Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-27, 23:15
  #2245
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jag ser honom som en samhällsfarlig person.

Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Finns det inget i lagen som gör att man kan få längre straff om man anses samhällsfarlig? En sådan här person har ju redan visat vad han går för. Han dödar barn helt oprovocerat på öppen gata. Så det finns nog inget som hindrar honom från att göra vad som helst igen…

Denne man ser jag helt klart som en samhällsfarlig individ.

Tydligen gör tyvärr inte samhället detta. Ja han var ute efter att just döda flickan av någon anledning. Hennes mormor var inte lika intressant. Man får ju vissa funderingar över hans val av offer. Planering låg också bakom attacken för först stal han ett par knivar i närheten. Med tanke på hur samhället har utvecklats till det sämre skall knivar numera vara inlåsta. Det är också på det sättet numera på många ställen.

Vad skulle hindra honom att göra om det när han t. ex. är ute på en obevakad permission? Ingenting.
Citera
2023-07-30, 08:37
  #2246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-I-L
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ken-1.93698093

Göteborgs-Posten har en tycka-synd-om artikel avseende gärningsmannen.
Barndomsvänner har letats upp och de säger att han var "superfin" om än strulig som barn,
och blev traumatiserad när han var barn då hans pappa (var bilförare och voltade 50 meter ur en rondell, inget antytt om trafikbrott där) avled i en trafikolycka där nuvarande gärningsman var med och skadades.
Han har missbrukat knark och suttit i fängelse flera gånger, men inte ansetts fått hjälp.

Snyft.
Notera det ordet är min sarkasm.
Jag tycker media är för beskyddande mot brottslingar.
Eftersom han inte var arab (utan iranier) så har GP publicerat namnet.

En annan journalist på GP har dock skrivit att en expert velat se straff såsom för mord, GP kanske velat balansera lite.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...rd-1.105781146

Generellt sett har GP letat upp massa inblandade och pressat dem på uttalanden, mormodern, en väktare som var nära och ingrep, barndomsvänner till GM etc.

https://www.dn.se/sverige/stor-negat...idigt-i-livet/ Mera snyft. Du vet att det är värre om föräldern kommer från Iran.
Citera
2023-07-30, 18:33
  #2247
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Tackar.
Ännu en pensionsräddare m a o.

Milad Salari
Personnummer: 1987 01 24 - 1252

www.facebook.com/milad.salari.927
www.facebook.com/milad.salari.35

Personen ifråga förekommer i 6 olika FUP.
Verkar vara minst sagt kriminell
https://www.krimfup.se/search/milad-salari

PS: Fina flaggor!
Citera
2023-08-02, 12:16
  #2248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
De sa att han fick ett långt fängelsestraff på radion. Jag förstår inte vad de menar. 14 år är väl inte långt?!? Han försökte mörda ett barn bara sådär, hon kunde lika gärna ha dött om hon inte haft tur med att ambulans och sjuksköterska fanns nära. Borde den hemska människan inte ha fått livstid?

14 år, vad blir det i praktiken, fem år? Han är ju livsfarlig och borde aldrig mer komma ut.

Med tanke på att Försök till mord i princip kan ge allt ifrån 2 års fängelse till livstid, så är 14 år absolut ett långt fängelsestraff för att vara mordförsök.

I övrigt håller jag med dig om att ett (ännu) högre straff skulle vara på sin plats här. Åklagarens yrkande på 16 år känns som ett lämpligt minimum. Livstid hade varit teoretiskt möjligt, men mig veterligen finns det bara TRE domar i Sverige där Försök till mord renderat i livstids fängelse. Så livstid kan vara svårt att nå, men minst 16 år tycker jag absolut!
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2023-08-02 kl. 12:23.
Citera
2023-08-02, 13:03
  #2249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Som du verkar ha läst domen. Så några frågor

Hur kommer domstolen fram till 14 år? Varför inte 16år eller livstid? Åklagaren yrkade på 16år. Var det för att GM var mentalt instabil.

Man kan väl säga att domen inte ger så mycket klarhet i den frågan. Utan man fastslår att han inte lider av en allvarligt psykisk störning och därför skall dömas till fängelse. Därefter konstaterar man att inga förmildrande omständigheter föreligger och att det endast varit tillfälligheter som gjort att den 9-åriga flickan överlevde. Sedan säger man att det är möjligt att döma ut livstids fängelse, men lägger också till att straffvärdet för ett försöksbrott generellt är lägre än för ett fullbordat brott - också dömer man ut 14 års fängelse.

