2023-08-06, 16:40
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det du peker p gjelder kun AEHs sreie. AEHs sreie er peantter for TH regne, s det at AEH blir erklrt dd har neppe noen innvirkning p THs situasjon.
Nr det gjelder skyldsprsmlet i denne saken, dvs dersom TH blir tiltalt og dmt skyldig, s er sprsmlet du bringer totalt uinteressant for denne saken, fordi jeg har ingen tro p at TH ville forske hindre at barna arvet AEHs formue.
Arveoppgjret blir nemlig i s tilfelle en helt annen sak, hvor det m bevises at AEH ble truet ifm signering av ektepakten. Det er ikke en sak jeg interesserer meg for flge. Det viktigste for meg er at den/de som har bortfrt/drept henne blir dmt. Jeg vil anse saken som lst, uansett hvem som arver hva eller ikke, dessuten tror jeg det uansett blir umulig bevise at hun ble truet til signere ektepakten, argumentet for at hun signerte ektepakten pga risikoen ved evt tap (da TH satset s mye penger) er altfor godt (ifm THs dd eller skilsmisse). AEH kunne ikke bre et tap i den strrelsesorden.

Det at politiet mener at ektepakten kan vre et delmotiv, har neppe med barna gjre.

AE har vel ikke sreie p noe, annet enn disse gavene hun skulle f, som var 200 000 p sperret
konto, en liten bil, og en ubebygd hyttetomt. Jeg peker naturligvis ogs p omstendighetene rundt
inngelsen av ektepakten, som er srdeles tvilsomme. Det at Brodwall offentlig tok fullstendig
avstand fra dette uhyrlige dokumentet sier sitt.

Ektepakten som drapsmotiv berrer barna og vrige familie ved at de har behov for en ddsattest
og pflgende begravelse/bisettelse og minneseremoni. Ved utstedelse av ddsattest vil ogs et
eventuelt skifte av boet vre aktuelt, og diskusjonen om skjevfordeling m ndvendigvis tas.

Det skal jo vre vitner til stede nr en ektepakt signeres, og de vil nok anmodes om vitne
ogs ved en eventuell bestridelse av ektepakten, for belyse sprsmlet om tvang ble benyttet.
Om de klarer bevise dette, vet jeg ikke, men jeg vil tro de har muligheten, og de br ihvertfall
forske komme til bunns i sprsmlet. TH forskte i avhr bagatellisere alt som hadde med
ektepakt og skilsmisse gjre, mens vitneutsagn fra AEs venner tilsier at dette var en av de
sentrale rsakene til at hun nsket skilsmisse.
Citera
2023-08-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
AE har vel ikke sreie p noe, annet enn disse gavene hun skulle f, som var 200 000 p sperret
konto, en liten bil, og en ubebygd hyttetomt. Jeg peker naturligvis ogs p omstendighetene rundt
inngelsen av ektepakten, som er srdeles tvilsomme. Det at Brodwall offentlig tok fullstendig
avstand fra dette uhyrlige dokumentet sier sitt.

Ektepakten som drapsmotiv berrer barna og vrige familie ved at de har behov for en ddsattest
og pflgende begravelse/bisettelse og minneseremoni. Ved utstedelse av ddsattest vil ogs et
eventuelt skifte av boet vre aktuelt, og diskusjonen om skjevfordeling m ndvendigvis tas.

