2023-06-22, 22:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyDoo
Är det klart då? Dem har hittat alla stora delar av farkosten?

De nämnde inte kolfibercylindern, så den verkar de inte ha hittat. Förmodligen var det den som gav vika, så det bara blev flis kvar av den. Den utgorde förmodligen ett av de "debris fields" som de fann.
Citera
2023-06-22, 22:51
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Tillplattad alltså, jag min idiot trodde den gick upp i atomer.
Men om den ”bara” blev tillplattad, varför hittar man vrakdelar och inte hela farkosten?

Kolfiber, det blir kanske sprödbrott till skillnad från en ölburk som är gjord i ett segt (”duktilt”) material. Dvs när den väl imploderat regnar vrakdelarna ner till botten.
Citera
2023-06-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Spännande. Med fönster? Du får gärna ge en källa.

Tar ungefär två sekunder att googla...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Triest...te_nh96807.svg
Citera
2023-06-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventyrsdags
Tror jag fick det här ifrån: https://www.thedailybeast.com/missin...-before-voyage

"Later that year, more than three dozen industry leaders sent a letter to Stockton expressing their “unanimous concern” about the Titan and urging him to test the vessel with an accredited outside group."

Sedär!
Och trots det blev de inte lyssnade på!
Kriminell idioti!

Tack för länken och informationen!
Senast redigerad av DEF1 2023-06-22 kl. 23:27.
Citera
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Detta får inte jag ihop heller… då jag verkligen trodde det var implosion… men de där bankunionerna som verkade vara regilbundna enligt sjönödens alla konster och regler osv.. nä
Det går ju inte ihop med en enkel implosion… 🧐

Sen en annan sak jag hela tiden funderat på är varför den där amerikanska militären/samurajen verkade så angelägen att tona ner bankningarna som att det kunde vara vad som helst.. näe nu ska man inte bli konspiratorisk. Men man vill ju så gärna veta vad tusan som gick snett…

Jag kan inte låta bli att tänka att det är kolfibercylindern som gett vika. Och enda anledningen till att jag tänker så är att jag vet hur lätt det är att ha av en innebandyklubba.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Läste nyss att den s.k glasrutan var plexiglas 22 cm eller något sådant.

Stämmer förmodligen.

https://www.uboatworx.com/news/fabri...ylic-viewports
Citera
2023-06-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Kan man vara säker på att de verkligen förstod hur farligt det var? Jag tänker att detta med att behöva skriva under på att man är medveten om risker osv är ju mer regel än undantag på många håll i världen, tex USA, där det är lätt att stämma ett företag på stora summor om du halkar, blir yr o ramlar eller det inte finns en skylt som varnar dig om att kaffet är hett. Dessa stackare kanske inte trodde det var mer allvarligt än så, de kanske skrev under något liknande när de hoppade fallskärm nån gång, visst miniubåten såg inte så där jättesäker ut, men många hade nog antagit att ett företag som erbjuder att köra turister ner till Titanic givetvis vet vad de gör. Speciellt om en biljett kostar över 2 mille.

Ja det är ju mycket jag inte gillar med Sverige faktiskt men ibland kan det fan i mig vara bra med tillsynsmyndigheter som kontrollerar företag och deras produkter samt ger ut licenser till sådana som skall få ha certifikat för att få erbjuda och utföra vissa saker. Till skillnad då mot i staterna där det verkar gå bra att erbjuda vad som helst till vilket pris som helst och då lura vem som helst i princip. Sen om det går åt helvete kan någon endast bli ansvarig om det ej skrivits något korrekt avtal och i fall då någon dör, så måste släkting eller någon anhörig stämma vederbörande företag ifråga.
Citera
2023-06-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Och varje gång du åker u-båt på några kilometers djup, tacka Stockton för att han tog risken.

Alltså. Flygplan möter behovet att snabbt och ganska enkelt kunna ta sig mellan olika delar av världen. Färdas i u-båt på fyra kilometers djup möter inte riktigt ett behov av samma dignitet.

För övrigt har jag svårt att förstå hur en person som är äldre än åtta år kan tycka det är så intressant eller spännande med Titanic.
Jag menar inte att varje person som tar en risk bidrar till mänskligheten. Men många bidrag till mänskligheten krävde en risk.

Tänk nu vad du missar med Logitech-styrda ubåtar i framtiden.
Citera
2023-06-22, 22:57
Medlem
Amig0s avatar
Då kan vi konstatera att ubåten/sänkbara farkosten imploderade samma stund när moderskeppet tappade kontakt med den.
Dvs 1h 45 efter påbörjad nerstigning. Alla passagerare och piloten dog omedelbart på söndagen den 18 juni 2023.
  • Ubåten var nere runt på 3300 meters djup.
  • Spillrorna ligger idag cirka 500 meter från Titanic.
  • Det är becksvart därnere. Dagsljuset når inte djupare än 1000 meter.
  • Kropparna är en mix av köttfärs och plankton som lär aldrig hittas.

Nu lär konspirationsteorierna få luft under vingarna. Jag väljer dock tro på fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Tog de med sina ungar på första färden? Att ta risker själv är en sak. Att dra med sig andra i sina dödliga egotrippar är en helt annan.
Nä men det har dött folk, både barn och vuxna, i flygolyckor.

Sen att tvinga med ungar på risker trots att de inte vill är såklart en annan diskussion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varforedetsa
Kände du samma sak när 500 personer, barn, kvinnor och män drunkade i flyktingbåten i Grekland för någon vecka sen, eller känner du så för att det är miljardärer och några vita män som dog?

Dom här människorna sitter i en miniubåt under vattnet, 4km NER. Det är mörkt och dom tappade kommunikationen så fort som man sänkt ner ubåten och därefter så har hela konstruktionen SPRÄNGTS på 2 nanosekunder. Dra inte rasist kortet. De du berättar må va hemskt men de får du ta i en annan linje. De står klart och tydligt att man ska hålla sig till ämnet i flashbacktråden som man skriver i.
Citera
2023-06-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tycker att liknelsen är perfekt. Att det gick åt helvete som det gjorde med de första flygen är väl bara en bra liknelse.

Trist för de dör som instängda satt fast där nere. Men erfarenheten kanske kan ge oss bättre ubåtar.

Det dessa gjorde var som att kasta sig utför Eiffeltornet med hemmagjorda vingar på armarna.

Hur tycker du det bidrar till modern aviation?
Står Boeing och Airbus och tar noteringar efter nått sånt tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in