Citat:
Ursprungligen postat av
TracyBeaker
Att det fungerar olika, och att man kan ha fritt strövande renhjordar där uppe, beror till stor del på infrastrukturen. Ja, eller snarare avsaknaden av infrastruktur. I den lappländska fjällvärlden finns tiotals mil av obefolkat ödeland åt alla håll, där renarna kan ströva omkring ostört och på sin höjd möta någon vandrare på kalfjället.
Det är så klart inte meningen att renar skall ta sig in i bebyggda områden och orsaka störningar, men det händer ibland precis som att det kan komma älgar, vildsvin eller rådjur.
Eftersom bara 11.3 % av Sveriges befolking bor i de norrländska länen så är det en rejäl skillnad i täteboddheten. Om hela Lappland hade varit lika tätbebyggt som Skåne så hade det inte fungerat att ha mängder med fritt strövande renhjordar. Då hade inhängnade områden blivit ett måste.
Tjenis.
Jag förstår eksakt vad du menar.
Jag är själv lantbrukare och har en hel del djur i Skåne.
Det händer att mina djur bryter sig ut, men inte så ofta.
Om mina djur förstör något eller orsakar problem på en allmän väg, typ klippet i denna tråd. Ja då jävlar har man djurskyddet och polisen på sig.
Så jag bara menar att det stor skilnad på vart man bor i Sverige och vad man får göra.
Renar är väl tamboskap? Annars om dom är vilda djur så borde markägaren där dom går få lov att skjuta dem under jaktsesong.
Men Renarna är märkta och altså inte vilda djur, eftersom någon äger dem.
Så lite orättvist är det mot oss som bedriver lantbruk söder ut.
Ja du förstår vad jag menar.
Jag förstår också, vem fan vill bo i Norrland, kalt och jävligt. Så dom får väl lite bonus för att det måste finas folk även där.