2023-06-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu går diskussionen runt. Det diskuterades hur man kunde vinscha upp ubåten.

Det är självklart bättre att veta I vilken riktning den finns. Man sökte ju av ett område på ytan motsvarande en amerikansk delstat.

Konstigt hur många som försvarar att ubåten inte hade en tålig pingsändare.

Du får väl ta det med ubåtens konstruktör - Javisst ja han förolyckades han också,
så var det ju
Dina inlägg rapporteras för onödig upprepning av något som redan fanns på ubåten.

Krafterna hade till och med kunnat vara för stora att inte ens ett flygplans svarta låda hade hållit för smällen ?

Hur står det till med fysikkunnandet:

Kom ihåg att dessa "svarta lådor" har en liten ekolodsändare som fungerar som en transducer, typ en högtalare avsedd för vatten. Det är det som är PING-sändaren. Den har ett membran eller motsvarande, och inte ens den tål de krafter som en sådan implosion ger.
Din PING-sändare hade troligen totalförstörts ändå ?

Det är som att du klistrar fast en mikrofon mot en handgranat. Allt blir till skrot.

Det är ungefär lika som när man höll på med kärnvapentesterna på 1950/1960-talet, att 100-tals om inte 1000-tals kameror blev totalförstörda och gav inget bildmaterial alls. Det vi har idag är ifrån de kameror som överlevde smällen.

Men med ett flygplan som som störtar ner i vattnet så blir de momentana krafterna inte så stora, att svarta lådorna brukar klara sig.
Citera
2023-06-24, 14:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Du får väl ta det med ubåtens konstruktör - Javisst ja han förolyckades han också,
så var det ju
Dina inlägg rapporteras för onödig upprepning av något som redan fanns på ubåten.

Krafterna hade till och med kunnat vara för stora att inte ens ett flygplans svarta låda hade hållit för smällen ?

Hur står det till med fysikkunnandet:

Kom ihåg att dessa "svarta lådor" har en liten ekolodsändare som fungerar som en transducer, typ en högtalare avsedd för vatten. Det är det som är PING-sändaren. Den har ett membran eller motsvarande, och inte ens den tål de krafter som en sådan implosion ger.
Din PING-sändare hade troligen totalförstörts ändå ?

Det är som att du klistrar fast en mikrofon mot en handgranat. Allt blir till skrot.

Det är ungefär lika som när man höll på med kärnvapentesterna på 1950/1960-talet, att 100-tals om inte 1000-tals kameror blev totalförstörda och gav inget bildmaterial alls. Det vi har idag är ifrån de kameror som överlevde smällen.

Men med ett flygplan som som störtar ner i vattnet så blir de momentana krafterna inte så stora, att svarta lådorna brukar klara sig.
Man skall ju självklart ha positioneringsutrustning och inte anta att den kommer att förstöras. Som jag länkade fungerar de ned till 6000 meter.

Det fanns ingen tålig pingsändare på ubåten. Det diskuterades inte ens under sökandet.
Senast redigerad av wwr 2023-06-24 kl. 14:52.
Citera
2023-06-24, 15:20
Avstängd
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
En expert beskrev implosionen som att den tog totalt 0.3sek och att cylindern skulle fungerar som en kolv på en bil, trycket som skapas när den imploderas genererar en temperatur nära solens yta och alla små mjuka biomassor (mänskliga kroppar) blir till aska innan första vattendroppen nuddat de. De är alltså försvunna i partiklar innan de hunnit skicka en signal till hjärnan att något händer.

Så nej de har inte hittat några kroppar och du borde nog läsa på lite om havets fasor.

Det visste inte jag. Jag är ju förstås ingen expert i detta området.

Men jag skulle uppskatta varifrån Du fick denna informationen.
Citera
2023-06-24, 15:23
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det visste inte jag. Jag är ju förstås ingen expert i detta området.

Men jag skulle uppskatta varifrån Du fick denna informationen.
Jag hörde liknande information på BBC News för något dygn sedan och det beskrivs även här:

"A human brain responds instinctually to a stimulus at about 25 milliseconds, Mr Corley says. Human rational response - from sensing to acting - is believed to be at best 150 milliseconds.

The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapours.

When the hull collapses, the air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion, Mr Corley says.
Human bodies incinerate and are turned to ash and dust instantly."

