Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-04, 09:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är helt enkelt felaktigt. Att uppvärmingen fram till år x faller inom naturlig variation eller naturliga forcings implicerar inte att uppvärmingen efter år x gör samma sak.

Ungefär som att ett mord inte blir en död av naturliga orsaker, bara för att någon dött av naturliga orsaker innan mordet.

Men detta vet du naturligtvis. Du vet ju om att du är ute och cyklar. Politiska identiteten och grupptillhörigheten är dock viktigare än den intellektuella hederligheten och respekten.
Citat:
Det finns inga naturliga forcings eller någon intern variabilitet man hittat som förklarar den.

Däremot stämmer det perfekt med det vi vet om hur en förstärkt växthuseffekt verkar.

Jag ställer frågan tillbaka.
Varför är det inte värt att beakta att det är den antropogena förstärkningen av växthuseffekten som driver uppvärmingen?

Varför är det inte värt att ta
The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C

... som det står i AR6 WG1 på allvar?

Varför är den bästa och enklaste förklaringen som stämmer överens med all empiri så osannolik att den behöver förnekas med uppsåtliga missförstånd och en motsträvighet att ge det en intellektuellt ärlig chans. Att acceptera den förklaring som det samlade forskningsläget erbjuder? Varför är det olämpligt?
Citat:
[...] Istället för att hävda att andra stirrar sig blinda på CO2 bör du kanske fråga dig om det är du själv som stirrat dig blind på alla faktorer utom det som driver uppvärmingen, CO2 som du därmed försummat.
Nu visar ju verkligheten att CO2 inte drivit den relativt stora uppvärmningen till slutet av 1940-talet. Redan här talar alltså verkligheten mot påståendet att CO2 drivit uppvärmningen sedan 1850. Att den naturliga påverkan som funnits då plötsligt skulle ha upphört omkring 1950 är inte trovärdigt.
Citera
2023-06-04, 09:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu visar ju verkligheten att CO2 inte drivit den relativt stora uppvärmningen till slutet av 1940-talet. Redan här talar alltså verkligheten mot påståendet att CO2 drivit uppvärmningen sedan 1850. Att den naturliga påverkan som funnits då plötsligt skulle ha upphört omkring 1950 är inte trovärdigt.
Det är ju bara din felaktiga förståelse som jag redan motiverat ett flertal ggr som leder dig till denna felaktiga uppfattning som helt och hållet motsäger beskrivningen i WG1. Det är inte bara vi människor som drivit uppvärmingen. Vi är ansvariga för hela uppvärmingen. 100 procent och sannolikare lite mer än lite mindre. För senaste decenniet i jämförelse med perioden 1850 - 1900. Det står ju i rapporten ordagrant. Detta hade du ju inte förnekat om du inte vore en förnekare. Det finns inga rationella eller vetenskapliga skäl att avfärda det utifrån publicerad vetenskap och WG1. I så fall hade det ju inte stått i WG1.

Så därför måste du trolla fram inkoherenta själmotsägande efterrationaliseringar som bryter mot logik och hävda att de är logiskt gångbara. Och jag kan ju inte hindra dig. Bara påtala att felaktigheterna. Jag kan inte ändra din uppfattning. Det måste du göra själv. Allt jag kan göra är att förklara var det brister för dig. Och det lyssnar du ju inte på.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-04 kl. 10:00.
Citera
2023-06-04, 11:40
Medlem
Det är konstigt att man anser sig kunna bedöma framtida klimat när man inte kan göra pålitliga väderprognoser för tio dar.
Klimatforskningen använder ju tidigare data för att få resultatet, väderprognoser görs ju även på historisk data, typ, när vädret var liknade det som är nu hur blev utfallet.
Citera
2023-06-04, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är konstigt att man anser sig kunna bedöma framtida klimat när man inte kan göra pålitliga väderprognoser för tio dar.
Det är två helt olika problem. Kasta en tärning, kan du förutsäga resultatet? Kasta 1000 tärningar, kan du förutsäga medelvärdet? Att förutsäga klimat, dvs medelvärdet av vädret under längre tid, är lättare än att försöka förutsäga exakt väder dag för dag.

Du kan också jämföra med årstiderna. Vi kan med stor sannolikhet att december kommer vara kallare än juli i år även om vi inte kan göra väderprognoser ens för juli.
Citera
2023-06-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är två helt olika problem. Kasta en tärning, kan du förutsäga resultatet? Kasta 1000 tärningar, kan du förutsäga medelvärdet? Att förutsäga klimat, dvs medelvärdet av vädret under längre tid, är lättare än att försöka förutsäga exakt väder dag för dag.

