Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-12, 16:51
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ögonvittnena kunde inte tro sina ögon när de såg bilen komma framför dem. Föraren svängde över mittlinjen och körde rakt emot renarna.

– Det är ett fullständigt oacceptabelt beteende varken det rör renar eller andra djur, vem vill stressa och skrämma djur med mening på det viset, säger kvinnan som filmade.

Citat:
Under fredagen valde samebyn att polisanmäla händelsen utifrån vad de har sett i klippet.

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/har...t-oacceptabelt

Samebyn polisanmäler, men är det inte olagligt att inte ha koll på sina djur då?
Citera
2023-08-12, 16:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Aså renar, trögare djur får man lera efter kan helt klart försåt frustrationen, sen lär ju renarna. Då de är så urbotat korkade, knappast lära sig att hålla sig undan från vägen på samma sätt som exempelvis en katt som råkat komma för nära trafiken.
Citera
2023-08-12, 18:07
Påminner om denna artikel med tillhörande video. Kunde inte då och kan inte låta bli att garva åt kommentarerna han fäller även om det inte är riktigt rätt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...or-djurplageri

(FB) Chaufför jagade renar med lastbil, postade video på nätet - förundersökning inledd
Citera
2023-08-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Samebyn polisanmäler, men är det inte olagligt att inte ha koll på sina djur då?

Så vitt jag vet hamnar renar i både-och-läget (vad gäller vilda djur vs tamboskap) här, i betydelsen om att om du råkar köra på en ren så måste du betala renägaren för skadorna på renen, men det är din försäkring som täcker skadorna på din bil. Skillnaden med om du kör på en älg är att du slipper betala någon, och om du kör på en tamko så får koägaren betala skadorna på din bil.
Citera
2023-08-12, 18:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Renarna ska inte hålla sig på vägarna, jag tycker de är rätt åt djuren, dummare djur finns inte, men lammen tystar snart också hehe...
Citera
2023-08-12, 18:31
Medlem
inte fan betalar du renägaren för att du kört på renen, vad är det för svammel!
Kan man inte hålla renarna från stadskärnan, vad fan skall man ha dom till då?
Citera
2023-08-12, 18:41
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Det är väl tamboskap, kanske jag har fel?

Tänk om vi lantbrukare I Södra Sverige skulle släppa ut våra kor på vägarna! Vilket jävla liv det skulle bli då.
Bara om några getter rymmer och kommer ut på vägen så får man stora problem med länsstyrelsens djur skydd.

Varför gäller inte samma lagar i Norrland?
Man får väl ta hand om sina djur.

Jag såg filmen och tyckte inte föraren gjorde något speciellt agresivt mot renarna, han försökte bara mota dem av vägen.

Kanske man skall skaffa sig renar i Skåne också och släppa ut dem vilt, ja man kan verkligen undra vad myndigheterna hade sagt då.
Troligtvis så hade man fått stora problem och en massa böter.

Så det är tydligen olika lagar som gäller i Sverige om man föder upp djur.
Citera
2023-08-12, 18:45
Medlem
Helt stört beteende. Kör på rätt sida vägen och ge fan i renarna ffs.
Senast redigerad av wejo 2023-08-12 kl. 18:47.
Citera
2023-08-12, 18:55
Medlem
Pykretes avatar
Vem är idioten i bilen, nån som har en o-maskad bild så man kan identifiera bilen o föraren?
Citera
2023-08-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Det är väl tamboskap, kanske jag har fel?

Tänk om vi lantbrukare I Södra Sverige skulle släppa ut våra kor på vägarna! Vilket jävla liv det skulle bli då.
Bara om några getter rymmer och kommer ut på vägen så får man stora problem med länsstyrelsens djur skydd.

Varför gäller inte samma lagar i Norrland?
Man får väl ta hand om sina djur.

Jag såg filmen och tyckte inte föraren gjorde något speciellt agresivt mot renarna, han försökte bara mota dem av vägen.

Kanske man skall skaffa sig renar i Skåne också och släppa ut dem vilt, ja man kan verkligen undra vad myndigheterna hade sagt då.
Troligtvis så hade man fått stora problem och en massa böter.

Så det är tydligen olika lagar som gäller i Sverige om man föder upp djur.
Att det fungerar olika, och att man kan ha fritt strövande renhjordar där uppe, beror till stor del på infrastrukturen. Ja, eller snarare avsaknaden av infrastruktur. I den lappländska fjällvärlden finns tiotals mil av obefolkat ödeland åt alla håll, där renarna kan ströva omkring ostört och på sin höjd möta någon vandrare på kalfjället.
Det är så klart inte meningen att renar skall ta sig in i bebyggda områden och orsaka störningar, men det händer ibland precis som att det kan komma älgar, vildsvin eller rådjur.

Eftersom bara 11.3 % av Sveriges befolking bor i de norrländska länen så är det en rejäl skillnad i täteboddheten. Om hela Lappland hade varit lika tätbebyggt som Skåne så hade det inte fungerat att ha mängder med fritt strövande renhjordar. Då hade inhängnade områden blivit ett måste.
Citera
2023-08-12, 20:14
Medlem
Snubben är ju inte i närheten av renarna. Icke-nyhet
Citera
2023-08-12, 20:21
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Att det fungerar olika, och att man kan ha fritt strövande renhjordar där uppe, beror till stor del på infrastrukturen. Ja, eller snarare avsaknaden av infrastruktur. I den lappländska fjällvärlden finns tiotals mil av obefolkat ödeland åt alla håll, där renarna kan ströva omkring ostört och på sin höjd möta någon vandrare på kalfjället.
Det är så klart inte meningen att renar skall ta sig in i bebyggda områden och orsaka störningar, men det händer ibland precis som att det kan komma älgar, vildsvin eller rådjur.

Eftersom bara 11.3 % av Sveriges befolking bor i de norrländska länen så är det en rejäl skillnad i täteboddheten. Om hela Lappland hade varit lika tätbebyggt som Skåne så hade det inte fungerat att ha mängder med fritt strövande renhjordar. Då hade inhängnade områden blivit ett måste.

Tjenis.

Jag förstår eksakt vad du menar.

Jag är själv lantbrukare och har en hel del djur i Skåne.
Det händer att mina djur bryter sig ut, men inte så ofta.
Om mina djur förstör något eller orsakar problem på en allmän väg, typ klippet i denna tråd. Ja då jävlar har man djurskyddet och polisen på sig.
Så jag bara menar att det stor skilnad på vart man bor i Sverige och vad man får göra.

Renar är väl tamboskap? Annars om dom är vilda djur så borde markägaren där dom går få lov att skjuta dem under jaktsesong.
Men Renarna är märkta och altså inte vilda djur, eftersom någon äger dem.
Så lite orättvist är det mot oss som bedriver lantbruk söder ut.

Ja du förstår vad jag menar.

Jag förstår också, vem fan vill bo i Norrland, kalt och jävligt. Så dom får väl lite bonus för att det måste finas folk även där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in