Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-14, 19:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du har aldrig råkat ut för att de digitala tjänsterna strular? Just Bank-id har driftproblem minst en gång per månad.
Jag själv har bankkortet i mobilen och det är skitbra när jag glömt kortet hemma men dessa kort är komplement. Att ersätta dem med digitala kort är jag emot.
Vad de borde fixa omgående som de hade i Norge redan 2009 är kombinerade kort. På den tiden hade de legg på bankkort och kunde lägga in tjänster i chippet. Detta borde införas på körkorten. I detta nu har jag i mitt plånboksfodral: 1körkort, 2 bakkort samt 3 olika tankkort. Alla dessa skulle kunna läggas in i körkortet.
Tankkort? Finns det ens längre? Förr hade man ju lite rabatt på bensinen om man var "medlem", men som jag minns det så försvann det och då fanns det inte längre anledning att vara lojal.
Citera
2023-07-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tankkort? Finns det ens längre? Förr hade man ju lite rabatt på bensinen om man var "medlem", men som jag minns det så försvann det och då fanns det inte längre anledning att vara lojal.
St1 betalar jag fullpris på. Q-star vettefan. Deras mackar och betalning är så knepig att det är panikkortet när sambon har haft bilen för mkt. Däremot vet jag att jag har rabatt på Volvos, Tankastationer.
Jag bryr mig inte om rabatter utan att det är enklare att bara betala en gång i månden
Citera
2023-07-14, 20:41
Medlem
puttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du har aldrig råkat ut för att de digitala tjänsterna strular? Just Bank-id har driftproblem minst en gång per månad.
Jag själv har bankkortet i mobilen och det är skitbra när jag glömt kortet hemma men dessa kort är komplement.
Nä faktiskt inte. Det har fungerat bra peppar peppar
Men däremot kan det vara lite fippligt med att blippa telefonen mot betalterminalen, man får göra om blippningen flera ggr ibland.
Citera
2023-07-15, 10:41
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

jag hade tankkort på st1 när jag hade företag för att få månadsfaktura men privat är jag "bara" medlem och har registrerat mitt betalkort så rabatten dras automatiskt
Citera
2023-07-15, 15:11
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Problemen med digitalt ID är många. Säkerhetsaspekten är bara en bråkdel av problemen, för alla digitala system kan hackas.

Visst, men det är ju inte särskilt svårt att kopiera en fysisk legitimation heller, att döma av hur många sådana som har prånglats ut genom åren. Eftersom polisen är datoriserade nuförtiden så borde det vara synnerligen enkelt för dem att även ute i fält gräva fram ett foto på mig (då jag har både pass och körkort), så man kan tycka att det borde räcka med att man kan rabbla sitt personnummer för att få köra bil. Det där plastkortet känns onödigt.

Nu är det ju normalt sett så om man blir stoppad av polisen och inte har körkortet med sig att det går att prata sig ur situationen, men lagen är ändå tydlig på den punkten att man skall ha körkortet med sig.
Citera
2023-07-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putten
Kd hade motionerat om att införa digitalt körkort i telefonen, och ställt sig bakom det beslutet. MEN... Trafikutskottet hade frågan i sina händer och föreslog avslag på den punkten, i kammarens beslut blev det också avslag.

Hur resonerar Ni kring detta? Jag tycker det är helt åt h-vete att förslaget inte gick igenom. Jag menar ju att vi har ju en skräĺldus andra digitala tjänster på luren, och nu även id-handling via bank-id som scannats från passet. Plånbokens tid är långt förbi. Varför inte även körkortet?

Jävla bakåtsträvare...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rkort_ha02658/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rhet_ha01tu13/

Varför behövs det till att börja med? Polisen ser väl redan att du är du i sina egna verktyg... ? Så vad är poängen, kan bara se nackdelar i övrigt med förslaget...
Citera
2023-07-15, 15:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Bra tänk vad som händer vid en cyberattack och allt ligger nere.

Om allt ligger nere så är det nog av mindre betydelse att polisen inte kan kolla om en förare har rätt att framföra ett fordon.
Citera
2023-07-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om allt ligger nere så är det nog av mindre betydelse att polisen inte kan kolla om en förare har rätt att framföra ett fordon.

Det kan vara nog så viktigt som jag ser det. System som polisen ligger säkert också nere medans polisens upprag är ändå oförändrat, för att inte totalt kaos ska utbryta.
Sen beroende på omständigheter kanske det inte är prio från polisens sida, men jag föredrar att de kan hålla koll, annars kan vem som helst brumma iväg helt utan kontroll.
Citera
2023-07-15, 18:34
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
jag föredrar att de kan hålla koll, annars kan vem som helst brumma iväg helt utan kontroll.

Det kan man väl nästan nu också. Hur ofta blir du stoppad av polisen? Är bilen OK och man kör som folk så kan man lägga åtskilliga tusentals mil bakom sig utan att någon ber att få se på körkortet.
Citera
2023-07-15, 19:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Det kan vara nog så viktigt som jag ser det. System som polisen ligger säkert också nere medans polisens upprag är ändå oförändrat, för att inte totalt kaos ska utbryta.
Sen beroende på omständigheter kanske det inte är prio från polisens sida, men jag föredrar att de kan hålla koll, annars kan vem som helst brumma iväg helt utan kontroll.

Kontroll av fordonsförare kan säkert han sin del men om allt ligger nere så har polisen inte så stor glädje om du lämnar fram en plastbit. Hur menar du att man ska hålla koll genom att prioritera förarkontroll samt vad i praktiken ska man göra om man finner en förare utan körkort? Att köra körkortslösa förare till polishuset/häktet ser jag i denna situation inte vara särskilt prioriterat.
Citera
2023-07-17, 19:11
Medlem
R5As avatar
Sverige ska vara först på allt som kontantfritt och miljöreformer för vi är så moderna men saker som folket kommer ha nytta utav säger man nej till, för många gamlingar som styr Sverige.
Citera
2024-12-06, 01:58
Medlem
avcs avatar
Inget fan av Marcus clickbaitartiklar, men orkar inte leta annan mitt i natten.

https://marcusoscarsson.se/svenska-k...-har-ersatter/

Bra att det digitaliseras, håller med TS att det är för mycket skit att släpa på. Ska naturligtvis vara kostnadsfritt.

Men så kommer riskerna också.
Förfalskningar?
Fungerar det som ID?
Kommer installation av app krävas som agerar bakdörr till omkringliggande fartkameror/polisbilar?
Senast redigerad av avc 2024-12-06 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in