar som skall ta passagerare. Det bör införas lagstadgade inspektioner som inte går att undkomma, osv.
Enligt BBC sker knackningarna varje halvtimme. Måste vara från ubåten.
Citera
2023-06-21, 23:48
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Ja jag har ingen aning om sånt här, men jag vill ju gärna tro på att männen som intervjuas och som jobbar med ”Victor” har koll på vad den är kapabel till och vet vad dom sysslar med.

Hoppas först och främst att dom hittas.

https://news.sky.com/story/titanic-s...icult-12905739
Trevligt om den rullar runt hela tiden.dessutom. Fý fan. Undrar om det finns vatten så det räcker.
Senast redigerad av TaxenSixten 2023-06-21 kl. 23:53.
Citera
2023-06-21, 23:55
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Enligt BBC sker knackningarna varje halvtimme. Måste vara från ubåten.

Ja det verkar ju vara det mest sannolika absolut. Som jag förstod det är det dock svårt att lokalisera vart ljuden kommer ifrån i vattnet. Vet ingenting om sådant, men det verkar väl kanske rimligt att det kan vara svårt att veta vart ljudet kommer ifrån, när det är så djupt under vatten…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in