2023-08-18, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Får jag fråga dig en sak, du som kan danska?!

I ett av avsnitten i podden Det hemmeligste...
( jag tror det är ca avsnitt 20 eller så av
Verldens Største Historie ), sägs det
verkligen att Victor Gunnarsson omnämns
i ett dokument med namn och personnr.
INNAN han anhölls, och att någon i det
säger att han blir en bra ( överstruket,
men troligen ska det stå ) syndabock ?!

Eller har jag missförstått " det hele "?!!
Jag känner inte igen detta direkt. Och jag tycker jag har bra koll på både podden och VG.
Anders och Christian tror ju inte på VG som GM, så "syndabock" kan ju vara något de tillskriver någon eller deras egna uppfattning.
De har ju varit rätt intresserade av Åke Vedin och de bör ju ha nämnt att VG sovit hemma hos ÅV och att ÅV finns med på VG:s telefonlista. Detta kan ju anses vara ett tidigt dokument.
VG: s egna uppgifter inklusive ett par alias finns ju även med på denna, och några födelseuppgifter (förväxlade för telefonnummer) finns med, men inte hela personnummer
Citera
2023-08-18, 09:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vajana
At Skandiamannen skulle vara ensam på uppdraget er löjligt.
En grej som er underrapporterat er att det var omöjligt för chefsåklagare Krister Petersson att få någon förklaring på hur man kunna ignorera över 80 vittnesbörd på walkie talkies.

Men när han säger att han tror at Palme inte var övervakad, er det också komisk.

Naturligtvis var Palme övervakad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...om-stay-behind

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-stay-behind
https://www.expressen.se/nyheter/tva...tt-nagra-svar/

Stay Behind var organisation som i Sverige drevs av socialdemokraterna tillsammans med USAs underrättelsetjänst. Syftet var att skydda Sveriges regering, inte att att göra sig själva landsförrädare.
Citera
2023-08-18, 10:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad hade SA för intresse av att ta bort en trött, gammal-Palme som passerat zenit för länge sen?

Befann sig i Stockholm håller inte riktigt. Man måste befinna sig på Sveavägen vid en viss tid. En bubbla i en tekopp räcker för att alla konspiratörer ska springa skrikande omkring som om de skådat hoppets och världsalltets ljus.

37 års pustande och frustande har inte fått den ballongen att lyfta ...

SA kan vi glömma i det här. Det är agent och spionromantik.
Citera
2023-08-18, 10:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja det är verkligen dubbla budskap..
SA-spåret är ju hetare än SE-spåret helt klart.
KP var ju så positiv och säker i feb - 20. Var det inte ändå SE som han väntade att det skulle inkomma teknisk bevisning mot?

Ja det är klart det var SE han syftade till i intervjun med veckans brott i februari 2020. Jag fick själv en mycket sammanfattad version av det redan i början av oktober 2019, så att det handlade om SE råder inget tvivel.
Citera
2023-08-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är klart det var SE han syftade till i intervjun med veckans brott i februari 2020. Jag fick själv en mycket sammanfattad version av det redan i början av oktober 2019, så att det handlade om SE råder inget tvivel.

Ja det står ju helt klart men när det varken blev DNA-träff på breven eller vapnet borde det inte ha uppstått ett tvivel då?
Senast redigerad av Barkarrow 2023-08-18 kl. 11:43.
Citera
2023-08-18, 11:42
Medlem
Citat:

Eftersom du verkar haft en god kontakt med den senaste Palmeutredningen.
Vet du om några fler spår var aktuella eller gick man all in på Skandiamannen?
Hans Melander pratade lite grand om Sydafrika på presskonferensen , var han helt ute och cyklade då?
Vet du något om vad den senaste PU ansåg om Christer A?
Citera
2023-08-18, 14:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja det står ju helt klart men när det varken blev DNA-träff på breven eller vapnet borde det inte ha uppstått ett tvivel då?

Jo det hade väl varit bra såklart, men, det ändrade inget.

Utpekandet av SE som möjlig GM är inget säkert utpekande utan indicier som inte på ett tillfredsställande sätt går att förbise. Där kommer man inte längre.

Vapnet ja, gick ej att bekräfta vara rätt vapen, men, det är också det enda av alla testade genom åren man inte kan avfärda.
Citera
2023-08-18, 14:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hans Melander pratade lite grand om Sydafrika på presskonferensen , var han helt ute och cyklade då?

Melanders ord ska nog ses som ett uttryck för något han personligen tyckte var intressant, och inte att han satt där och presenterade en "lösning" han inte trodde på.

Det var SE som var i fokus de sista åren.
Citera
2023-08-18, 14:37
Medlem
Citat:
Melanders ord ska nog ses som ett uttryck för något han personligen tyckte var intressant, och inte att han satt där och presenterade en "lösning" han inte trodde på.

Vet du något om vad man ansåg om Christer A som gm?
Citera
2023-08-18, 14:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Vet du något om vad man ansåg om Christer A som gm?
Han nämndes aldrig i de konversationer jag hade med min kontakt.
Citera
2023-08-18, 15:41
Medlem
Citat:

Jag vet. Ang CA så var det vapnet de var intresserade av. Jag hade ju aldrig hört talas om personen förut då -15 så jag frågade när jag såg ngt om honom i ngn tidning.
Citera
2023-08-18, 17:53
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:

Tycker Melanders kropps- och minspråk vid presentationen säger rätt mycket. Han tror inte ett skit på SE utan lider sig igenom hela sändningen. Han flaggar tydligt för Sydafrika och det rimmar väl med den inställda resan svetsaren skulle ha gjort till SA runt mars. Det rimmar även väl med vad andra journalister ska ha haft för känningar in i PU. Locket på känns det som. Ska nämnas att jag personligen håller PKK och vägsaltsmannen som huvudspår före SA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in