2023-06-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Frågan är varför de skulle ligga i mellanläge när det enligt en expert finns sju olika sätt att stiga på. Något tycks ha gått snett, och det snabbt. Om det vill sig illa har de blivit en turbo-installation på Titanic ...

Har haft en känsla från början att det är game over.

Men hoppas att de får klarhet i vad som hänt.

Det allra värsta måste ändå vara att befinna sig i ytläge men inte lyckas lämna den plomberade farkosten.

P.S. Hade ägaren, Mr PlayStation, glömt att ladda batteriet på sin reservkontroll tro?

Jag tror det är värre om de ligger på botten än vid ytan.

För om de ligger vid ytan:
1. Lättare att någon kommer se dem, möjligt att räddas- mer hopp under tiden de fortfarande lever
2. Större chans att deras nära och kära i alla fall får begrava dem då ett fartyg som guppar vid ytan förr eller senare hittas
3. Inte helt mörkt och inte helt kallt till skillnad från botten, om det nu som vissa menar är så att ubåten numera är strömlös
Citera
2023-06-21, 23:58
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
https://earth.nullschool.net/#curren...-49.584,41.556

= Ser inte bra ut

Oh…! Titan kan ju ha dragits med var fan som helst.
Citera
2023-06-22, 00:02
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Simmat 2 mil med simfötter och våtdräkt.

Jo 150m var han nere på men som sagt var han helt blå efteråt och sa att det var de värsta han gjort.

Tro det eller ej men samma person förklarade exakt hur man ska gå tillväga för att få upp dom från botten och det är inte jätte komplicerat, det svåra här och nu är att hitta farkosten!
Men nu får du väl ta och ge dig. Antar att du trollar, men om du mot förmodan går på allt vad din "släkting" säger så kan jag tipsa om att googla uppgifterna nästa gång, innan du dumförklarar dig själv.

Väldsrekordet på simning med fenor är 1500m på ca 12min. Det är i en kontrollerad miljö i optimala förhållanden. Det är en snitthastighet på 7,5km/h (i 12 minuter, så man kan förutsätta att världsrekordhållaren är ganska slut efter en sådan simtur)..
Din "släkting" simmar i 6m höga vågor, med våtdräkt i hela 10km/h (betydligt snabbare än snitthastigheten för världsrekordet på 1 500m) i hela 2 timmar...

Som någon påpekade, riktig stålfarbror...
Citera
2023-06-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
HORIZON ARCTIC är också är nu.
Kanske om några 4-5timmar.

Det kommer flera skepp också.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...ry:44.8/zoom:8

https://www.marinetraffic.com/en/ais...HORIZON_ARCTIC

Det finns ett Spanskt skepp också i området.

ALBORAN
Military Ops

https://www.marinetraffic.com/en/ais...y:46.5/zoom:10

https://www.marinetraffic.com/en/ais...vessel:ALBORAN

Hur mycket resurser skall dom lägga på det här tramset egentligen. Det kommer mynna ut i ingenting, sällan skådat att så mycket resurser läggs på att rädda så få individer, helt sanslöst.
Citera
2023-06-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hur mycket resurser skall dom lägga på det här tramset egentligen. Det kommer mynna ut i ingenting, sällan skådat att så mycket resurser läggs på att rädda så få individer, helt sanslöst.
Går förhoppningsvis att lära sig något i alla fall - så du kan ju se det som en realistisk övning, och övningsbudget har man säkert ändå.
Citera
2023-06-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Går förhoppningsvis att lära sig något i alla fall - så du kan ju se det som en realistisk övning, och övningsbudget har man säkert ändå.

Skulle inte förvåna mig om den ligger bredvid nere vid Titanic någonstans och går samma öde till mötes som den stora båten en gång gjorde. Sen om nån månad när nån gubbe åker ner i en lite större och mer hållbar maskin för nått uppdrag så hittar man denna lilla dykare inne i Titanic eller nått, hehehe.
Citera
2023-06-22, 00:15
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Det är inte säkert att farkosten ligger på botten. Man var på väg ned när kontakten bröts och kanske bröts då nedstigningen.
Man kan ha hamnat i ett mellanläge och är sakta på väg uppåt?

2) Ljuden som hörts är så regelbundna enligt rykten att det mycket väl kan härröra från farkosten.

3) Att syret skulle räcka till kl.13:00 i morgon kan vara en pessimistisk beräkning.

4) Man har satt in stora resurser, det borde gå att hitta farkosten i morgon? men hinner man föra upp den i tid för överlevnad? Det är den stora frågan.

