Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-26, 10:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
En bra metod för att bilda sig en snabb uppfattning om hur forskningen faktiskt ser ut, vilka stenar som ligger underst och vilka som bygger på tidigare lagda stenar, är att helt enkelt skumma igenom de vetenskapliga tidskrifterna.

Jag har alltså inte valt artiklarna i länkarna nedan och har ingen möjlighet att körsbärsplocka något.
Det enda jag haft möjlighet att körsbärsplocka här är tidskrifterna i sig. Så jag kan bara uppmana till att själva hitta tidskrifter utöver dessa.

Det är bara tidskrifternas egna listor med aktuell och ny forskning på området.
Det borde alla som är nyfikna på en sanning, med ett vetenskapligt intresse i frågan, se som något bra.

Några exempel.

https://www.pnas.org/action/doSearch...Climate+change

https://www.science.org/action/doSea...riesKey=sciadv

https://www.nature.com/subjects/climate-sciences/ncomms

https://www.nature.com/nclimate/
Det du åter upprepat föreslår är synnerligen dåligt om man vill försöka förstå ORSAKERNA till klimatförändringarna eftersom sökresultatet blir alldeles för brett och spretigt. Sökningen måste avgränsas på ett meningsfullt sätt och då hittar man sådant som tidigare tagits upp i tråden men som du systematiskt dissar med olika argumentationsfel. Du skapar bara rundgång som förstör tråden.
Senast redigerad av Totius 2024-09-26 kl. 10:47. Anledning: Stavfel
Citera
2024-09-26, 11:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det du åter upprepat föreslår är synnerligen dåligt om man vill försöka förstå ORSAKERNA till klimatförändringarna eftersom sökresultatet blir alldeles för brett och spretigt. Sökningen måste avgränsas på ett meningsfullt sätt och då hittar man sådant som tidigare tagits upp i tråden men som du systematiskt dissar med olika argumentationsfel. Du skapar bara rundgång som förstör tråden.
Då behöver du jobba på din läsförståelse. Jag begär inte att du ska förstå eller ens titta. Jag uppmanar bara till att gå in där och kika. I de översta träffarna i första länken, redan där hittar du artiklar som handlar om t.ex
"Why is disbelief in anthropogenic climate change common despite broad scientific consensus".
Citera
2024-09-26, 12:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…] gå in där och kika. [...]
Att ”gå in där och kika” är vad du uppenbarligen gör - där hittar du alla ord som du uppenbarligen inte förstår sammanhangen av. Jag kan bara upprepa det som suppose redan har påtalat: Du verkar inte så insatt.
Citera
2024-09-26, 13:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Att ”gå in där och kika” är vad du uppenbarligen gör - där hittar du alla ord som du uppenbarligen inte förstår sammanhangen av. Jag kan bara upprepa det som suppose redan har påtalat: Du verkar inte så insatt.
Det är fortfarande en bra idé att titta i de faktiska tidskrifterna vad som publiceras, för att se vad som publiceras och bilda sig en uppfattning om var vetenskapen står. Du tycker det är spretigt. Det är din åsikt.

Citat:
En bra metod för att bilda sig en snabb uppfattning om hur forskningen faktiskt ser ut, vilka stenar som ligger underst och vilka som bygger på tidigare lagda stenar, är att helt enkelt skumma igenom de vetenskapliga tidskrifterna.

Jag har alltså inte valt artiklarna i länkarna nedan och har ingen möjlighet att körsbärsplocka något.
Det enda jag haft möjlighet att körsbärsplocka här är tidskrifterna i sig. Så jag kan bara uppmana till att själva hitta tidskrifter utöver dessa.
Det är bara tidskrifternas egna listor med aktuell och ny forskning på området.
Det borde alla som är nyfikna på en sanning, med ett vetenskapligt intresse i frågan, se som något bra.
https://www.pnas.org/action/doSearch...Climate+change

https://www.science.org/action/doSea...riesKey=sciadv

https://www.nature.com/subjects/climate-sciences/ncomms

https://www.nature.com/nclimate/

Det enda du sagt om detta är att du tycker att det är spretigt. Det är inte mitt urval. Det är de vetenskapliga tidskrifternas. Som målar upp bilden väldigt tydligt, som du tar på dig skygglappar för att slippa se. Vad tror du vi hade förväntat oss att du skulle skriva? "Oj jäklar, är det SÅ forskningen ser ut?"?

