2023-06-23, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
De säger att farkosten är svår att finna och att det är som en nål i en höstack. Farkosten har ett moderfartyg på ytan och farkosten sjunker i princip rakt ner. Det ska väl inte vara svårt att finna om de skickar ner en obemannad sök-farkost?

Visst, något kan hänt vilket gjort att farkosten dragit iväg åt något håll, men det kan väl inte handla om mil snarare några kilometer.
Nu råkar det finnas något som heter havsströmmar… Dessa gör att saker som inte kompenserar sin position KNTE kommer sjunka rakt ner. De kunde befunnit sig halvvägs till England imman haft otur.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Har du någonsin fyllt en dykflaska vet man att den blir ganska varm under fyllning vilket i sin tur gör att man står där med 20 bar kort när den väl kylt av sig. Därför brandkåren fyller i vattenbad. Då man kan fylla till önskat tryck utan att behöva toppa.

Samma sak om man öppnar en flaska, ge det 10 sekunder så har du is på kranen.

Jag tror ju inte att någon kropp blivit förbränd här, det handlar om allt för kort tid. Svedd i teorin men njaah. Fort har det gått iaf vilket är tacksamt. Räknar med att det har knakat i skrovet, han ägaren säger att det är normalt, man fortsätter nedåt och plötsligt finns man inte mer i denna värld.

Ok, ingen snabb-kremering alltså, men snabbt gick det i alla fall. Jag har aldrig hållit på med dykning. Men liknelsen med en cykelpump som blir lite varm förstår jag.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Undra om dom kommer bygga en ny sådan farkost och fortsätta med turer ner till Titanic? Jag är inte sugen på att åka med ner , är ni det?
Jag hade inte åkt ner med just detta företaget. Men däremot om en släkting till mig (han designar/konstruerar undervattensfarkoster) hade ritat en båt och gjort realitet av den så hade jag åkt med!
Citera
2023-06-23, 06:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Är det här sånt man gör om man har för mycket pengar?
Man kanske har gjort allt annat och har bara rymden och djuphaven kvar.
Citera
2023-06-23, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfwnobf
det hela sker på någon kort bråkdel av en sekund. Lyckligtvis för offren finns inte ens chans att man ens hinner reagera på det. Lite som när man blir skjuten till döds så hör man själv inte kulan.
Jo för det gör man… kulor som färdas genom luft låter rätt mycket och om det inte samtidigt pågår ett artilleribombardemang så hör du garanterat kulan. Som en stor humla - fast högre pitch.
Citera
2023-06-23, 06:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Nä, just det.

Om man ska kunna kalla sig ”ubåt” måste man klara sig själv ut ur hamnen, ut på havet å ner under vattnet. Och tillbaka.

Titan behövde ju morsan, moderskeppet med sig till hon skulle dyka…

(Ändå gick det åt helvete…)
Vems definition av ubåt är det? En båt som kan köras under vatten räcker väl. Att inte behöva ett moderskepp är säkert lösligt men att slippa sitta inne i "ubåten" under transportsträckan till dyk lär vara mera bekvämt.
Citera
2023-06-23, 06:37
Medlem
Regeringsbildares avatar
Folk säger att kropparna mosas pga luft i kroppen komprimeras, som i t.ex lungorna. Men är det inte snarare så att kropparna mosas av delar av ubåten som trycks in i det området som är fyllt av luft? Dvs där besättningen uppehöll sig. Hade man sänkt en mänsklig kropp från ytan och ned till titanic så hade den nog varit relativt intakt, men det är inte fallet nu pga att farkostens skrov och besättningen ska samsas på en yta motsvarande skrovets volym utan luft. Det första som möter dig vid en implosion är delar av skrovet som färdas inåt i hög hastighet, inte vatten som trycker mot dina lungor.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2023-06-23 kl. 06:52.
Citera
2023-06-23, 06:46
Medlem
CalzoneItalias avatar
Ja som tur var så hann dom nog inte känna någon dödsångest/panik utan dom smashades som flugor på en millisekund och märkte ingenting. Men man kan ju hoppas att dom hann se lite av Titanic .
Citera
2023-06-23, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo för det gör man… kulor som färdas genom luft låter rätt mycket och om det inte samtidigt pågår ett artilleribombardemang så hör du garanterat kulan. Som en stor humla - fast högre pitch.

kulor från riktiga vapen färdas i typ 3x överljudsfart. träff i huvudet så hinner man nog inte höra då ljuddet bara färdats en tredjedel av sträckan till målet.
Citera
2023-06-23, 07:12
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du hör den absolut inte om den är på väg rakt mot dig eftersom den går fortare än ljudet.
Citera
2023-06-23, 07:12
Medlem
Det här utesluter inte flytande vrakdelar som jag först lite dumt antog. Det här inlägget skulle belysa att det skiftar lite i rapporteringen (som det alltid gör i början av mediarapporteringar). Reuter har en liten artikel där man kan läsa följande:

”A robotic diving vehicle deployed from a Canadian ship discovered a debris field from the submersible Titan on Thursday morning on the seabed some 1,600 feet (488 meters) from the bow of the Titanic, 2 1/2 miles (4 km) beneath the surface, in a remote corner of the North Atlantic, U.S. Coast Guard Rear Admiral John Mauger told reporters.”

https://www.reuters.com/world/search...ft-2023-06-22/
Citera
2023-06-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Hade man sänkt en mänsklig kropp från ytan och ned till titanic så hade den nog varit relativt intakt,

Verkligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in