Modesty Blaise och Willie Garvin beskte en gng Stockholms skrgrd och mtte en hrd muskelknutte vid namn Magnus, som ville terupprtta en slags vikingaklan och ta makten ver vrlden - eller var det bara Sverige? Han hade ockuperat en av arna och gjort den till sitt baslger. Det lter vrickat, men jo, det r en story jag har lst i dagstidningsstrip-formatet, den r utan tvivel kta.
I det hr ventyret hade arna djupa grottor och tunnlar, vilket starkt talar fr att det inte handlade om ngot licenstecknat svenskt (om nu Modesty ngonsin har tecknats p licens i Sverige? till skillnad frn Fantomen som ju haft en hgklassig sv. produktion under mnga r).
tmligen sker p att det var Norge, fjordar, namnet p personerna de mter och r de inte tom i Oslo?
Tredje Lady S-albumet, 59 Latitude Nord, av Jean Van Hamme och Philippe Aymond, utspelar sig i Sverige, och handlar om en planerad terroristattack mot nobelprisutdelningen. Se hr.
Nr 59 Latitude Nord gick i Agent X9 fick den heta Skl, Stockholm!
Senast redigerad av schizophrenia 2016-04-25 kl. 21:01.
Tredje Lady S-albumet, 59 Latitude Nord, av Jean Van Hamme och Philippe Aymond, utspelar sig i Sverige, och handlar om en planerad terroristattack mot nobelprisutdelningen. Se hr.
Jag behrskar inte franska, men blev fundersam ver texten i frsta bildrutan under lnken ovan. Dr str att:
Citat:
Avec ses 608 salles, le Palais Royal de Stockholm est le plus grand palais au monde ayant t bti par un chef d'tat, le roi Carl Gustav XVI.
Psts det att det var vr nuvarande kung som byggde Stockholms slott?
Det hela verkar vara taget frn en resesajt p ntet, dr man kan lsa att:
Citat:
Avec ses 608 salles, le Palais Royal de Stockholm est le plus grand palais au monde ayant t utilis par un chef d'tat - le roi Carl Gustav XVI.
Hr str det utilis snarare n bti, och det r vl ett lngt lmpligare ordval i sammanhanget om jag frstr det hela rtt.
P den hr sidan terfinns ungefr motsvarande text p svenska:
Citat:
Kungliga Slottet i Stockholm har 605 rum. Det r det strsta slottet i vrlden som fortfarande anvnds av en kung.
Blir inte den franska resesajtens ayant t utilis har anvnts snarare n fortfarande anvnds i svensk versttning?
Jag behrskar inte franska, men blev fundersam ver texten i frsta bildrutan under lnken ovan. Dr str att:
Citat:
Avec ses 608 salles, le Palais Royal de Stockholm est le plus grand palais au monde ayant t bti par un chef d'tat, le roi Carl Gustav XVI.
Psts det att det var vr nuvarande kung som byggde Stockholms slott?
Motsvarande i den engelska utgvan lyder som fljer:
Citat:
With its 608 rooms, the Royal Palace of Stockholm is the largest palace in the world built by a head of state, in this case King Carl Gustav XVI.
r det Carl XVI Gustaf som har berttat skrnor nr han har varit utomlands och representerat Sverige?
r det ngon hr som r expert p Finn och Fiffi, eller Suske en Wiske som serien kallas p originalsprket hollndska? Jag har faktiskt aldrig lst den, men minst tre episoder r delvis frlagda till Sverige.
ventyret De rosse reus (1982), p svenska utgivet som Den rdhrige jtten, utspelas enligt hollndska Wikipedia i norra Sverige, Stockholm och Malm.
Citat:
Dit verhaal speelt zich af op de volgende locaties:
I De lieve Lilleham (1984), p svenska P ventyr i Norden, besks fyra nordiska lnder - i Sverige Torups slott.
Citat:
Belgi, Scandinavi, Zweden met kasteel Torup, Denemarken, Mn (eiland) met kasteel Liselund, Noorwegen, heemkundig museum, Finland met Olofsborg (burcht), Tivoli (pretpark), restaurant In de Zwarte Ram.
De bosbollebozen (2008), som inte finns versatt till svenska, r ett specialventyr tecknat fr fretaget Tetra Pak. Med mina skrala kunskaper i hollndska kan jag bara ndtorftigt f en uppfattning av handlingen, men dr ingr bland annat trd som kan rra p sig, en kanotjakt lngs en forsande lv, samt (ter en gng) lgar.
Omslaget: http://suskeenwiske.ophetwww.net/alb...bollebozen.php
Senast redigerad av rdg 2016-11-24 kl. 14:43.
Fr ngra bildrutor frn De bosbollebozen (2008), se hr. Att det hr r ett specialventyr tecknat fr fretaget Tetra Pak mrks, fr det ett jdrans tjat om Tetra Pak i det hr albumet.
Joakim von Ankas turkrona, verstts ju till just krona. Jag lste s sent som igr en serie dr Magica de Hex reser tillbaka i tiden fr att lura av von Anka turkronan i hans barndom. Det utspelar sig i Skottland, med pund, shilling o pence. Men von Anka fr en krona, o knner sig lurad fr att han ftt ett utlndskt mynt.
