Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-23, 10:36
Avstängd
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
På vilket vis håller de folk i schack om de håller med om klimatkrisen?
Rädda människor är lättare att kontrollera och mer benägna att acceptera "lösningar"
Citera
2023-07-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Rädda människor är lättare att kontrollera och mer benägna att acceptera "lösningar"
Jag förstår ändå inte hur den där "kontrollen" går till men du får ju tro vad du vill.
Citera
2023-07-23, 12:03
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
JV använder doom & gloom propaganda för att skrämmas och hålla folk i schack. Så klimatpropagandan går hand i hand med deras eskatologi, precis som covid gjorde. Det är otroligt likt, precis alla sektklockor ringer.

Fortfarande en helt efterbliven "heuristik" att använda godtyckliga kosmetiska "likheter" mellan fenomen för att avgöra om något är sekt eller inte. Faktum är att ordet efterblivet knappt räcker till för att beskriva hur jäkla dumt det är. Prova att tänka istället.
Citera
2023-07-23, 12:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du brydde dig inte om enheten skrev du också.
Sorry om jag missuppfattade dig. Förstås uppmuntrar jag dig till att ta med den.

Gör det du känner är enklast.

Kanske en bra första grej, som en ren övning är att jämföra forcing från sol och koldioxid för två olika perioder. Kanske en mellan 1900-1950 och en annan jämförelse mellan 1970-2023.

Då får du lite övning i detta och är rätt enkelt.
Du har för koldioxid:
Forcing = 5.35*ln(C/C0)
Exempel
CO2 1985=346 ppm
CO2 2012=394 ppm
F=5.35*ln(394/346)=0.7 W/m^2

För solen har du under samma period
1985 1361.8 W/m^2
2012 1360.7

F=(1360.7-1361. 8*(1-a))/4=(-1.1*(1-0.3)/4=-0.19W/m^2
(albedo a, brukar anges till 0.3)

Alltså
CO2: 0.7 W/m^2
Sol: - 0.19 W/m^2

Hur du kommer fram till vilket värde som är lämpligast att använda för varje år tåls att tänka på litegrann.

Iom att solen går i 11 årscykler medelvärdesbildade jag över 11 år, dvs mean(samples) 132.

För koldioxiden som inte svänger lika kraftigt höftade jag bara en median för det året jag tog.

Siffrorna är plockade från woodfortrees.

Det ger en jämförelse iaf. Inget exakt eller som duger för publikation . Men, en snabb och enkel uppskattning. Man ser iaf att solen utgjorde en lite negativ forcing (sänker temperaturen) och CO2 en liten positiv forcing (ökar temperaturen) för denna period.

Och inga feedbacks är förstås med här. Snabbt ihopslafsat och kanske något slarv någonstans. Med reservation för det.

Tyvärr finns inte TSI - data för så långt tillbaka.

Men sök på "Satire-t2 txt" så får du nog upp något du kan använda.
Nu har du efter en massa inlägg med oklart syfte snurrat tillbaka till den ursprungliga frågeställningen. Snacka om rundgång. Jag skrev: ”Antag att vi gör en enkel modell där temperaturen beskrivs som en funktion av solaktivitet och CO2-halt. [...]” Se vidare: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Solaktivitet och CO2 räcker inte för att beskriva temperaturutvecklingen. Du har själv konstaterat att ”samverkande naturliga faktorer” bidrog till uppvärmningen i början av 1900-talet när ”forcingen” från CO2 var låg.