Stor tragik men hoppet finns ändå.
Som jag förstått det så sjunker den av sig själv. Utan motor. När den närmar sig Titanic så startar den motorn. Man tappade farkostens "ping" innan den borde nått botten. Var väl efter ca 1h45 man tappade ping och det borde ta runt 2h30 att komma ner till Titanic (går på minnet, kan vara fel siffror). Tror inte den kan fastna i ett mellanläge om den inte fastnar i något. Utan den skulle nog fortsätta att sjunka. Så att den hamnat halvvägs ner i ett mellanläge är nog mindre troligt än att den är antingen på botten eller vid ytan. Men jag är ingen expert.

Spekuleras i att något han ha hänt ungefär när skulle starta motorn, kanske elfel av något slag.

Den ska också kunna släppa vikter så den stiger. Flera metoder för att lyckas stiga ska vara inbyggt som säkerhetsåtgärd. Oklart hur många som faller bort om man tappar t.ex. elen.
Citera
2023-06-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Jag tror det är värre om de ligger på botten än vid ytan.

För om de ligger vid ytan:
1. Lättare att någon kommer se dem, möjligt att räddas- mer hopp under tiden de fortfarande lever
2. Större chans att deras nära och kära i alla fall får begrava dem då ett fartyg som guppar vid ytan förr eller senare hittas
3. Inte helt mörkt och inte helt kallt till skillnad från botten, om det nu som vissa menar är så att ubåten numera är strömlös
Tyvär är det väldigt svårt att upptäcka den om den är vid ytan, den är vitmålad, det blåser och vita gäss överallt, bara en liten del av farkosten är över vattenytan, det blir som att leta efter en nål i en höstack.
Citera
2023-06-22, 00:27
Medlem
Emelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Tyvär är det väldigt svårt att upptäcka den om den är vid ytan, den är vitmålad, det blåser och vita gäss överallt, bara en liten del av farkosten är över vattenytan, det blir som att leta efter en nål i en höstack.

Har den inte någon nödsändare eller gps?!
Citera
2023-06-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Aftonbladets rapportering om ubåten. Någon som är förvånad?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...lika-tragedier

Ena ”olyckan” är ju en bonus man önskade kunde hända med fler båtar medans den andra var med människor som bevisligen kunde skapa värden.

OnT:
Nån som vet om ”vikterna” kunde släppas utan el?

Om de har liknande batterier som elbilar kan de ju löpa termiskt amok och sitter de då i ”kupén” så dör man fort av ångorna.

Aftonbladets ”expert” påstod att bygget var amatörmässigt och att bara ”stater” klarade av att bygga ubåtar. Förhåller mig skeptisk till båda uttalanden men någon annan kanske vet?

(Flera ”staters” ubåtar har ju bevisligen gått till botten så)
Citera
2023-06-22, 00:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag har bara hans ord att gå på och det är någon som står mig nära vet inte varför han skulle ljuga.

Wim Hof lyckas också göra speciella saker med sin kropp som man inte trodde var möjligt så varför jag ska sitta och bevisa saker för dig förstår jag ej. Finns inga länkar Finns bara berättat.

Ja men de vet du säkert jag skickade ju PM till dig men de har du inte bemödat dig att svara på mr.expert!

Du får ursäkta, men allt talar för att din släkting antingen fabulerar vilt eller inmundigar stora mängder av 'starka' drycker.

Luft blir giftigt under högt tryck. Du dör helt enkelt! Detta går inte att träna upp i någon högre utsträckning.
Det vimlar av olika gasblandningar som gör att man kan ner djupare, alla dessa innefattar att man har en mindre mängd luft i gasblandningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_narcosis

Citat:
Symptom på 90 meters djup och djupare:
  • Intense hallucinations
  • Increased intensity of vision and hearing
  • Sense of impending blackout or of levitation
  • Dizziness, euphoria, manic or depressive states
  • Disorganization of the sense of time, changes in facial appearance
  • Unconsciousness, (approximate inspired partial pressure of nitrogen for anaesthesia is 33 atm)[11]
  • Death

Din släkting fabulerar vilt…
Senast redigerad av vanartad 2023-06-22 kl. 00:41.
Citera
2023-06-22, 00:33
Medlem
Arethas avatar
Vill inte låta som en kommunist men fy fan det är rätt sjukt med fokuset och insatserna som görs med tanke på att det dör typ 14 000 barn dagligen i världen. Men vi människor är funtade på det sättet antar jag. Det var väl lite samma sak med de där gruvarbetarna i Sydamerika eller barnen som fastnade i grottan i Thailand. Det blir ett sjujävla fokus under en kort tid.

Krasst är det är underhållning, en nagelbitare. Vi projicerar oss själva i deras situation och ryser vid tanken. Svält och barnsjukdomar är inte spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in