När jag studerat detta fallet och läst domen så tycker jag att det är direkt märkligt att åklagarens yrkande om 16 års fängelse inte fått gehör. Jag blir också nyfiken på den juridiska aspekten över vad det är som gör att man inte landar på något av maxstraffen (dvs 18 år eller livstid) utifrån de omständigheter som faktiskt finns i detta fallet:

1. Mordförsöket har skett med direkt uppsåt/avsiktsuppsåt, vilket är den allvarligaste graden av uppsåt.

2. Det finns inga förmildrande omständigheter. Men däremot många försvårande omständigheter då gärningen varit särskilt hänsynslös och riktats mot en skyddslös 9-åring.

3. Det finns inget frivilligt tillbakaträdande, där gärningsmannen självmant avbrutit gärningen.

4. Det var endast tillfälliga omständigheter att flickan överlevde, i form av att Göteborgs enda specialutrustade ambulans fanns i närområdet.

5. I samband med detta utsattes även flickans mormor för en grov misshandel, vilket innebär ytterligare ett allvarligt brott, men också en försvårande omständighet till huvudbrottet.

....så man undrar ju hur man inte kunnat landa på, i vart fall 16 år, men också vad som skulle krävas för att utdöma något av maxstraffen?
Citera
2023-08-02, 14:34
  #2250
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan väl säga att domen inte ger så mycket klarhet i den frågan. Utan man fastslår att han inte lider av en allvarligt psykisk störning och därför skall dömas till fängelse. Därefter konstaterar man att inga förmildrande omständigheter föreligger och att det endast varit tillfälligheter som gjort att den 9-åriga flickan överlevde. Sedan säger man att det är möjligt att döma ut livstids fängelse, men lägger också till att straffvärdet för ett försöksbrott generellt är lägre än för ett fullbordat brott - också dömer man ut 14 års fängelse.

När jag studerat detta fallet och läst domen så tycker jag att det är direkt märkligt att åklagarens yrkande om 16 års fängelse inte fått gehör. Jag blir också nyfiken på den juridiska aspekten över vad det är som gör att man inte landar på något av maxstraffen (dvs 18 år eller livstid) utifrån de omständigheter som faktiskt finns i detta fallet:

1. Mordförsöket har skett med direkt uppsåt/avsiktsuppsåt, vilket är den allvarligaste graden av uppsåt.

2. Det finns inga förmildrande omständigheter. Men däremot många försvårande omständigheter då gärningen varit särskilt hänsynslös och riktats mot en skyddslös 9-åring.

3. Det finns inget frivilligt tillbakaträdande, där gärningsmannen självmant avbrutit gärningen.

4. Det var endast tillfälliga omständigheter att flickan överlevde, i form av att Göteborgs enda specialutrustade ambulans fanns i närområdet.

5. I samband med detta utsattes även flickans mormor för en grov misshandel, vilket innebär ytterligare ett allvarligt brott, men också en försvårande omständighet till huvudbrottet.

....så man undrar ju hur man inte kunnat landa på, i vart fall 16 år, men också vad som skulle krävas för att utdöma något av maxstraffen?

Detta reagerar jag också på. 16 år vore givet och det ansåg även två av två som dömde. Men ingen förklaring gavs.

Att det inte kan bli livstid beror sannolikt på att det längsta straffet ska vara förbehållet de värsta brotten. Hur vidrigt mordförsöket på flickan än är så måste det finnas ett strängare straff när någon utövar liknande fruktansvärda våld mot en förskolegrupp som väntar på vagnen i Brunnsparken. Eller utsätter ett barn för flera grova brott vid samma tillfälle (som den stackars flickan i Skellefteå)

Jag förstår att den här tjejens föräldrar, som lever i ett land med annan kultur när det gäller rättsväsende och offentlighetsprincip, valt att hemlighålla dotterns status. Jag har full förståelse för det.

Jag skulle däremot önska att brottsoffers namn alltid ersatts av en bokstav, som i sexualbrottmål, så att vi inte får reda på flickans identitet då det saknar allmänintresse, men istället - för att konsekvenserna av dessa tokdårars våldsdåd tydliggörs bättre - att graden av bestående men och flickans livssituation efter dådet blev offentligt. Det är ovanligt att det sekteesstämplas så mycket i FUP, men även i domen, när det inte finns sexualbrott med i bilden.
Citera
2023-08-02, 15:31
  #2251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Detta reagerar jag också på. 16 år vore givet och det ansåg även två av två som dömde. Men ingen förklaring gavs.