Du kan också jämföra med årstiderna. Vi kan med stor sannolikhet att december kommer vara kallare än juli i år även om vi inte kan göra väderprognoser ens för juli.
Visst, det är årscykler, kan även finnas cykler som är längre som vi inte kan överblicka med vår korta livstid.
Citera
2023-06-04, 12:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Visst, det är årscykler, kan även finnas cykler som är längre som vi inte kan överblicka med vår korta livstid.
Det finns. De långsammare milankoviccyklerna som (tillsammans med återkoppling från koldioxid) förklarar övergångar mellan glacialer och interglacialer exempelvis. Annat som händer över längre tidsperioder är att solintensiteten ökar med ca 10 procent per miljarder år. Kontinentalplattornas rörelser påverkar klimatet osv.

Vi vet vad som driver denna uppvärming vi har idag. Vi behöver inte okända cykler som förklaring. Och de kan ju heller inte förklara något när de är okända och blir som bäst bara ett argument from ignorance. Dvs ett argumentationsfel. Och vi behöver inte en sådan förklaring eftersom vi redan kan förklara uppvärmningen.

Det påminner om kreationister som hävdar en oidentifierad och definierad och ofalsifierbar gud som förklaring till evolution. Vi har en förklaring som fungerar i evolutionsteorin som fungerar och ger oss ett värde i att vi kan modellera evolution, göra förutsägelser ocy vidta åtgärder mot exempelvis antibiotikaresistens.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-04 kl. 12:28.
Citera
2023-06-04, 12:29
Avstängd
Citat:
Du missar poängen. Varför är det kallare på vintern? Att årstiderna är cykliska är en sak, men det förklarar inte varför de har den effekt de har.

Citera
2023-06-04, 17:28
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Solen är tillräckligt energirik för att påverka temperaturen på jorden, då UV-B strålning har 4,0 electronvolt vs infraröd strålning som är hela 48 gånger mindre energirik/varm på 0,087 elctronvolt. Växthuseffekten går emot de fysikaliska lagarna.

Det finns en anledning till att när vi har varmare temperaturen än normalt är ozonlagret över området tunnare än vanligt, mer UV-B strålning oavsett molnmängd penetrerar ner mot jordytan och värmer mer än de dagar då ozonlagret över området är "normalt", den typen av absolut korrelationen kommer du aldrig att finna med ökad mängd koldioxid.
Citera
2023-06-04, 17:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Solen är tillräckligt energirik för att påverka temperaturen på jorden, då UV-B strålning har 4,0 electronvolt vs infraröd strålning som är hela 48 gånger mindre energirik/varm på 0,087 elctronvolt. Växthuseffekten går emot de fysikaliska lagarna.
Och vilken fysikalisk lag skulle det vara? Lär dig grunderna innan du börjar tala om "fysikaliska lagarna".
Citera
2023-06-04, 19:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är ju bara din felaktiga förståelse som jag redan motiverat ett flertal ggr som leder dig till denna felaktiga uppfattning som helt och hållet motsäger beskrivningen i WG1. Det är inte bara vi människor som drivit uppvärmingen. Vi är ansvariga för hela uppvärmingen. 100 procent och sannolikare lite mer än lite mindre. För senaste decenniet i jämförelse med perioden 1850 - 1900. Det står ju i rapporten ordagrant. Detta hade du ju inte förnekat om du inte vore en förnekare. Det finns inga rationella eller vetenskapliga skäl att avfärda det utifrån publicerad vetenskap och WG1. I så fall hade det ju inte stått i WG1.

Så därför måste du trolla fram inkoherenta själmotsägande efterrationaliseringar som bryter mot logik och hävda att de är logiskt gångbara. Och jag kan ju inte hindra dig. Bara påtala att felaktigheterna. Jag kan inte ändra din uppfattning. Det måste du göra själv. Allt jag kan göra är att förklara var det brister för dig. Och det lyssnar du ju inte på.
I slutet av 1940-talet hade temperaturen ökat med ca 0,5 grader relativt år 1850. Relativt år 1900 är ökningen ca 0,7 grader. Denna ökning faller inom naturliga orsaker enligt bilden nedan.

Med en observerad ökning på ca 1,2 grader mellan 1850-1900 och nutid återstår således ca 0,6 grader mellan slutet av 1940-talet och nutid.

Minst omkring halva ökningen faller alltså inom naturliga orsaker. Att de naturliga orsakerna helt skulle ha upphört efter slutet av 1940-talet faller på sin egen orimlighet. Med det finns merparten av ökningen inom naturliga orsaker. Att IPCC på några rader spekulerar om något annat ändrar inte hur temperaturökningen faktiskt ser ut.

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/d...M_Figure_1.png
Citera
2023-06-04, 20:45
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte på mitt inlägg istället.
Den fråga du kommer med här är ju ev fråga du själv borde kunna svara på med tanke på att du och Totius hänvisar till just dessa.

Jag kan dock hjälpa dig med ett exempel.
https://upload.wikimedia.org/wikiped...1880-2018.jpeg

Din tur att svara. Just nu står det 2-0 till mig i besvarade frågor per inlägg.
Jag skrev att det var vär att beakta. Likely=Kanske, förmodligen mm
Citera
2023-06-04, 20:48
Bannlyst
Jordens temperatur har stigit med 10 tals grader senaste hundra åren så jag ser inte problemet överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in