Klart du kommer att fortsätta förneka vetenskap och försöka göra en tydlig bild otydlig. Öppna länkarna. Det är inte ett dugg otydligt.
Senast redigerad av MrArtur 2024-09-26 kl. 13:16.
Citera
2024-09-26, 14:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är fortfarande en bra idé att titta i de faktiska tidskrifterna vad som publiceras, för att se vad som publiceras och bilda sig en uppfattning om var vetenskapen står. [...]
Och som vanligt är det ingen artikel som, såvitt jag kan se, handlar om orsakerna till klimatförändringen.
Citera
2024-09-26, 14:41
Medlem
Citat:
Nej, det är inte forskning.
Det är bara din åsikt.

Citat:
Det är återigen bara din åsikt.
Välmotiverad sådan.

Citat:
Som du tagit från sådant som du tycker liknar, men inte är vetenskap.

Det här får mig att fundera. Du brukar ju anklaga mig för att vara oärlig. Men jag är alltid ärlig. Och då kommer jag att tänka på det här uttrycket: "Genom sig själv känner man andra".

Vi har ju gått igenom det här många gånger förr, och du vet mina källor. Här kommer de igen:

Using the oceans as a calorimeter to quantify the solar radiative forcing
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2007JA012989
The solar and Southern Oscillation components in the satellite altimetry data
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....2/2014JA020732

Värmen som tas upp av haven under en solcykel är 5-10 ggr högre än väntat baserat på svängningarna i TSI. Men denna kunskap ignoreras. Vilket innebär att den inte används för att bestämma klimatkänsligheten. Min åsikt är att det är ett misstag eftersom att det leder till att klimatkänsligheten överskattas.
Citera
2024-09-26, 15:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Och som vanligt är det ingen artikel som, såvitt jag kan se, handlar om orsakerna till klimatförändringen.
Det behövs lite läsförståelse bara. Lite intelligens. Inte mycket. Men en gnutta.
Citera
2024-09-26, 15:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är bara din åsikt.

Nej, det är så det ser ut. Att det skulle vara vetenskap kan du förvisso ha som åsikt. Men rent objektivt är den fel. Ungefär på samma sätt som "vatten fryser vid 100 grader celsius". Det kan du också ha som åsikt.
Citat:

Välmotiverad sådan.

Ja. Och covidgänget tycker att det är en välmotiverad åsikt att chip finns i covidvaccinen. De kan säkert hitta liknande källor för sina påståenden.

Citat:

Det här får mig att fundera. Du brukar ju anklaga mig för att vara oärlig. Men jag är alltid ärlig. Och då kommer jag att tänka på det här uttrycket: "Genom sig själv känner man andra".

Vi har ju gått igenom det här många gånger förr, och du vet mina källor. Här kommer de igen:

Using the oceans as a calorimeter to quantify the solar radiative forcing
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2007JA012989
The solar and Southern Oscillation components in the satellite altimetry data
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....2/2014JA020732

Värmen som tas upp av haven under en solcykel är 5-10 ggr högre än väntat baserat på svängningarna i TSI. Men denna kunskap ignoreras. Vilket innebär att den inte används för att bestämma klimatkänsligheten. Min åsikt är att det är ett misstag eftersom att det leder till att klimatkänsligheten överskattas.
Jag ids inte gå igenom detta igen. Men ett par inlägg tillbaka har du ett utdrag från ipccs senaste rapport om bidraget från naturliga faktorer.
Senast redigerad av MrArtur 2024-09-26 kl. 15:14.
Citera
2024-09-26, 19:51
Medlem
Citat:
Vinos bok är för 17e gången inte forskning.
Vinos bok är en självutgåva
Citat:
Klart att det är forskning. Boken är en litteraturstudie. Han har valt att publicera i en bok istället för i en vetenskaplig tidsskrift, för att nå ut till en större publik, enligt honom själv.
Citat:
Nej, det är inte forskning.
Citat:
Det är bara din åsikt.
Citat:
Nej, det är så det ser ut

Du vet ju att du har fel. Men fortsätter ändå.