Men jag har fr mig att det i originalet str en "dime", d.v.s. ett 10-centsmynt frn USA. Men det r ju bara versttningen.
De har i.a.f. varit i Finland i Don Rosa-serien; Jakten p Kalevala.
Dime, krona... utlndskt hursom. Men nr de for till Kalevala berttas ju Joakim att det var av sjlvaste Elias Lnnrot han fick kronan! Missnjd med att det var ett fr honom vrdelst utlndskt mynt s fick han Lnnrot att skriva en skuldsedel. I all hast rev han av en bit av Lnnrots anteckningar, vilket senare r just det som leder dem p ventyr till Finland.
N, den andra Dan Cooper-historien dr Sverige veterligen frekommer? Det torde rra sig om Pilotes fantmes frn 1990. Jag har inte lst ventyret och vet inget mer n vad som sgs i den hr presentationstexten --- Major Cooper skickas av kanadensiska frsvarsdepartementet p uppdrag till Sverige. Han ska testa en ny uppfinning, slufrd av en svensk ingenjr ...
Jag nskar att jag kunde franska. Det finns ett par album om Felix Kersten som ser intressanta ut. Kersten var av tysk-baltisk slkt frn Estland och kom att bli Heinrich Himmlers massr. Kersten hade ven flera kopplingar till Sverige, och frsta albumet brjar mycket riktigt i Stockholm, Sverige. Se hr. ven album nummer tv utspelar sig delvis i Sverige, vilket kan ses hr.
Den 30 december 1956 kunde man i Expressen lsa Olle Petrinis intervju med Al Capp, skapare av Li'l Abner / Knallhatten. Dr fick man veta att Capp lekte med tanken att lta sin skapelse beska Sverige. Blev besket nnsin verklighet?
P Serieforum finns en gammal, ganska kort trd, som delvis behandlar samma mne som den hr diskussionen. En del dri noterade publikationer med svennekoppling har nnu inte nmnts hr.
Ernie har ju handlat en del om Sverige; bland annat om VM i lgmjlkning. Sen tror jag Sid deserterade till Sverige under Vietnamn-kriget eller vad det var.
Kan ngon bekrfta?
Citat:
Ursprungligen postat av Wakuran
Ett franskt album jag knner till r "Les Chemins de Vadstena" (Vadstenas vgar), en spkhistoria som utspelar sig (Surprise! Surprise!) runt Vadstena. Handlingen verkar vara baserad p den gamla vandringshistorien om en ung man som plockar upp en vacker lifterska, som senare visar sig kunna vara ett spke. Verkar sisdr, men kul att se Sverige genom belgisk/franska gon. (Frfattaren Sylvain Runberg har f.. en svensk flickvn, och har ven gjort albumet "Astrid" om en Pippi-liknande vandaldotter.)
P danska finns albumet Frida i Sverige, om den danska singeltjejen Frida som tnkt ta sig en lugn campingsemester i Sverige, men sklart rkar ut fr massa agenter och hantlangare hon fr sl sig igenom, istllet.
Visste ni att Andr Franquin ocks lt Spirou och Nicke beska Sverige, ven om det bara existerar en enda bild av besket? Den finns i en tvlingsuppgift i serietidningen Spirous nummer 927, som utkom den 19 januari 1956.
Texten till Le concours de la semaine, Veckans tvling, utges fr att vara skriven av Nicke sjlv. Han berttar dr att han varit p reportageresa i Sverige tillsammans med Spirou, i deras frsiga Turbotraction, men att de tyvrr varit med om en olycka. Som Nicke framstller saken hade han krt i lugn takt, d Spirou pltsligt ropade till: Nicke! Se upp vart du kr, din rans klantskalle! (Det r vl s bougre d'empot kan versttas).
Nicke hade inte begripit vad Spirou menade, och frst: Jag kr p vgen, fr tusan! Vad mera vill du, egentligen? Men genast eftert hade olyckan skett. Enligt Nicke hade Franquin tecknat dem bgge under bilfrden, kort innan missdet (de befann sig d en timmes frd frn Stockholm, enligt pratbubblan).
Och nu gllde det fr lsarna att med std av bilden klura ut varfr olyckan intrffade, och skicka in svaret - d kunde de vinna ett pris, enligt Nicke.
Det r skert ingen konst fr svenska lsare att komma med frklaringen!
Nicke sger ocks att hans Sverigereportage hade publicerats ett par veckor tidigare i Risque-Tout.
Det var titeln p ett veckomagasin som Dupuis-frlaget brjade ge ut hsten 1955. Risque-Tout vnde sig till lite ldre lsare n seriemagasinet Spirou, tidningen innehll utver tecknade serier (Johan och Pellevin, Tim och Tommy, Buck Danny, Lucky Luke med mera) ven populrvetenskap och spnnande berttelser. Tydligen blev inte framgngen den avsedda, s Risque-Touts sista nummer utkom den 1 december 1956, bara ett r efter lanseringen.
Risque-Tout utkom en gng i veckan, men hade dagstidningsformat. Devisen Le journal du cran et de l'enthousiasme betyder ungefr Tidningen av djrvhet och entusiasm!
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!