Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En ökning från ca 9,5 miljoner 1933 till ca 11 miljoner 1941-42 låter normalt.

Sen drar du till med ”många hann fly till andra länder, men visar inga siffror utan insinuerar att det skulle vara så många att det inte skulle funnits ca 6 miljoner som kunde falla offer för naziregimens försök att utrota judarna i Europa……? Vilka seriösa kontrollerbara hållbara belägg har du för det som väger tyngre än ca 70 års etablerad forskning på kors och tvärs av tusentals forskare i en massa länder? Eller är det månne önsketänkande bara…?

Om antalet ökade med flera miljoner fram till 1942 så bevisar det att utrotningen inte kommit igång riktigt. Kriget tog slut 1945 så de måste ha hunnit med mycket under tre år. Kön till gaskamrarna måste ha varit lång och ständigt pågående. Jag tror inte det är möjligt att på det sättet ta död på så många människor under så kort tid. Dessutom vet vi att de som kunde arbeta hölls vid liv. Många överlevde bevisligen koncentrationsläger. Jag gissar att den verkliga siffran ligger på 2 miljoner och inte 6. Fortfarande ett folkmord men i nivå med andra händelser. Kambodja och Rwanda exempelvis.
Citera
2023-08-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Om antalet ökade med flera miljoner fram till 1942 så bevisar det att utrotningen inte kommit igång riktigt. Kriget tog slut 1945 så de måste ha hunnit med mycket under tre år. Kön till gaskamrarna måste ha varit lång och ständigt pågående. Jag tror inte det är möjligt att på det sättet ta död på så många människor under så kort tid. Dessutom vet vi att de som kunde arbeta hölls vid liv. Många överlevde bevisligen koncentrationsläger. Jag gissar att den verkliga siffran ligger på 2 miljoner och inte 6. Fortfarande ett folkmord men i nivå med andra händelser. Kambodja och Rwanda exempelvis.

I vanlig ordning så är förintelseförnekare och andra ”tvivlare” oftas extremt okunniga….

Det verkar som om du tror att alla de ca 6 miljoner jular som dog gjorde det i koncentrationslägre och i deras gaskamare….?

Kanske du skulle ta dig en runda på de seriösa sidor på nätet som förmedlar vad etablerad forskning har konsensus om i denna sak….?

Då kommer du att få lära dig att naziregimens försök att utrota judarna i Europa skedde på en rad olika sätt, där gasmammare bara var en metod i vissa läger.

Insatsgrupperna i öst massmördade enorma mängder människor, man uppskattar det till över 1 miljon judar.

Treblinka landar på minst 700 000 judar
Auschwitz ca 900 000 judar
Belzec minst 600 000
Chelmno 320 000
Sobibor 250 000

För att ta de mest kända.

Men även i alla andra läger så dog folk i massor av olika orsaker, sjukdomar svält slavarbete till döds, misshandel av vakter etc etc etc

Utöver detta så har vi ett antal getton i vilka det dog massor med judar.

Det stora utrotningsförsöket drogs ju igång 41-42 men redan från 1933 så började man ge sig på judar på olika sätt även utanför lägren.

Det finns gott om bekräftade bevis för allt detta, i form av dokument, vittnesmål, forensiska fynd etc etc
Citera
2023-08-13, 14:12
Medlem
Intressanta historiska fakta:
Under åren 1933 - 1945 dödades 14 miljoner människor.
Mer än 7 miljoner av de dödades genom att se till att de inte hade mat, de svältande ihjäl.
Både Stalin och Hitler använde svält som vapen.
Näst största dödsorsak var skjutning och andra krigshandlingar,
sedan kommer gasning som tredje största dödsorsak.
För en jude var dödsorsaken skjutning eller gasning: 50-50.

Förintelsen är perioden under ww2 mellan 1941-1945.
Ungefär 6 miljoner judar dödades under den perioden.
Citera
2023-08-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r.ofverholm
Intressanta historiska fakta:
Under åren 1933 - 1945 dödades 14 miljoner människor.
Mer än 7 miljoner av de dödades genom att se till att de inte hade mat, de svältande ihjäl.
Både Stalin och Hitler använde svält som vapen.
Näst största dödsorsak var skjutning och andra krigshandlingar,
sedan kommer gasning som tredje största dödsorsak.
För en jude var dödsorsaken skjutning eller gasning: 50-50.

