Citat:
Ursprungligen postat av
Rebali179
Tycker du det är för dåligt eller är du van vid att Opeth bara gör Progressiv Metal istället för Prog
Hur kommer det sig att det blir bara obligatoriska lyssningar när skivan släpps och sen glöms det av?
Tycker klassiska Opeth-soundet (Orchid till Watershed) var något unikt för Opeth - det jag fastnade för med bandet. Tunga riff, progressiva låtstrukturer, riktigt tungt bitvis men också vackra akustiska delar som bröt igenom det övriga. Lite som en perfekt gryta med rätt ingredienser och inte för mycket av något, och de hade skapat något som jag inte hade hört någon annanstans och som kändes unikt för Opeth.
Jag har inget emot generellt att band ändrar stil, ibland fungerar det, ibland inte, och ibland något i mitten. Tycker dock i Opeth's fall att det blir väldigt mycket retro-rock över det hela, inte bara att musiken är influerad av 70-tals grupper utan även att mixen/produktionen på skivorna gör så att det ska låta som bortglömda skivor från något obskyrt 70-tals band som har grävts upp igen och äntligen får sin tid i solen. Musiken är helt okej men det blir på något sätt en besvikelse när det blir för likt musik som gjordes bättre av andra band för 50 år sedan. Senaste skivan kändes dock som den nådde ett tak för mig - dvs att jag tror inte Opeth kan göra en bättre skiva (för mig) i denna musikstilen. Och ändå skulle jag säga att den kanske är 7.5/10.
Finns väl såklart en grupp fans som älskar den nya stilen och kanske inte gillade metal-delen alls, folk som älskar 70-tals prog och inte kan få nog. För mig känns det lite som att jämföra en billig choklad på ICA med en riktigt dyr choklad. Om jag vill ha denna typen av 70-tals rock så vänder jag mig hellre till banden från 70-talet som gjorde det där och då (dessutom med bättre resultat) än att lyssna på Opeth's 8e eller 9e bästa skiva. Jag återkommer ganska regelbundet till skivorna före Heritage, men de senare skivorna blir i extremfall.