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65934887
Citera
2023-06-24, 15:36
Avstängd
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag hörde liknande information på BBC News för något dygn sedan och det beskrivs även här:

"A human brain responds instinctually to a stimulus at about 25 milliseconds, Mr Corley says. Human rational response - from sensing to acting - is believed to be at best 150 milliseconds.

The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapours.

When the hull collapses, the air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion, Mr Corley says.
Human bodies incinerate and are turned to ash and dust instantly."

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65934887

Tack för svaret.

Jag ser nu också att de flesta fartygen har lämnat området.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...ry:41.9/zoom:9

Ett fartyg är på ingång:
CG SYCAMORE
Buoy-Laying VesselBuoy-Laying Vessel

https://www.marinetraffic.com/en/ais...el:CG_SYCAMORE

Förmodligen ska de lägga ut en Boj att kunna ha koll på fyndplatsen.
Citera
2023-06-24, 15:36
Medlem
Det rapporteras nu att ubåten imploderade i ett tidigt skede och alla ombord avled omedelbart - vad var det då för knackningar månntro som under sökandet fångades på radarn?

Läste nånstans att biljetten att få följa med i ubåten var rejält dyr - var det 2,5 miljoner kr?! Så de fem avlidna resenärerna var uppenbarligen stenrika. Säger inte att alla stenrika personer gått över lik för att bygga upp sin förmögenhet, men ganska många har gjort det. Kan det ha varit karma?
Citera
2023-06-24, 15:39
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Det rapporteras nu att ubåten imploderade i ett tidigt skede och alla ombord avled omedelbart - vad var det då för knackningar månntro som under sökandet fångades på radarn?

Läste nånstans att biljetten att få följa med i ubåten var rejält dyr - var det 2,5 miljoner kr?! Så de fem avlidna resenärerna var uppenbarligen stenrika. Säger inte att alla stenrika personer gått över lik för att bygga upp sin förmögenhet, men ganska många har gjort det. Kan det ha varit karma?
Man tror att ljuden hade naturligt ursprung eller från fartyg i området som var där samtidigt och sökte. Ljuden blev fler och mer frekventa ju fler fartyg som anlände vilket ger stöd för den teorin.

Det var rika personer ja. Det kostar mycket att genomföra sådana här expeditioner.
Citera
2023-06-24, 15:47
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
https://youtu.be/1vsNV8sD7to

Ibland tycker jag Tatum säger korkade saker men ibland kan jag bara hålla med helt. James Cameron som kan en jävla massa om detta visste rätt snabbt att det var kört och att den imploderat. Men media fortsatte mjölka historien och prata om hur mycket syre det fanns hit och dit för att hålla oss fortsatt intresserade och klicka på deras artiklar.
Citera
2023-06-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer

Hej! Att vi har något att lära av händelsen tror jag. Liksom av Titanics undergång.
Denna artikel fann i alla fall jag läsvärd!

https://www.kosmiskresenar.se/essaer...tPxRdc-7vaXKGw
Senast redigerad av Peace2023 2023-06-24 kl. 15:55.
Citera
2023-06-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Man tror att ljuden hade naturligt ursprung eller från fartyg i området som var där samtidigt och sökte. Ljuden blev fler och mer frekventa ju fler fartyg som anlände vilket ger stöd för den teorin.

Det är märkligt att bangande ljudet rapporterades tidigt i undersökningen, men inte det som kunde tolkas vara implosionsljudet...
Citera
2023-06-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
https://youtu.be/1vsNV8sD7to

Ibland tycker jag Tatum säger korkade saker men ibland kan jag bara hålla med helt. James Cameron som kan en jävla massa om detta visste rätt snabbt att det var kört och att den imploderat. Men media fortsatte mjölka historien och prata om hur mycket syre det fanns hit och dit för att hålla oss fortsatt intresserade och klicka på deras artiklar.

Men utredarna var inga journalisthoror och de var inte ärliga heller.
Citera
2023-06-24, 16:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Det är märkligt att bangande ljudet rapporterades tidigt i undersökningen, men inte det som kunde tolkas vara implosionsljudet...
Amerikanska militären hörde sistnämnda, men var inte sugna på att nämna att de hade den utrustningen (tror det var ganska ny utrustning), i alla fall inte vitt och brett till media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in