2023-06-23, 23:51
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Jag gissar, utan att veta, att det har att göra med de tidigare ubåtarna i OceanGates flotta. De äger två andra som är gjorda för max 500 meters djup och jag antar att en lättare ubåt är enklare att frakta och hantera när den inte dyker. När de sen skulle bygga en djuphavsubåt så använde de helt enkelt samma teknik igen, men med tjockare kolfiber och mindre fönster. Enligt Wikipedia hade Titan gjort totalr 13 resor till Titanic så konstruktionen fungerade bevisligen... men inte hur många gånger som helst. Kolfiberskrovet gjordes om 2020 (återigen: Wikipedia), så 4 år och 13 dyk är tydligen vad kolfibret tålde

Så här blir det när amatörer med för hög tro om sig själva tror mer än vad dom har kunskap om. Att folk frivilligt hakar på såna här dumheter med sånt här folk är fan otroligt. Nej kunskap är A och O när man ger sig ut på sånt här.
Citera
2023-06-23, 23:56
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sashla
Har ingen kunskap i U-båt teknologi, men varför gör man cylindern i kolfiber? Att göra en kraftig cylinder i stål borde väl vara både betydligt säkrare och billigare? Fördelen med kolfiber är ju den lätta vikten, vilket inte borde spela någon roll för en U-båt? Eller denna U-båten kanske var gjord att flyta upp till ytan och därav materialvalet?

Enligt youtube-ubåtssnubben jag tittat på så är det kostnaden och att ett titaniumskrov inte kan göras tillräckligt stort. Förstår inte riktigt men då gjorde man tydligen så här.
Citera
2023-06-23, 23:59
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Enligt en resenär som åkte med förra sommaren såg det ut som följande:

- 2,5 h till havsbotten

- 2,5 h letar efter vraket i ett kolsvart hav

- 30 min vid vraket innan dags att ta sig upp

- 2,5 h färd upp igen

Hade de hittat vraket tidigare så hade de troligtvis kunnat spendera mer än 30min där. Turen får ta max 8-10h då farkosten måste upp igen medan det fortfarande är ljust ute.
Ett tips till dom är ju att märka ut GPS koordinatorna så slipper man irra omkring 3 timmar varje gång.
Citera
2023-06-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Titan måste verkligen ha imploderat på microsekunder eftersom den var så liten och på så stort djup.

Storleken på farkosten har ingen betydelse. Det är tryckskillnaden inne i och utanför farkosten som spelar roll.
Citera
2023-06-24, 00:10
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Enligt youtube-ubåtssnubben jag tittat på så är det kostnaden och att ett titaniumskrov inte kan göras tillräckligt stort. Förstår inte riktigt men då gjorde man tydligen så här.
Ja kan man inte göra det ordentligt bör man inte göra det alls. Det här silvertejplösningen var ju given på förhand skulle gå åt skogen.
Citera
2023-06-24, 00:17
Medlem
Läste att amerikanska systen för att upptäcka ubåtar hade registrerat ljud som härör från implosionen och om jag fattade det rätt så är det ungefär samma tid som när kontakten bröts med fartyget på ytan.
Har någon länkat de uppgifterna i tråden. SVT har inte skrivit om det, kanske andra svenska medier tagit upp det?
Citera
2023-06-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxwex
De problemen du tar upp, jag hade inte hoppat/dykt om jag inte kunnat kontrollera det innan, till en viss rimlig nivå såklart.

Provandats genom masken.

Kontrollerat skärmen efter slitage/hål enligt bästa förmåga.

Och du tror att du känt smaken av kolmonoxid? Du har ingen jävla aning, det kommer 40 flaskor ombord och du får två av dom, du kan inte kontrollera det. Absolut ska det göras årliga kontroller på att kompressorn levererar god luftkvalitet men vad hjälper det om någon ställer en grill i närheten av luftinsuget. Eller en bil på tomgång. Varje år händer olyckor just pga detta men lik förbannat dyker folk till höger och vänster. En del saker är inte inom din kontroll.

Har själv dykt massor, aldrig haft problem men är väl medveten om att man en dag kan råka ut för någon som haft en dålig dag på jobbet som fyllt mina flaskor.
Citera
2023-06-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Det har aldrig varit en ubåtsfärd med turister involverande dödsfall. Och enda anledningen nu är pissmaterialet som användes

Säg det till dansken och journalisten....

För övrigt; https://www.telegraph.co.uk/travel/n...th-coral-reef/
Senast redigerad av Bojo1969 2023-06-24 kl. 00:32.
Citera
2023-06-24, 00:32
Medlem
different_trips avatar
Med tanke på att man år 1960 dök ner två man till Marianagraven på 10000m djup så är det smått otroligt att detta går åt helvete år 2023 på <4000m djup.

Så går det när man ska vara ”innovatör” och inte tar säkerhet på allvar.
Citera
2023-06-24, 00:33
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Titan måste verkligen ha imploderat på microsekunder eftersom den var så liten och på så stort djup.

Materialet spricker inte utan splittras i småbitar, kolfiber dvs.
Citera
2023-06-24, 00:45
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Intressant fråga! Jag gissar på att de komprimeras/deformeras men ändå inte totalförstörs. Helt och hållet en gissning.

Kul med en relevant fråga istället för alla jävla nötter som bråkar om ifall burken vad byggd i titan eller kolfiber. Det var en titancylinder som var lindad i kolfiber. Kolla de youtubeklipp som finns från bygget istället för att göra bort er i tråden.
Farkostens kropp var gjord av 660 lager kolfibermateriel med förstärkningar av titan.

Ta reda på fakta innan du gör bort dig i tråden.
Citera
2023-06-24, 00:46
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Njaaa fast jag googlade snabbt , detta blev resultatet - Atlantlax , underbar öring , samt atlantisk makrill, röding, hälleflundra, sik, hajar och lodda är alla i korten. För en förändring i takt finns hummer , krabba och räkor på menyn.

Jag köper inget av detta på minst ett år framåt.
Naturligtvis enormt stor condulens för de omkomna - men jag vill inte äta av dem ..
Dessa har knappast människokött som förstahandsval av föda idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in