Kanske kan följande utläggning från en AI få dig att komma på bättre tankar:

Min fråga:
Citat:
Är forskning som inte publicerats i en vetenskaplig tidskrift och således saknar DOI-nummer, inte att betrakta som giltig forskning?

Svaret:
Citat:
Forskning som inte publicerats i en vetenskaplig tidskrift och saknar DOI-nummer (Digital Object Identifier) kan fortfarande betraktas som giltig forskning. Validiteten av forskning beror inte på om den är publicerad eller om den har ett DOI-nummer, utan på kvaliteten och rigorositeten i forskningsprocessen. Här är några anledningar till varför forskning kan vara giltig även om den inte har publicerats formellt:

1. Vetenskaplig metodik
Om forskningen har genomförts med en robust vetenskaplig metod – såsom att formulera en hypotes, samla in data, analysera resultaten och dra välgrundade slutsatser – är den fortfarande giltig, oavsett om den publiceras i en tidskrift.

2. Exempel på opublicerad forskning
  • Studentuppsatser, avhandlingar och examensarbeten: Dessa kan innehålla högkvalitativ forskning, trots att de inte alltid publiceras i tidskrifter.
  • Rapporter inom industri eller myndigheter: Forskning inom företag eller offentliga myndigheter publiceras ofta inte formellt, men kan vara vetenskapligt rigorös och ha stor praktisk betydelse.
  • Konferenspresentationer: Forskning som presenteras på konferenser granskas ofta av experter men publiceras inte alltid i tidskrifter med DOI.
3. Förhandsutkast (preprints)
Forskare kan ibland dela forskningsresultat som preprints innan formell peer review eller tidskriftspublicering. Dessa preprints kan ändå ge viktig och giltig information, även om de inte ännu har en DOI.

4. Peer review och publicering som kvalitetskontroll
Att publicera i en peer-reviewad tidskrift kan ge ytterligare trovärdighet genom extern granskning, men detta är inte det enda måttet på forskningens giltighet. Att forskning inte är publicerad eller saknar DOI betyder alltså inte automatiskt att den är ogiltig eller utan värde.

Sammanfattningsvis:
Forskning behöver inte vara publicerad i en vetenskaplig tidskrift eller ha ett DOI-nummer för att vara giltig. Vad som avgör dess giltighet är kvaliteten på arbetet och de metoder som använts.

Javier Vinos är forskare som avlagt doktorsexamen. Av det kan vi dra slutsatsen att Vinos kan vetenskaplig metodik. Gällande kvalitet och granskning av hans arbete, har det genomgått granskning inför publiceringen av boken. Men det är även värt att nämna att de flesta av bokens kapitel publicerats av Vinos på Judith Currys webplats genom åren. Den första artikeln skickades in 2016. För att publicera artiklar på hennes webplats behöver de gå genom en granskningsprocess, en sort peer review. Utöver det tillkommer kritik från läsarna i kommentarsfälten. Ibland närmare tusen kommentarer. Där Vinos utmanats och slipat sina argument, vilket gjort boken bättre. Så även om boken inte har DOI-nummer och inte genomgått peer review genom den sedvanliga processen, bör den kunna tas seriöst, då den skrivits av en forskare, och har granskats av bla andra forskare. Boken håller hög kvalitet.

Jag hör att du har åsikter i frågan om vad som anses vara "forskning". Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar, men jag accepterar inte att du anser dig kunna slå fast att din egen definition av vad forskning är, är den rådande. Den rådande finns beskriven här ovan.

Vinos är en forskare som studerat klimatet. Han har publicerat en hypotes om vad som ligger bakom solens påverkan på klimatet. Den är intressant, och jag ämnar diskutera den vidare.
Citera
2024-09-26, 20:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du vet ju att du har fel. Men fortsätter ändå.