Förintelsen är perioden under ww2 mellan 1941-1945.
Ungefär 6 miljoner judar dödades under den perioden.

Ungefär så ja, och då handlar det du skrev om bara om de som dog/dödades som en direkt eller indirekt följd av flera olika regimers förföljelse och/eller försök till utrotning av folk av olika slag.

Det beräknade totala antalet som dog p g a WW2 uppskattas till 70-85 miljoner människor.

Judar var den enskilt största gruppen som naziregimen tog kål på men inte den enda, men Stalin med anhang orsakade betydligt fler dödsfall bland det egna folket, men då inte med planlagda industriella metoder.
Citera
2023-08-13, 15:34
Medlem
Oj vad glad jag blev, när jag hittade denna tråd igen. Trodde den låg på historia!

Jag är helt grön på detta och kanske ställer dumma frågor.

Var kommer dessa siffror från tex 6 miljoner? Hur vet man att det var 6 miljoner som dog?
Så förintelsen startade 1941 eller 1942? Trodde det var innan, tanke på WWII startade 1939.

Men helt klart det är möjligt med 6 miljoner judar dog, under dessa år. Med svält, avrättningar!
Tydligen var det fler läger än 2? Auschwitz och Chelmo är de två jag har sett nu! Fanns det fler?
Citera
2023-08-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegateXII
Oj vad glad jag blev, när jag hittade denna tråd igen. Trodde den låg på historia!

Var kommer dessa siffror från tex 6 miljoner? Hur vet man att det var 6 miljoner som dog?
Så förintelsen startade 1941 eller 1942? Trodde det var innan, tanke på WWII startade 1939.

Men helt klart det är möjligt med 6 miljoner judar dog, under dessa år. Med svält, avrättningar!
Tydligen var det fler läger än 2? Auschwitz och Chelmo är de två jag har sett nu! Fanns det fler?

Ja det fanns några till läger…..

Faktum är att naziregimen med anhang hade över 44 000 läger….

Men bara ett i jämförelse fåtal är kända av allmänheten och av dessa är det ett ännu mindre antal som var rena förintelseläger.

Men inga av dessa läger hade ”spa-status”…. Utan var en hård miljö där man skulle lyda etc

https://encyclopedia.ushmm.org/conte...cle/nazi-camps
Och i denna länk finns det böcker att ladda ner som beskriver dess läger
https://www.ushmm.org/research/publi...-camps-ghettos
Citera
2023-08-13, 19:50
Medlem
TheComebackKids avatar
På ett "monument" i Auschwitz var det först 10 miljoner - bara där... Sedan blev det 6, det magiska 6. Nu är det en sten med 2 millar.... I Dachau fanns det gaskammare hävdades det fram till 60-talet, hävdar inte ens Simon W-centret längre... Eli Wiesels första storsäljare - där hette det "syrabad"... stora vagnar med hundratals judar åt gången som sänktes ner i svavelsyra (eller om det var saltsyra, länge sedan jag läste den). "Syrabad" var väl alldeles för fantastiskt även för den mest inbitne - och mkt riktigt är det "gaskammare" i den andra upplagan.

*suck*

Jag är ingen "förintelseförnekare". Och vill hävda att det är historiens största brott mot mänskligheten. Lejonparten föll dock offer för Einsatzgruppens härjningar, svält, epidemier och - ej att förglömma - lokala pogromer främst i slaviska länder ofta initierade av lokalbefolkningen.

Judarna är ett slugt, klokt och intelligent folk - just därför är det lite underligt att "förintelseforskningen" kännetecknas av så mycket chutzpah och falsarier.

Inkluderar man romer, sovjetiska politiska kommissarier osv så är siffran nog tvåsiffrig vad avser rena mord ("utanför" själva kriget) och den magiska sexan kan nog vara riktig vad judar anbelangar. Vem vet, forskning, vittnesmål etc... ...typ varierar en hel del.

