2023-06-24, 00:49
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det hade varit smartare att bygga farkosten som ett stort klot .
Ja-som en batysfär-krafterna mot ytan antar då et minimum.
Citera
2023-06-24, 00:53
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Materialet spricker inte utan splittras i småbitar, kolfiber dvs.

Om materialet splittrades till kolfiber, delades besättningen i mindre bitar?
Citera
2023-06-24, 00:55
Avstängd
dansquelcass avatar
Borde inte företaget betala passagerarnas familjer?
Citera
2023-06-24, 00:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det sades på CNN eller möjligen BBC, jag har försökt följa båda de senaste dagarna, av någon expert att implosionen troligen orsakade en form av förbränning av kropparna så att de blev aska och damm. Huruvida det är sant vet jag ej men oavsett är det nog väldigt lite kvar.
Kroppen hinner inte förbrännas så snabbt innan kylande vatten stoppar processen.
Citera
2023-06-24, 01:02
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Stockton tyckte att det knakade en hel del och gjorde om det. De flesta hade skitit på sig, men han ger sig inte.

Hans omdöme var inte en fara för honom själv utan för andra och amerikanska myndigheter är ansvariga för den skada han har orsakat nu och borde ha låst in honom tidigare. Men eftersom han är vit gjorde myndigheterna ingenting.
Citera
2023-06-24, 01:05
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Kroppen hinner inte förbrännas så snabbt innan kylande vatten stoppar processen.

Och det som fanns kvar som inte hade bränts av implosionen blev fiskmat?
Citera
2023-06-24, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Storleken på farkosten har ingen betydelse. Det är tryckskillnaden inne i och utanför farkosten som spelar roll.

Storleken spelar verkligen roll, då de krafter som ska tas upp blir större ju större yta/volym farkosten har.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-06-24 kl. 01:11.
Citera
2023-06-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Njaaa fast jag googlade snabbt , detta blev resultatet - Atlantlax , underbar öring , samt atlantisk makrill, röding, hälleflundra, sik, hajar och lodda är alla i korten. För en förändring i takt finns hummer , krabba och räkor på menyn.

Jag köper inget av detta på minst ett år framåt.
Naturligtvis enormt stor condulens för de omkomna - men jag vill inte äta av dem ..

Jag antar att du skämtar nu, för det kan knappast vara en nyhet för dig att det dör folk i haven, typ varje dag...
Citera
2023-06-24, 01:11
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Läste att amerikanska systen för att upptäcka ubåtar hade registrerat ljud som härör från implosionen och om jag fattade det rätt så är det ungefär samma tid som när kontakten bröts med fartyget på ytan.
Har någon länkat de uppgifterna i tråden. SVT har inte skrivit om det, kanske andra svenska medier tagit upp det?

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65994405

”The official told CBS News their information about the "acoustic anomaly" had been used by the US Coast Guard to narrow the search area. According to CNN, it was deemed to be "not definitive" and therefore the search and rescue mission continued.”
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-24 kl. 01:14.
Citera
2023-06-24, 01:17
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Njaaa fast jag googlade snabbt , detta blev resultatet - Atlantlax , underbar öring , samt atlantisk makrill, röding, hälleflundra, sik, hajar och lodda är alla i korten. För en förändring i takt finns hummer , krabba och räkor på menyn.

Jag köper inget av detta på minst ett år framåt.
Naturligtvis enormt stor condulens för de omkomna - men jag vill inte äta av dem ..
Tusentals människor dör i hav (och sjöar) hela tiden, men nu ska du inte äta hummer för att några "miljardärer" klantade till det. Logiskt!
Citera
2023-06-24, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65994405

”The official told CBS News their information about the "acoustic anomaly" had been used by the US Coast Guard to narrow the search area. According to CNN, it was deemed to be "not definitive" and therefore the search and rescue mission continued.”

Det här hittade jag på Hindustan Times. (Google översättning)

https://www.hindustantimes.com/world...487370477.html

"Den amerikanska flottan upptäckte den troliga implosionen av Titanic-dänkbara på undervattensljudövervakningsanordningar kort efter att den försvann i Atlanten under en resa till vraket av Titanic, rapporterade Wall Street Journal på torsdagen."

"Med hänvisning till en icke namngiven högre tjänsteman i den amerikanska marinen, sa Journalen att implosionen registrerades kort efter att Titan försvann på söndagen av ett hemligt akustiskt övervakningssystem utformat för att upptäcka ubåtar."

"..."

Det kommer säkert mer uppgifter om det här så småningom.
Citera
2023-06-24, 01:26
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag antar att materialvalet hade att göra med att det skulle vara väldigt svårt att bygga den i metall.
Det är ju inte precis enkelt att böja en plåt som är väldigt tjock till en så liten cylinder. Visst kan man göra den i flera delar, men då blir det mer svetsfogar än plåt innan man blir färdig.
Kolfiber är ju enkelt att bara lägga på ett lager i taget till man når önskad tjocklek på skrovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in