Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Som du verkar ha läst domen. Så några frågor
Hur kommer domstolen fram till 14 år? Varför inte 16år eller livstid? Åklagaren yrkade på 16år. Var det för att GM var mentalt instabil.
Man kan väl säga att domen inte ger så mycket klarhet i den frågan. Utan man fastslår att han inte lider av en allvarligt psykisk störning och därför skall dömas till fängelse. Därefter konstaterar man att inga förmildrande omständigheter föreligger och att det endast varit tillfälligheter som gjort att den 9-åriga flickan överlevde. Sedan säger man att det är möjligt att döma ut livstids fängelse, men lägger också till att straffvärdet för ett försöksbrott generellt är lägre än för ett fullbordat brott - också dömer man ut 14 års fängelse.
När jag studerat detta fallet och läst domen så tycker jag att det är direkt märkligt att åklagarens yrkande om 16 års fängelse inte fått gehör. Jag blir också nyfiken på den juridiska aspekten över vad det är som gör att man inte landar på något av maxstraffen (dvs 18 år eller livstid) utifrån de omständigheter som faktiskt finns i detta fallet:
1. Mordförsöket har skett med direkt uppsåt/avsiktsuppsåt, vilket är den allvarligaste graden av uppsåt.
2. Det finns inga förmildrande omständigheter. Men däremot många försvårande omständigheter då gärningen varit särskilt hänsynslös och riktats mot en skyddslös 9-åring.
3. Det finns inget frivilligt tillbakaträdande, där gärningsmannen självmant avbrutit gärningen.
4. Det var endast tillfälliga omständigheter att flickan överlevde, i form av att Göteborgs enda specialutrustade ambulans fanns i närområdet.
5. I samband med detta utsattes även flickans mormor för en grov misshandel, vilket innebär ytterligare ett allvarligt brott, men också en försvårande omständighet till huvudbrottet.
....så man undrar ju hur man inte kunnat landa på, i vart fall 16 år, men också vad som skulle krävas för att utdöma något av maxstraffen?