Det skal jo vre vitner til stede nr en ektepakt signeres, og de vil nok anmodes om vitne
ogs ved en eventuell bestridelse av ektepakten, for belyse sprsmlet om tvang ble benyttet.
Om de klarer bevise dette, vet jeg ikke, men jeg vil tro de har muligheten, og de br ihvertfall
forske komme til bunns i sprsmlet. TH forskte i avhr bagatellisere alt som hadde med
ektepakt og skilsmisse gjre, mens vitneutsagn fra AEs venner tilsier at dette var en av de
sentrale rsakene til at hun nsket skilsmisse.
Det var du som bragte p banen at sreie kan ha betydning, angende hvor vidt TH har rett til sitte i uskiftet bo. Det jeg sier er at AEHs dd kan ikke gi barna "et sugerr" inn til THs sreie, uansett om AEH hadde rett til arve TH, s er det bare srkullsbarn som kan kreve skifte i den sammenheng.
Hagenbarna kan derimot bare arve hennes sreie p tidspunktet AEH blir erklrt dd. Nr det gjelder morens eventuelle arverett etter TH, kan de ikke kreve fr etter farens dd.
AEHs sreie er oppimot null verdt, og det betyr at motivet er verdt like mye.
Jeg tror ikke at TH eller Hagenbarna er avhengig av disse verdiene i sreie hennes, og de nsker mest sannsynlig ikke selge hytten p Biri heller, de har hatt tilgang til hytten i hele sitt liv, verdiene som gjenstr nr totalen deles p 3 blir symbolsk. Jeg synes derfor ikke at det er vesentlig om TH har arverett eller ikke.
Nr det gjelder TH og hans rett til sitte i uskiftet bo, s vil han beholde den retten, selv om AEH evt hadde rett til arve THs formue ved hans dd, pga ekteparet ikke hadde srkullsbarn. Det er kun srkullsbarn som kan kreve skifte eller som sagt, fr "sugerr" inn til THs formue ved hennes dd. Det finnes unntak (dersom TH ble dement eller lignende sykdom), som jeg skrev om i mitt forrige innlegg, og det er selvsagt ikke en forutsetning at f.eks. den demente signerer en slik avtale, hele poenget er jo at den demente ikke vet sitt eget beste. Dersom man blir umyndiggjort fr man enten oppnevnt en verge eller at et familiemedlem blir vedkommendes verge.
I AEHs sreie sto hennes eiendommer (barndomshjemmet og hytten p Biri) oppfrt (+TH konomiske bidrag ifm rehabiliteringen av eiendommene/kr 500 000,-), bil og en pengegave kr 200 000,- (pengegaven ble satt inn p en hyrentekonto i 1987, da forutsetninen for gaven var plassere pengene p hyrentekonto eller obligasjoner o.l.).
De strste verdiene har AEH solgt, og hun har brukt disse pengene til bl.a. rehabilitering av hytten p Biri og til reiser. Pengegaven p kr 200 000,- sto ikke p en sperret konto, de sto p hyrentekonto.
Citera
2023-08-06, 20:15
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:

I AEHs sreie sto hennes eiendommer (barndomshjemmet og hytten p Biri) oppfrt (+TH konomiske bidrag ifm rehabiliteringen av eiendommene/kr 500 000,-), bil og en pengegave kr 200 000,- (pengegaven ble satt inn p en hyrentekonto i 1987, da forutsetninen for gaven var plassere pengene p hyrentekonto eller obligasjoner o.l.).
De strste verdiene har AEH solgt, og hun har brukt disse pengene til bl.a. rehabilitering av hytten p Biri og til reiser. Pengegaven p kr 200 000,- sto ikke p en sperret konto, de sto p hyrentekonto.

Sperret konto er ikke en egen type konto slik som ungdomskonto, brukskonto eller hyrentekonto.
Alle kontoer kan settes opp slik at det kreves underskrift fra en annen person i tillegg, selv om kontoen str registrert i hennes eget navn.
Citera
2023-08-06, 20:23
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:

Har du noen dokumentasjon p at hun fikk pengene for Engel@ndsvegen 8 uavkortet inn p sin konto, og deretter skal ha svidd av pengene p ferie?
Og likens med 200.000 og Citroen. Har du noen dokumentasjon p at hun noen gang har mottatt dette?
Senast redigerad av Skaanseth 2023-08-06 kl. 20:29.
Citera
2023-08-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Sperret konto er ikke en egen type konto slik som ungdomskonto, brukskonto eller hyrentekonto.
Alle kontoer kan settes opp slik at det kreves underskrift fra en annen person i tillegg, selv om kontoen str registrert i hennes eget navn.
I AEHs tilfelle ble pengene satt p hyrentekonto. Det er ikke noe hvis-om-atte. End of story!
Citera
2023-08-06, 20:30
Medlem
Citat:
Har du noen dokumentasjon p at hun fikk pengene for Engelandsegen 8 uavkortet inn p sin konto, og deretter skal ha svidd av pengene p ferie?
Og likens med 200.000 og Citroen. Har du noen dokumentasjon p at hun noen gang har mottatt dette?
Ja, ektepakten-87, dersom AEH nsket skilsmisse, ville alt dette ftt en tilbakevendende virkning, dersom hun ikke allerede hadde ftt det hun hadde krav p. Pluss at hun mest sannsynlig hadde ftt et vederlag pga TH etterhvert ble betydelig rikere. Desto lengre hun ventet med en evt skilsmisse, desto mer ville hun hatt rett p.
Citera
2023-08-06, 20:35
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ja, ektepakten-87, dersom AEH nsket skilsmisse, ville alt dette ftt en tilbakevendende virkning, dersom hun ikke allerede hadde ftt det hun hadde krav p. Pluss at hun mest sannsynlig hadde ftt et vederlag pga TH etterhvert ble betydelig rikere. Desto lengre hun ventet med en evt skilsmisse, desto mer ville hun hatt rett p.