Att det inte kan bli livstid beror sannolikt på att det längsta straffet ska vara förbehållet de värsta brotten. Hur vidrigt mordförsöket på flickan än är så måste det finnas ett strängare straff när någon utövar liknande fruktansvärda våld mot en förskolegrupp som väntar på vagnen i Brunnsparken. Eller utsätter ett barn för flera grova brott vid samma tillfälle (som den stackars flickan i Skellefteå)

Jag förstår att den här tjejens föräldrar, som lever i ett land med annan kultur när det gäller rättsväsende och offentlighetsprincip, valt att hemlighålla dotterns status. Jag har full förståelse för det.

Jag skulle däremot önska att brottsoffers namn alltid ersatts av en bokstav, som i sexualbrottmål, så att vi inte får reda på flickans identitet då det saknar allmänintresse, men istället - för att konsekvenserna av dessa tokdårars våldsdåd tydliggörs bättre - att graden av bestående men och flickans livssituation efter dådet blev offentligt. Det är ovanligt att det sekteesstämplas så mycket i FUP, men även i domen, när det inte finns sexualbrott med i bilden.

Som jag skrivit tidigare så kan man ju döma till livstid. Det har hänt tre gånger förr vid mordförsök: Mordförsöket på imamen i Strömsund 2012, knivdåden i Vetlanda 2021 och Gruvhålsfallet i Norberg 2022. Men det ÄR ytterst ovanligt och SKALL vara ytterst ovanligt, och det är väl det som gjort att man inte landat vid livstid här.

Offret kom ju från Holland. Jag vet ingenting om deras rättsväsende och offentlighetsprincip ser ut, men jag kan inte tänka mig att det skiljer såååå himla mycket mellan svenska och holländska rättssystemet.
Citera
2023-08-02, 15:43
  #2252
Bannlyst
Nu finns ljudfilerna från rättegången ute :

https://www.youtube.com/watch?v=q5-Mif4n4Es
Citera
2023-08-03, 17:37
  #2253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med tanke på att Försök till mord i princip kan ge allt ifrån 2 års fängelse till livstid, så är 14 år absolut ett långt fängelsestraff för att vara mordförsök.

I övrigt håller jag med dig om att ett (ännu) högre straff skulle vara på sin plats här. Åklagarens yrkande på 16 år känns som ett lämpligt minimum. Livstid hade varit teoretiskt möjligt, men mig veterligen finns det bara TRE domar i Sverige där Försök till mord renderat i livstids fängelse. Så livstid kan vara svårt att nå, men minst 16 år tycker jag absolut!

Så kanske det är. Men egentligen så skiljer ju sig inte handlingen så mycket åt i fallet av försök till mord och mord. I detta fallet hade ju flickan dött om inte hjälp funnits så nära. Så utgången är ju lite av en slump och avgör straffet. Trots att handlingen är lika ond oavsett.
Citera
2023-08-08, 16:17
  #2254
Medlem
Inthemoves avatar
Så arbetsskygg, kriminell knarkare förväntas betala nästan en halv mille i skadestånd till målsägande. Kan man hoppas att brottsofferfonden el. liknande ser till att detta, lilla, plåstret på såret regleras?
Citera
2023-08-09, 08:20
  #2255
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Så arbetsskygg, kriminell knarkare förväntas betala nästan en halv mille i skadestånd till målsägande. Kan man hoppas att brottsofferfonden el. liknande ser till att detta, lilla, plåstret på såret regleras?
Brottsofferfonden finansierar forskningsprojekt. Det du nog tänker på är det som kallas brottsskadeersättning.

Utgångspunkten är att gärningsmannen ska betala skadeståndet. Ifall förövaren inte har råd kan brottsoffret vända sig till sitt försäkringsbolag. Om det inte täcks av försäkringen kan de ansöka om brottsskadeersättning.
Citera
2023-08-09, 09:47
  #2256
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Brottsofferfonden finansierar forskningsprojekt. Det du nog tänker på är det som kallas brottsskadeersättning.

Utgångspunkten är att gärningsmannen ska betala skadeståndet. Ifall förövaren inte har råd kan brottsoffret vända sig till sitt försäkringsbolag. Om det inte täcks av försäkringen kan de ansöka om brottsskadeersättning.

Ok! Tack för redogörelsen. Kämpigt att orka fullfölja en sån process som brottsoffer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in