Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Miljoner människor i USA går extremvärme till mötes, när rekordvärme återigen väntas under sommaren.

Det mesta av New Mexico och Utah, samt delar av Arizona, Texas och Colorado har den högsta sannolikheten för att drabbas av temperaturer över genomsnittet i sommar, enligt National Oceanic and Atmospheric Administration (Noaa).

Texas har redan upplevt en serie tornados, översvämningar och rekordvärme. Tidigare i maj toppade temperaturen och hundratusentals hushåll förlorade strömmen efter att en storm dödade minst 7 personer och skadade elledningar.

I Centralamerika stängde skolor och grödor förstördes.

Skogsbränder i Kanada har gett rök som lagt sig över delar av Mellanvästern.

Temperaturrekord krossas globalt, år efter år, allteftersom växthusgaser från fossila bränslen värmer planeten.

I USA diskuteras hur man ska göra med de som arbetar utomhus. Hur ska de skyddas? Public Citizen rapporterar att 2000 arbetare dör av värmeslag, njurproblem och hjärtstillestånd årligen och att 170 000 arbetare skadas för att de arbetat i extrem hetta.

Detta skriver brittiska tidningen the Guardian om idag, the Guardian finns att läsa gratis på webben.

https://www.theguardian.com/us-news/...at-health-risk
Kall vinter ger varm sommar det är sen gammalt....
Citera
2024-05-28, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Artikeln handlar enbart om en mekanism för att förstå variationer hos solen, inget om hur dessa skulle tänkas påverka jordens klimat. Deras slutparagraf har inget med artikelns innehåll att göra.
Det är ju precis vad jag skrev. Artikeln är – som sagt – en pusselbit i det som står i sluttexten; ”the growing evidence for a link between solar activity and climate-related observations”.
Citera
2024-05-28, 16:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ju precis vad jag skrev. Artikeln är – som sagt – en pusselbit i det som står i sluttexten; ”the growing evidence for a link between solar activity and climate-related observations”.
Författarna må påstå att det finns ett sådant samband, men i sin artikel ger de inget stöd för det.
Citera
2024-05-29, 10:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Författarna må påstå att det finns ett sådant samband, men i sin artikel ger de inget stöd för det.
Jag förstår inte vad du menar. Forskarna uttrycker att en fördjupad förståelse av solens dynamik är givande och läglig med tanke på de växande bevisen för en koppling mellan solaktivitet och klimatrelaterade observationer.
In view of the growing evidence for a link between solar activity and climate-related observations, both on the decadal and centennial (Connolly et al., 2021; Stefani, 2021; Scafetta, 2023), as well as on the millennial time-scale (Bond et al., 2001), we consider a deepened understanding of any such kind of (quasi-)deterministic triggers of the solar dynamo as worthwhile and timely.
https://link.springer.com/article/10...07-024-02295-x
Citera
2024-05-29, 10:52
Avstängd
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Forskarna uttrycker att en fördjupad förståelse av solens dynamik är givande och läglig med tanke på de växande bevisen för en koppling mellan solaktivitet och klimatrelaterade observationer.
Författarna ger dock i artikeln inget som helst stöd för att någon sådan koppling finns. De bara citerar några tidigare artiklar som påstår detta.
Citera
2024-05-29, 10:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Författarna ger dock i artikeln inget som helst stöd för att någon sådan koppling finns. De bara citerar några tidigare artiklar som påstår detta.
Självklart. De studerar solen. Andra studerar sambandet mellan solen och klimatet. Och så vidare. Är skillnaden svår att förstå för dig?
Citera
2024-05-29, 11:01
Avstängd
Citat:
Självklart. De studerar solen. Andra studerar sambandet mellan solen och klimatet. Och så vidare. Är skillnaden svår att förstå för dig?
Inte det minsta, däremot verkar det svårt för dig att förstå eftersom du drog upp artikeln som bevis för ett samband mellan sol och klimat.
Citera
2024-05-29, 11:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Inte det minsta, däremot verkar det svårt för dig att förstå eftersom du drog upp artikeln som bevis för ett samband mellan sol och klimat.
Sluta med dina infantila och tröttsamma lögner och halmgubbar.
Vi vet redan sedan länge att du är totalt ohederlig i din ”argumentation” – och det är symtomatiskt för dig och dina gelikar. Absolut ingenting kan tolkas som att jag har försökt ”bevisa” någonting.
Citera
2024-05-29, 11:59
Avstängd
Citat:
Sluta med dina infantila och tröttsamma lögner och halmgubbar.
Vi vet redan sedan länge att du är totalt ohederlig i din ”argumentation” – och det är symtomatiskt för dig och dina gelikar. Absolut ingenting kan tolkas som att jag har försökt ”bevisa” någonting.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag vet ju egentligen att du aldrig argumenterar *för* något utan att ditt enda syfte här är att sprida förvirring och tvivel.
Citera
2024-05-29, 12:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] förvirring och tvivel.
Jag kan inte hjälpa om du blir förvirrad och känner tvivel när det påtalas att det finns annat än människan som påverkar temperaturen, vädret och klimatet. Jag ger källor till allt jag skriver. Om du studerar dessa källor så kanske du blir lite mindre förvirrad. Men det kanske är för svårt för dig?
Citera
2024-05-29, 12:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag kan inte hjälpa om du blir förvirrad och känner tvivel när det påtalas att det finns annat än människan som påverkar temperaturen, vädret och klimatet. Jag ger källor till allt jag skriver. Om du studerar dessa källor så kanske du blir lite mindre förvirrad. Men det kanske är för svårt för dig?
https://www.scimagojr.com/journalsea...ip=sid&clean=0

Det är som vanligt.

Vi alla vet att du är ointresserad av det vetenskapliga forskningsläget. Denna körsbärsplockade referens som du kommer med här har du hittat på en körsbärsplockad blogg från Andy - bensin-fysiker.

Tänk om du istället kunde tänka dig att göra som jag föreslår, att leta publikationer som inte serverats på förnekarbloggar. Utan bias.

Där har du knappast en opartisk genomgång av det vetenskapliga forskningsläget, om det nu var det du verkligen var ute efter. Det säger sig självt.

Ingen transparens heller. Vidrigt beteende.
Senast redigerad av MrArtur 2024-05-29 kl. 12:46.
Citera
2024-05-29, 14:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[...]
Ingen transparens heller. [...]
Vad är det för transparens du saknar? Den nya artikeln presenterades via ett pressmeddelande den 27 maj och är svår att missa för den som håller sig någorlunda uppdaterad.
https://www.hzdr.de/db/Cms?pOid=71921&pNid=99

Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte kommenterar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in