Kanske kan följande utläggning från en AI få dig att komma på bättre tankar:

Min fråga:

Svaret:

Javier Vinos är forskare som avlagt doktorsexamen. Av det kan vi dra slutsatsen att Vinos kan vetenskaplig metodik. Gällande kvalitet och granskning av hans arbete, har det genomgått granskning inför publiceringen av boken. Men det är även värt att nämna att de flesta av bokens kapitel publicerats av Vinos på Judith Currys webplats genom åren. Den första artikeln skickades in 2016. För att publicera artiklar på hennes webplats behöver de gå genom en granskningsprocess, en sort peer review. Utöver det tillkommer kritik från läsarna i kommentarsfälten. Ibland närmare tusen kommentarer. Där Vinos utmanats och slipat sina argument, vilket gjort boken bättre. Så även om boken inte har DOI-nummer och inte genomgått peer review genom den sedvanliga processen, bör den kunna tas seriöst, då den skrivits av en forskare, och har granskats av bla andra forskare. Boken håller hög kvalitet.

Jag hör att du har åsikter i frågan om vad som anses vara "forskning". Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar, men jag accepterar inte att du anser dig kunna slå fast att din egen definition av vad forskning är, är den rådande. Den rådande finns beskriven här ovan.

Vinos är en forskare som studerat klimatet. Han har publicerat en hypotes om vad som ligger bakom solens påverkan på klimatet. Den är intressant, och jag ämnar diskutera den vidare.
Jag frågade chatgpt
"Is Javier Viños book "Climate of the Past, Present and Future: A Scientific Debate" to be considered as a scientific source?

Svar:
Javier Vinós' book is not considered a rigorous scientific source. While it engages with scientific literature, it lacks the peer-review process that is a hallmark of reliable scientific work. Additionally, it challenges the established consensus on climate change, which further limits its credibility in scientific discourse. Thus, while it may contribute to the broader discussion on climate, it does not meet the standards necessary to be classified as a valid scientific source.

Viños har förövrigt som forskare varit aktiv inom ett helt annat fält än klimatvetenskap. Den lilla detaljen borde du också ha lagt till, du som alltid är så uppriktig och ärlig.
Citera
2024-09-26, 20:32
Medlem
Citat:
Jag frågade chatgpt
"Is Javier Viños book "Climate of the Past, Present and Future: A Scientific Debate" to be considered as a scientific source?

Svar:
Javier Vinós' book is not considered a rigorous scientific source. While it engages with scientific literature, it lacks the peer-review process that is a hallmark of reliable scientific work. Additionally, it challenges the established consensus on climate change, which further limits its credibility in scientific discourse. Thus, while it may contribute to the broader discussion on climate, it does not meet the standards necessary to be classified as a valid scientific source.

Låter ju ganska balanserat.

Det här fick jag ut:

Citat:
Javier Vinós' book "Climate of the Past, Present and Future: A Scientific Debate" presents a comprehensive examination of natural climate variability and its relationship to current global warming. The book explores a variety of climate phenomena such as Milankovitch cycles, abrupt glacial events, solar activity, volcanic eruptions, and greenhouse gases, proposing that natural processes like energy transport from the tropics to the poles and solar activity have a significant impact on climate—perhaps more so than often recognized by mainstream climate science.

The book is detailed, heavily referenced, and written in a scientific manner, making it more suitable for academic readers or those deeply interested in climate science. While it offers critical insights and hypotheses, such as the Winter-Gatekeeper Hypothesis, which links solar activity to energy transport, it challenges some commonly accepted views on anthropogenic climate change.

It has received praise from some climate science skeptics for avoiding the political overtones found in some climate discourse, but readers should approach it with an understanding that it diverges from mainstream climate science views, especially those promoted by bodies like the IPCC.

The book is considered scientifically grounded by some, but its alternative views may require a careful and critical reading, particularly for those well-versed in climate studies. It’s an insightful resource but not without its controversies
Citera
2024-09-27, 07:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Låter ju ganska balanserat.

Det här fick jag ut:
Verkar helt enkelt som att chatgpt har en tendens att slicka röv emellanåt (fråga den "has chatgpt recieved critique for being overly agreeable?") . Men visst. Det var ett hyfsat svar även om det gick lite som en katt runt den heta gröten. Väl diplomatiskt. Men där framkommer det ju också att Vinos bok inte är vetenskaplig om man tillämpar lite läsförståelse.
Senast redigerad av MrArtur 2024-09-27 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in