<<
Citera
2023-08-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
På ett "monument" i Auschwitz var det först 10 miljoner - bara där... Sedan blev det 6, det magiska 6. Nu är det en sten med 2 millar.... I Dachau fanns det gaskammare hävdades det fram till 60-talet, hävdar inte ens Simon W-centret längre... Eli Wiesels första storsäljare - där hette det "syrabad"... stora vagnar med hundratals judar åt gången som sänktes ner i svavelsyra (eller om det var saltsyra, länge sedan jag läste den). "Syrabad" var väl alldeles för fantastiskt även för den mest inbitne - och mkt riktigt är det "gaskammare" i den andra upplagan.

*suck*

Jag är ingen "förintelseförnekare". Och vill hävda att det är historiens största brott mot mänskligheten. Lejonparten föll dock offer för Einsatzgruppens härjningar, svält, epidemier och - ej att förglömma - lokala pogromer främst i slaviska länder ofta initierade av lokalbefolkningen.

Judarna är ett slugt, klokt och intelligent folk - just därför är det lite underligt att "förintelseforskningen" kännetecknas av så mycket chutzpah och falsarier.

Inkluderar man romer, sovjetiska politiska kommissarier osv så är siffran nog tvåsiffrig vad avser rena mord ("utanför" själva kriget) och den magiska sexan kan nog vara riktig vad judar anbelangar. Vem vet, forskning, vittnesmål etc... ...typ varierar en hel del.

<<

Då blir du ännu en så kastar ur dig en radda påståenden som helt enkelt är helt fel, alltså inte stämmer med verkligheten, alltså dina påståenden är falska. Man undrar hur fan ni ”okunniga” lyckas svälja så jäkla mycket skit som inte den officiella historieskrivningen om förintelsen påstått eller påstår…

Ta nu och läs på om det du skrev, men på seriösa sidor på nätet.

Mig veterligen har det aldrig påståtts på nåt monument att 10 miljoner dött/dödats i Auschwitz, utan det var först 4 miljoner och det ändrades sen ner till dagens 1,1 miljoner (och varför finns ingående förklarat)

I Dachau har det alltid funnits en gaskammare designad och avsedd för att gasa ihjäl folk i, och den finns fortfarande kvar än idag (jag har varit där och sett den, två gånger…) Det man inte ännu är helt säker på är om den verkligen användes. Men det finns dokument etc som tyder på att man utförde ett antal ”test-gasningar” av mindre grupper.

Jag kan inte minnas att Wiesel skulle skrivit om syrabad, däremot skrev han böcker som inte var rena vittnesmål under ed utan målande beskrivningar om hur eländigt det var för judar och andra i dessa läger. Det är heller inte ovanligt att förnekarsidor på nätet påstår saker om t ex Wiesel eller andra/annat, som inte stämmer. Förnekarna skapar alltså en lögn om en sak och hävdar sen att det är vad som sades gjordes eller skrevs av vittnen etc, för att på så sätt så tvivel om förintelsen. Det är alltså väldigt ofta att det är egna skapade lögner som förnekarna använder sig av, och kanske du svalt sådana med hull o hår…?

Läs på vad den etablerade historieforskningen, vetenskapen faktiskt säger, inte vad förnekarna påstår att den säger, så bör du se vilken sida som ljuger och sprider dynga.
Citera
2023-08-13, 22:21
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Då blir du ännu en så kastar ur dig en radda påståenden som helt enkelt är helt fel, alltså inte stämmer med verkligheten, alltså dina påståenden är falska. Man undrar hur fan ni ”okunniga” lyckas svälja så jäkla mycket skit som inte den officiella historieskrivningen om förintelsen påstått eller påstår…

Ta nu och läs på om det du skrev, men på seriösa sidor på nätet.

Mig veterligen har det aldrig påståtts på nåt monument att 10 miljoner dött/dödats i Auschwitz, utan det var först 4 miljoner och det ändrades sen ner till dagens 1,1 miljoner (och varför finns ingående förklarat)

I Dachau har det alltid funnits en gaskammare designad och avsedd för att gasa ihjäl folk i, och den finns fortfarande kvar än idag (jag har varit där och sett den, två gånger…) Det man inte ännu är helt säker på är om den verkligen användes. Men det finns dokument etc som tyder på att man utförde ett antal ”test-gasningar” av mindre grupper.