Problemet med IPCC:s modeller tycks vara att ”samverkande naturliga faktorer” behövs för den tidiga uppvärmningen. I den senare delen låter man istället de naturliga faktorerna ta ut varandra så att bara CO2 blir kvar som drivande för temperaturen. Jag kan bara se det som styrning av stokastiska variabler: Ibland låter man de ”naturliga faktorerna” samverka, ibland låter man dem ta ut varandra.
Citera
2023-07-23, 12:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Fortfarande en helt efterbliven "heuristik" att använda godtyckliga kosmetiska "likheter" mellan fenomen för att avgöra om något är sekt eller inte. Faktum är att ordet efterblivet knappt räcker till för att beskriva hur jäkla dumt det är. Prova att tänka istället.
Det finns tydliga sektliknande mekanismer. Speciellt tydligt är det bland sådana som du som saknar utbildning och kunskap om sakfrågorna.
Citera
2023-07-23, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Problemet med IPCC:s modeller tycks vara att ”samverkande naturliga faktorer” behövs för den tidiga uppvärmningen. I den senare delen låter man istället de naturliga faktorerna ta ut varandra så att bara CO2 blir kvar som drivande för temperaturen. Jag kan bara se det som styrning av stokastiska variabler: Ibland låter man de ”naturliga faktorerna” samverka, ibland låter man dem ta ut varandra.
Eller också beror det på att man har data. Man vet när det varit vulkanutbrott, hur solaktiviteten varierat etc. I prognoser framåt i tiden är sådant stokastiska variabler, men historiskt så vet vi.
Citera
2023-07-23, 13:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eller också beror det på att man har data. Man vet när det varit vulkanutbrott, hur solaktiviteten varierat etc. I prognoser framåt i tiden är sådant stokastiska variabler, men historiskt så vet vi.
Solaktiviteten bör väl kunna uppskattas någorlunda genom solfläckarna som i diagrammet nedan?
https://www.woodfortrees.org/plot/es...e:1/offset:240
Citera
2023-07-23, 13:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu har du efter en massa inlägg med oklart syfte snurrat tillbaka till den ursprungliga frågeställningen. Snacka om rundgång. Jag skrev: ”Antag att vi gör en enkel modell där temperaturen beskrivs som en funktion av solaktivitet och CO2-halt. [...]” Se vidare: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Solaktivitet och CO2 räcker inte för att beskriva temperaturutvecklingen. Du har själv konstaterat att ”samverkande naturliga faktorer” bidrog till uppvärmningen i början av 1900-talet när ”forcingen” från CO2 var låg.

Syftet med mitt inlägg var inte en heltäckande modell som tar hänsyn till allt som är av relevans. Syftet var att visa dig hur du kan räkna på forcings och jämföra dem med varandra. Vissa kan du uppskatta fram själv och vissa är det nog enklast att leta igenom publikationer för att hitta siffror.

Vad jag förstår är det detta du önskar att göra.
Det är fortfarande din fråga och du gör vad du vill med svaren och rekommendationerna.

Sunspots korrelerar med solaktiviteten, men det går inte att förutsäga solaktiviteten riktigt i realtid. Värdet fluktuerar en del och att man sett ett minima/maxima vet man först ett halvår/år efter själva händelsen när trenden tydligt kan sägas ha vänt.

Men antalet Sunspots är inte ett relevant mått i sig, även om det går att härleda TSI rätt bra med dem. Men det är TSI som är intressant och detta värde finns också i olika tidsserier bland annat på Woodfortrees. Så att föredra Sunspots är i min mening att gå över ån efter vatten.

Du gör som sagt vad du vill. Att jag tog ett exempel med koldioxid och sol innebär inte att du avrekommenderas att beakta fler faktorer. Ju fler faktorer ju bättre såklart.

Forcing är ett mått på förändring i energibalans. Eller, det är rent av definitionen. Forcingen är obalansen. Därför är det storheten med enheten W/m^2 du borde vara intresserad att jämföra mellan olika faktorer.
Citera
2023-07-23, 13:50
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det finns tydliga sektliknande mekanismer. Speciellt tydligt är det bland sådana som du som saknar utbildning och kunskap om sakfrågorna.

Kosmetiska, godtyckliga likheter är inte "mekanismer". Du svamlar i vanlig ordning bara nonsens.
Jag börjar undra om inte min tidigare jämförelse av dig med en chatGPT är för generös mot dig. Möjligen skulle en simpel if/else-maskin göra ett bättre jobb än du att "diskutera" klimatfrågan.
Senast redigerad av anomalign 2023-07-23 kl. 13:53.
Citera
2023-07-23, 13:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Vad jag förstår är det detta du önskar att göra.
[...]
Nej, det jag vill visa är att samma modeller inte klarar att modellera temperaturen för första delen av 1900-talet (fram till ca 1950) och senare delen fram till nutid. Det är en helt fundamental fråga för hela klimatnarrativet.
Citera
2023-07-23, 14:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Jag hjälper dig bara med en jämförelse mellan olika forcings till din modell.

Eftersom du inte har någon klar för dig förstår jag inte hur du kommit fram till att det IPCC skriver inte räcker, heller.

Hittills är ju jag den enda av oss som tillfört något till din modell öht. Och berättar hur du bör göra för att jämföra forcings när du inte ens visste vilket enhet forcings har.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-23 kl. 15:03.
Citera
2023-07-23, 14:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag hjälper dig bara med en jämförelse mellan olika forcings till din modell.

Eftersom du inte har någon klar för dig förstår jag inte hur du kommit fram till att det IPCC skriver inte räcker, heller.

Hittills är ju jag den enda av oss som tillfört något till din modell öht. Och berättar hur du bör göra för att jämföra forcings när du inte ens visste vilket enhet forcings har.
Om någon annan i tråden inte förstår vad jag menar så ska jag gärna förklara. Om du fortfarande inte förstår trots alla svar du fått så kan jag inte göra mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in