Er du usikker da p om hun har ftt 200.000 og en Citroen?
Citera
2023-08-06, 20:38
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
I AEHs tilfelle ble pengene satt p hyrentekonto. Det er ikke noe hvis-om-atte. End of story!

Men en hyrentekonto kan sperres.
Har du noen dokumentasjon p dette med at pengene ble satt inn p en hyrentekonto? Og har du dokumentasjon p at kontoen ikke var lst, slik at banken mtte ha bde THs og AEs underskrift ved uttak av penger?
Citera
2023-08-06, 21:00
Medlem
Citat:
Men en hyrentekonto kan sperres.
Har du noen dokumentasjon p dette med at pengene ble satt inn p en hyrentekonto? Og har du dokumentasjon p at kontoen ikke var lst, slik at banken mtte ha bde THs og AEs underskrift ved uttak av penger?
Ektepakten-87 er dokumentasjon.
Det spiller ingen rolle om pengene ble betalt, s lenge pengegaven er avtalefestet i ektepakten, vil denne uansett f tilbakevendende virkning, dvs pengegaven utbetales med renter.
Det samme gjelder alt annet som er avtalefestet i ektepakten.
Dersom man sperrer hyrentekontoen, fr man bedre rente, dvs en bedre avtale med banken.
Dette ville nok vrt det beste alternativet for AEH, dersom baktanken for pengegaven var ment for sikre pensjonisttilvrelsen, og det synes jeg det tyder p.
Citat:
Er du usikker da p om hun har ftt 200.000 og en Citroen?
Holden mener at ektepakten er legitim, men han er avskret fra forklare avtalen pga taushetsplikten, det er det viktigste i den sammenheng.
Senast redigerad av Havhest 2023-08-06 kl. 21:12.
Citera
2023-08-06, 21:12
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Det spiller ingen rolle om pengene ble betalt, s lenge pengegaven er avtalefestet i ektepakten, vil denne uansett f tilbakevendende virkning, dvs pengegaven utbetales med renter.

Jeg snakker ikke om pengegaven ville ftt tilbakevirkende kraft. Jeg snakker om de 200.000 og om de ble satt inn p en konto, har du dokumentasjon p dette? Du skreiv det i ditt innlegg 18:11 at de ble satt inn p en hyrentekonto, men n vet du plutselig ikke ?
Citera
2023-08-06, 21:13
Medlem
Citat:
Dersom man sperrer hyrentekontoen, fr man bedre rente, dvs en bedre avtale med banken. Dette ville nok vrt det beste alternativet for AEH, dersom baktanken for pengegaven var ment for sikre pensjonisttilvrelsen, og det synes jeg det tyder p.

Ja 200 000 kr er en skikkelig buffert
Citera
2023-08-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ja 200 000 kr er en skikkelig buffert
Med dagens rente (gjennomsnittlig 10,89%) i 1987 p hyrentekonto i 31 r, ville det absolutt utgjort en sikkerhet.
I tillegg hadde hun eiendommer, hytten og barndomshjemmet, s AEH var nok bedre stilt enn de fleste, p tross av at hun (muligens?) ville blitt minstepensjonist. Det at hun brukte pengene, etter salget av barndomshjemmet p Gjvik, til renovering av hytten p Biri og til reiser, tyder p at hun ikke hadde planer om skille seg. Iflge datteren solgte hun huset pga det ble altfor mye ivareta. AEH hadde ogs sagt spkefullt, at hun kunne bare flytte inn i hytten p Biri, s lenge ungene kom og beskte henne, ville hun vre glad og fornyd (ref Lrenskog Mysteriet).
Man m ikke glemme at TH var langtfra s rik p det tidspunktet ektepakten-87 og -93 ble inngtt, faktisk kunne han risikere g konkurs. Det var frst etter at han tok risikoen at han ble s rik som han er n, og denne risikoen ble AEH spart for ved ektepakten-87 og -93.
Senast redigerad av Havhest 2023-08-06 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in