Jag kan inte minnas att Wiesel skulle skrivit om syrabad, däremot skrev han böcker som inte var rena vittnesmål under ed utan målande beskrivningar om hur eländigt det var för judar och andra i dessa läger. Det är heller inte ovanligt att förnekarsidor på nätet påstår saker om t ex Wiesel eller andra/annat, som inte stämmer. Förnekarna skapar alltså en lögn om en sak och hävdar sen att det är vad som sades gjordes eller skrevs av vittnen etc, för att på så sätt så tvivel om förintelsen. Det är alltså väldigt ofta att det är egna skapade lögner som förnekarna använder sig av, och kanske du svalt sådana med hull o hår…?

Läs på vad den etablerade historieforskningen, vetenskapen faktiskt säger, inte vad förnekarna påstår att den säger, så bör du se vilken sida som ljuger och sprider dynga.

Har biblioteket på landet men behärskar du franska så lånar jag gärna ut den! Glömt titeln men du vet vilken jag talar om, Wiesel alltså, och visst är det syra i den (förstaupplagan).

Jaha - då minns jag fel... man är alltså nere på 1,1 nu, ok.

Du får ursäkta men nu måste jag gå och kasta lite von Däniken-böcker.
Citera
2023-08-14, 00:27
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegateXII

Siffran 6 miljoner är till största delen påhittad, och har sin grund i sovjetiska propagandarapporter från krigsslutet och efterkrigstiden. Det är också viktigt att belysa att judarna påstod sig ha blivit utrotade till tonerna av 6 miljoner så långt tillbaka som slutet på 1800-talet. 6 miljoner har också, åtminstone enligt en ortodox rabbin, en symbolisk betydelse inom judendomen, som det påstått antal judar som skulle "offras" innan judarna återfick sitt "hemland", Israel. Efter kriget så gjordes ett antal försök att historisera denna påhittade propagandasiffra, bl.a. under Nürnbergrättegångarna, dock utan större framgång. Eftersom siffran saknar grund i objektiva, empiriska fakta så kommer inte en enda av användarna på detta forum, eller ortodoxa förintelseforskare, någonsin att kunna konkretisera denna siffra och tabulera dödstalen efter läger, getto, årtal, osv., på ett sätt som resulterar i 6 miljoner döda judar. Detta är avgörande, eftersom förintelselegenden påstås vara världshistoriens bäst dokumenterade händelse, alla kategorier.

Siffran är så absurd att ett grundläggande tankeexperiment räcker för att avfärda den: andra världskriget pågick i ca. 2000 dagar (räknat från september 1939 till april 1945). Om 6 miljoner judar utrotades av tyskarna så innebär detta att man hade behövt mörda och göra sig av med ca. 3000 judar per dag i genomsnitt, varje dag, året runt, i 2000 dagar. Kropparna hade behövt begravas, brännas, kremeras eller på annat sätt försvinna. Och försvinna gjorde de onekligen, för det finns inte minsta spår av dessa påstått utrotade judar idag. Om vi istället räknar från juni 1941 (den period då Rudolf Höss påstod sig ha mottagit en utrotningsorder från Heinrich Himmler) så blir siffran ännu mer absurd: ~4285 utrotade judar per dag. Om vi istället skjuter fram utrotningsordern till sommaren 1942, som en lång rad ortodoxa förintelseforskare tvingats göra pga. anakronismerna med en utrotningsorder så tidig som 1941, så blir siffran sagolika 5800 utrotade judar per dag, dygnet runt, året om.

