2023-06-22, 14:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag har ingen aning om hur han räknat ut tiden, han baserar väll det på hans tidigare erfarenheter av liknande operationer?

Du hittar den med rov, fäster linan på den och sen börjar dom hissa direkt tar inte mer än 3h

Som jag sa jag vet inte exakt hur han räknade ut tiden 3h men han har som jag sagt VÄLDIGT många gånger förr erfarenhet av liknande operationer inom det marina, men du kanske är ännu en expert som vet exakt hur man gör?
Varför ringer inte media dig och frågar?

Haha herregud, som jag sa tidigare kanske inte allt en vanlig aftonbladet läsare får reda på?
Finns hemliga avdelningar inom militären som tränar på dom djupen dagligen för att kunna utföra sitt arbete.

Har förklarat det ovan.
Hahha nej inte veckor det handlar om timmar om man hade lokaliserat henne. Rov hade med sig lina ner som jag förstod det bara att koppla på sig och börja veva dör uppe.

Så vitt jag vet har det ALDRIG utförts en räddningsoperation på 3800 meters djup och jag ställer mig jävligt skeptisk till att nån militär i hela världen övat på ett sånt scenario. Men du får gärna motbevisa mig.

Bärgning är dock en helt annan femma men då handlar det normalt om veckor eller månader av planering innan man kan plocka upp något från 3800 meters djup.
Citera
2023-06-22, 14:57
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Beror på hur nära botten man var. Var det halvvägs har allt följt med strömen.

En tillplattad ölburk sjunker till botten
Citera
2023-06-22, 14:57
Medlem
Någon som vet om han där danske ubåtsliraren har rymt från fängelset?
Kan ju vara en liknande situation här. Kom ihåg att den rika Pakistaniern även hängt runt WEF gänget.
Citera
2023-06-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Farkosten styrs inifrån farkosten. Nödsignal hade (väl?) gått iväg.

MEN, något kan ju gått åt helvete med el, eller andra funktioner som hindrat dom från att kunna ta sig upp eller aktivera nöduppstigning.

Dom skickade alltså nödsignal? Hur sker denna kommunikation är det via ljud i vattnet eller? Radiovågor fungerar väl inte på det djupet.

Om dom skickade nödsignal så började väl deras farkost läcka eller något annat problem och de drunknade.
Citera
2023-06-22, 15:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bland annat har svenska Bo Rask, tidigare ubåtschef vid Kungliga Örlogsmannasällskapet, sagt att hans bedömning dessvärre är att ubåten imploderat och ligger på botten som en tillplattad ölburk.

Om så är fallet kommer den här farkosten aldrig att hittas tror jag

Korrekt. Den sjunker ner i sedimentet och lär aldrig hittas. Döden kom nog omedelbart, lyckligtvis. Nu blir det juridiskt efterspel och massor av tjafs kring detta.
Citera
Avstängd
outback4s avatar
Kan Peter Madsen inte "hjälpa till"?
Vad den mannen inte kan om ubåtar är värdelöst vetande.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så vitt jag vet har det ALDRIG utförts en räddningsoperation på 3800 meters djup och jag ställer mig jävligt skeptisk till att nån militär i hela världen övat på ett sånt scenario. Men du får gärna motbevisa mig.

Bärgning är dock en helt annan femma men då handlar det normalt om veckor eller månader av planering innan man kan plocka upp något från 3800 meters djup.
Nej men det har övats på kan jag lova dig, det övas på det regelbundet inom vissa räddningsorganisationer inom försvarsmakten. Ja på de djupen också.

Orkar liksom inte argumentera mer jag vet precis vad man kan och inte kan göra på dessa djup jag har sett det tmed egna ögon så tack och hej
Citera
2023-06-22, 15:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Om ubåten har imploderat så kommer de förmodligen inte att hitta någonting alls förutom vissa delar, om jag förstått det rätt. Inga kroppar kommer i sådana fall att återfinnas.

Det är nog stor risk att kropparna har slitits i småbitar vid själva implosionen ja.

Det beror kanske lite på också vad som har fallerat och hur implosionen gick till.

Jag har varit inne på att det är som en ballong som exploderar, bara omvänt.

Men jag börjar tvivla lite på min egen liknelse där.

Om det är fönstret som gått så kanske kanske man kan tänka sig att skrovet är helt, men kropparna lär ha blivit köttfärs.
Citera
2023-06-22, 15:02
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bland annat har svenska Bo Rask, tidigare ubåtschef vid Kungliga Örlogsmannasällskapet, sagt att hans bedömning dessvärre är att ubåten imploderat och ligger på botten som en tillplattad ölburk.

Om så är fallet kommer den här farkosten aldrig att hittas tror jag

Min bedömning är att elektroniken har failat. Vilket låter mer trovärdigt än hans star wars teorier.
Citera
2023-06-22, 15:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dom skickade alltså nödsignal? Hur sker denna kommunikation är det via ljud i vattnet eller? Radiovågor fungerar väl inte på det djupet.

Om dom skickade nödsignal så började väl deras farkost läcka eller något annat problem och de drunknade.

Jo, det fungerar med radiovågor, men bara med väldigt låg frekvens 17 khz. För att kunna sända signaler med tillräcklig styrka krävs en ganska lång antenn och det saknar utbåten. Det ska dock finnas en radioboj men den verkar inte ha kunnat skickats upp.
Citera
2023-06-22, 15:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
96 timmar var hemmasnickrade ubåtsmakarens påstående. Det har aldrig testats.

Experter i USAs flotta tror att den verkliga siffran är typ 33%-50% av detta påstående.

Finns mer här:

(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)

På ett sätt kan det ju vara bra om det var så, då kanske de aldrig hann få dödsångest innan de dog, utan trodde de hade ett par dygn till på sig.
Citera
2023-06-22, 15:04
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är nog stor risk att kropparna har slitits i småbitar vid själva implosionen ja.

Det beror kanske lite på också vad som har fallerat och hur implosionen gick till.

Jag har varit inne på att det är som en ballong som exploderar, bara omvänt.

Men jag börjar tvivla lite på min egen liknelse där.

Om det är fönstret som gått så kanske kanske man kan tänka sig att skrovet är helt, men kropparna lär ha blivit köttfärs.

Om fönstret gått sönder och vatten läcker in så har dom väl drunknat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in