2007-04-03, 00:56
Bannlyst
Har under ett par veckor läst idogt i detta forumet. Med kunniga och sakliga inlägg har man lärt sig en hel del, men en fråga förnryllar mig fortfarande. Finns det några exakta siffror på hur många som dog under förintelsen?
Citera
2007-04-03, 14:50
Medlem
General Nogis avatar
Standardssiffran ar givetvis 6 miljoner.

Raul Hilberg havdar i sitt standardverk The Destruction of the European Jews att 5.1 miljoner judar dodades eller gick under av svalt eller sjukdomar

Gerhard Reitlinger menar i sin bok The Final Solution att 4.8 miljoner judar dog, varav drygt 2 miljoner ar "sakert verifierbara" offer.

Revisionistiska uppskattningar av hur manga judar som totalt dog i Europa under kriget av alla orsaker varierar mellan 500 000 och omkring 2 miljoner.
Citera
2007-04-05, 11:38
Medlem
FreeThinkers avatar
Skrev detta i ett annat forum men blev pekad hit

Jag tvivlar inte på att det funnits konsentrationsläger i Tyskland under WW2 men dom "officiella" siffrorna på antalet döda måste man ju ta med en nypa salt. Allt från 500 tusen till 5 miljoner? Kom igen nu, om det handlar om millioner döda måste det finnas kilometerstora massgravar. Har det hittats nån massgrav i huvudtaget med hundratusen skelett?

Konsentrations läger av alla former är såklart avskyvärda men folkmord på liknande skala har pågått sedan urminnes tider, och gör det även idag utan att vanliga människor höjer ett ögonbryn. Men talas det om förintelsen så blir folk tokigt upprörda och sympatetiska.

Måste säga att jag är imponerad av hur drillade vi har blivigt att blint sympatisera med Judarna. Dem är oantastliga.

Vad är det man brukar säga; Historia skrivs av vinnarna?
Citera
2007-04-05, 11:42
Medlem
Maeglins avatar
Fler än sex miljoner judar dödades. Det är författaren Guido Knopp som intervjuat tågkontrollanten som dirigerade tågen till det största lägret som bekräftat detta.

Snart kommer någon bajsnödig revisionist säga att jag har fel. Det är helt ok men jag önskar att de själva reste runt lite och kanske exempelvis såg lägren med egna ögon innan de kommer med åsikter.
Citera
2007-04-05, 11:43
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Skrev detta i ett annat forum men blev pekad hit

Jag tvivlar inte på att det funnits konsentrationsläger i Tyskland under WW2 men dom "officiella" siffrorna på antalet döda måste man ju ta med en nypa salt. Allt från 500 tusen till 5 miljoner? Kom igen nu, om det handlar om millioner döda måste det finnas kilometerstora massgravar. Har det hittats nån massgrav i huvudtaget med hundratusen skelett?

Konsentrations läger av alla former är såklart avskyvärda men folkmord på liknande skala har pågått sedan urminnes tider, och gör det även idag utan att vanliga människor höjer ett ögonbryn. Men talas det om förintelsen så blir folk tokigt upprörda och sympatetiska.

Måste säga att jag är imponerad av hur drillade vi har blivigt att blint sympatisera med Judarna. Dem är oantastliga.

Vad är det man brukar säga; Historia skrivs av vinnarna?

Du har uppenbarligen missförstått funktionen med krematorier. Massgravar?
Citera
2007-04-05, 11:57
Medlem
FreeThinkers avatar
Ja du har helt rätt. Krematorier använde dem självklart.
Å andra sidan kan man ju inte ta en tågkonduktörs ord som fakta. Är inte så insatt men det borde väll finnas nån form av officiell folkbokföring som styrker antalet döda, även i krig.
Citera
2007-04-05, 12:10
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Å andra sidan kan man ju inte ta en tågkonduktörs ord som fakta. Är inte så insatt men det borde väll finnas nån form av officiell folkbokföring som styrker antalet döda, även i krig.