Flera andra användare har slängt sig med påhittade dödstal för läger som Auschwitz, Treblinka, Chelmno, Sobibor och Belzec. Det finns inga empiriska bevis för dessa dödstal. De grundar sig huvudsakligen på 1) vittnesmål, 2) sovjetiska propagandarapporter, 3) deporteringssiffror och 4) önsketänkande. Ett enda exempel räcker för att illustrera det absurda i dessa dödstal: i Treblinka så påstås tyskarna ha gasat ca. 800 000 judar. Istället för att bygga krematorier så påstås man ha begravt samtliga judar i marken inuti lägret, innan man slutligen, ca. 1 år senare, insåg att liken behövde grävas upp och kremeras. Man grävde då upp och kremerade liken utomhus under primitiva former, och på enbart några månader så var nästan en miljon judelik puts väck. Vad använde man för bränsle? Enligt legenden så användes träd från den kringliggande skogen. Det största problemet är emellertid att flygfotografier dementerar föreställningarna om att man skövlade astronomiska mängder skog för att kremera uppgrävda judar. I Belzec så påstås ca. 500 000 judar ha grävts upp ur frusen vintermark, för att sedan kremeras i minusgrader under december, januari och februari, mitt uti i den polska omarken och med sagolika mängder färskträd.

Sanningen är att ca. 500 000 judar avled under kriget. Det finns inga bevis för att tyskarna "utrotade" eller "gasade" judar, och det finns inga bevis för att den totala dödssiffran skulle ha varit 6 miljoner. Det största problemet för ortodoxa förintelseforskare är att siffran är lagstadgad kanon i många europeiska länder, och trots att den är omöjlig att försvara från ett rent historiografiskt perspektiv så har man inget annat val än att vidhålla denna absurt löjliga och påhittade dödssiffra.

Det har också påpekats att det ursprungliga dödstalet för koncentrationslägret Auschwitz var ca. 4 miljoner människor, varav minst 2 miljoner var judar. Denna siffra fanns ingraverad på skylten framför Auschwitz-I Stammlager i nästan 40 år, innan den byttes ut till en ny skylt som istället hävdade att ca. 1,1 miljoner människor dödades i Auschwitz, "nästan alla judar". Trots att 4 miljoner var den officiella dödssiffran för lägret i flera årtionden, och trots att några av världens tyngsta förintelseforskare öppet omhuldade denna påhittade dödssiffra (såsom Auschwitz-muséets föreståndare Fransiczek Piper, den brittiska förintelseforskare sir Martin Gilbert, som adlades för sin historieforskning, och den amerikanska historikern Deborah Lipstadt), så korrigerades aldrig det totala dödstalet (6 miljoner) när Auschwitz-siffran sänktes från 4 till 1,1 miljoner.

Signaturen Dr Tinnitus brukar ofta hävda att denna pinsamma detalj "har förklarats till fullo", och att "ingen tog 4 miljoner på allvar", trots att ovanstående forskare (som bokstavligen var världsledande inom fältet) använde siffran, ibland sent in på 80-talet.
Citera
2023-08-14, 00:45
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Treblinka landar på minst 700 000 judar
Auschwitz ca 900 000 judar
Belzec minst 600 000
Chelmno 320 000
Sobibor 250 000

För att ta de mest kända.

Denna lista utgör bara 2,77 miljoner döda. Var utrotades övriga 3,23 miljoner?

Med tanke på att förintelsemyten är mänsklighetens genom tiderna mest väldokumenterade händelse så borde det vara enkelt för dig att tabulera dödstalen efter årtal, ort, läger och utrotningsmetod. Eller hur?

Och får jag fråga varifrån herrn fick ett dödstal på abnorma 320 000 för Chelmno? Denna siffra är nästan lika hög som den påhittade dödssiffra som användes av domaren Wladyslaw Bednarz vid Chelmno-skenrättegången efter kriget (som redan var en sänkning från sovjeternas 1,3 miljoner). Ortodoxa förintelseforskare är idag eniga om att ca. 150 000 skall ha utrotats i lägret (vilket motsvarar ungefär antalet deportationer till Chelmno från Warthegau-regionen i Polen). Så varifrån fick du 320 000?
Citera
2023-08-14, 00:49
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj

Om vi utgår från att utrotningen inleddes först under mitten på 1942 (vilket förintelseforskare som Karin Orth påstått sedan 90-talet) så blir siffran ca. 5800 utrotade judar per dag, dygnet runt, året om, i ca. 3 år. En imponerande siffra vars trovärdighet jag lämnar åt läsarna att avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in