Nej, varför det? Självfallet finns ingen bokföring. Det var krig och inga jävla folkomröstningar som präglade 40-talet! Den här tågkonduktören förde själv statistik över hur många judar som fraktades till lägret. Men han kanske ljög?
Citera
2007-04-05, 12:20
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
NDen här tågkonduktören förde själv statistik över hur många judar som fraktades till lägret. Men han kanske ljög?
Hur många som fraktades dit är inte samma sak som att de alla dog där. Fick han info om alla läger? Hur vet han vilka som dog efter en längre tid i lägret, och på vilket sätt?
Citera
2007-04-05, 13:18
Medlem
Citat:
Är man medveten om att man begår folkmord är man nog inte så jävla intresserad att dokumentera det.
Citera
2007-04-05, 16:07
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Fler än sex miljoner judar dödades. Det är författaren Guido Knopp som intervjuat tågkontrollanten som dirigerade tågen till det största lägret som bekräftat detta.

Snart kommer någon bajsnödig revisionist säga att jag har fel. Det är helt ok men jag önskar att de själva reste runt lite och kanske exempelvis såg lägren med egna ögon innan de kommer med åsikter.
Ja, för åker man dit, så förstår man ju exakt hur många som dog där, det gäller alltså blott at besöka alla läger
Citera
2007-04-05, 18:27
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Bland det dummaste jag läst på FB . Hörsägen från en "tågkontrollant" som tydligen bevittnade alla jävla deportationer av judar, på sin post 24 timmar 7 dagar i veckan...Hur många dog i "vacuumkammarna" eller "ångkammarna" eller i "elchocksbassängerna" då? 60 miljoner? 600 miljoner? Du kanske kan hitta någon uråldrig släkting beredd att vittna även om det?

Citat:

Om du nu är så analfixerad så behöver du väl inte uttrycka dig ohövligt för det? Om du har problem med tarmarna får du väl söka hjälp?
Men historiska perspektiv är verkligen inte din starka sida, va? Du tror väl antagligen att Abraham och Moses var "historiska gestalter", exempelvis?

http://www.tffr.org/articles/0634_attomtolka.htm

Citat:
"---Auschwitz är dagens brinnande buske, den är kontrafaktisk. Du kan tro på den så länge du inte kan begripa den, så länge den är bortom allt tänkande. Som du följer Förbundsarken kan du följa den i öknen, just för att du inte blir släppt. Auschwitz är den tillslutna heliga hemligheten i den just nu framträdande anglo-amerikanska religionen. Den är Guds osynliga anlete uppenbarat i form av personliga berättelser. När du en gång ifrågasätter det, utmanar du det anglo-amerikanska livet på denna planet. Om du ifrågasätter Auschwitz, blir du en modern Antikrist. I stället för att göra det, rekommenderas du varmt att böja knä och ansluta dig till den nyligen framträdda brinnande buskens mytologi.

Inom den judiska ortodoxa läran är historia i allmänhet och judisk historia i synnerhet överflödig. Det finns helt enkelt inget behov av en sådan intellektuell strävan. Bibeln finns för att sätta parametrarna för det judiska tänkandet. Från judisk synpunkt är Saddam, Cmelnisky, Hitler och till och med Arafat bara en upprepning av den fruktansvärde Amalek i Bibeln. Med Bibeln i hand, behöver man inte ifrågasätta det erfarenhetsmässiga och rättsliga värdet av diverse brinnande buskar och förbundsarker. Den judiska tron bygger på blint accepterande. Att älska Gud är att lyda hans lagar. Att vara jude är att aldrig ifrågasätta grunderna. Alltså finns det ingen judisk teologi. Judarna har i stället sin Talmud, en samling av lagar och regler.---"
Citera
2007-04-05, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Standardssiffran ar givetvis 6 miljoner.

Raul Hilberg havdar i sitt standardverk The Destruction of the European Jews att 5.1 miljoner judar dodades eller gick under av svalt eller sjukdomar

Gerhard Reitlinger menar i sin bok The Final Solution att 4.8 miljoner judar dog, varav drygt 2 miljoner ar "sakert verifierbara" offer.

Revisionistiska uppskattningar av hur manga judar som totalt dog i Europa under kriget av alla orsaker varierar mellan 500 000 och omkring 2 miljoner.

Så, grovt räknat omkring 500 000 till 2miljoner? Det låter (i mina öron) som det vettigaste svaret. Men varför har man, helt sonika blåst upp siffrorna till 6miljoner? Var det av okunskap eller av dåligt samvete?

Och jag vill gärna hålla tråden fri från personangrepp och dylika företeelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in