2023-09-14, 18:21
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofPerdition
Vilka skivor är proggigast? Jag måste nog säga den senaste och Sorceress - vad säger ni?

Jag har aldrig gillat Sorceress (förutom vissa låtar ex Will o the Wisp som är grym). Men kanske ger den en chans i brist på nytt material.

In Cauda Venenum är nog den skivan som får bandet att blomma ut mer till Prog än någonsin.
Men även ”Pale Communion" tycker jag är lite bortglömd på sitt sätt
Citera
2023-09-14, 20:00
Medlem
Rebali179s avatar
För övrigt så släpps den 2023-10-20 Opeth skiva
In Cauda Venenum som dubbel LP Connoisseur Edition? (Vad det nu betyder)
finns som Svensk version & Engelsk version

Engelsk Version https://ginza.se/product/opeth/in-ca...ition-/140949/

Svensk Version https://ginza.se/product/opeth/in-ca...edish-/140950/
Citera
2023-09-14, 21:19
Medlem
GhostofPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
För övrigt så släpps den 2023-10-20 Opeth skiva
In Cauda Venenum som dubbel LP Connoisseur Edition? (Vad det nu betyder)
finns som Svensk version & Engelsk version

Engelsk Version https://ginza.se/product/opeth/in-ca...ition-/140949/

Svensk Version https://ginza.se/product/opeth/in-ca...edish-/140950/

Mikael Åkerfelt är ju en stor vinylentusiast så inte så förvånande kanske. Vet inte vad det kan betyda eller innehålla som är special
Citera
2023-09-16, 08:43
Moderator
zanteras avatar
Känns som de mjölkat senaste skivan riktigt mycket med olika nysläpp osv. Tror dock aldrig jag kommer vara sådär riktigt taggad över en ny Opeth skiva längre, om de inte gör en 180 och gör en progressiv metal skiva igen. Men så länge de fortsätter på 70-tals retro prog-vägen så blir det några obligatoriska lyssningar när skivan släpps och sen glöms det av. (Med det sagt var den senaste den bästa av skivorna efter Watershed, men jag har nog ändå bara lyssnat på den två gånger sen året den släpptes).
Citera
2023-09-16, 19:32
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Känns som de mjölkat senaste skivan riktigt mycket med olika nysläpp osv. Tror dock aldrig jag kommer vara sådär riktigt taggad över en ny Opeth skiva längre, om de inte gör en 180 och gör en progressiv metal skiva igen. Men så länge de fortsätter på 70-tals retro prog-vägen så blir det några obligatoriska lyssningar när skivan släpps och sen glöms det av. (Med det sagt var den senaste den bästa av skivorna efter Watershed, men jag har nog ändå bara lyssnat på den två gånger sen året den släpptes).

Tycker du det är för dåligt eller är du van vid att Opeth bara gör Progressiv Metal istället för Prog
Hur kommer det sig att det blir bara obligatoriska lyssningar när skivan släpps och sen glöms det av?
Citera
2023-09-16, 20:07
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Tycker du det är för dåligt eller är du van vid att Opeth bara gör Progressiv Metal istället för Prog
Hur kommer det sig att det blir bara obligatoriska lyssningar när skivan släpps och sen glöms det av?

Tycker klassiska Opeth-soundet (Orchid till Watershed) var något unikt för Opeth - det jag fastnade för med bandet. Tunga riff, progressiva låtstrukturer, riktigt tungt bitvis men också vackra akustiska delar som bröt igenom det övriga. Lite som en perfekt gryta med rätt ingredienser och inte för mycket av något, och de hade skapat något som jag inte hade hört någon annanstans och som kändes unikt för Opeth.

Jag har inget emot generellt att band ändrar stil, ibland fungerar det, ibland inte, och ibland något i mitten. Tycker dock i Opeth's fall att det blir väldigt mycket retro-rock över det hela, inte bara att musiken är influerad av 70-tals grupper utan även att mixen/produktionen på skivorna gör så att det ska låta som bortglömda skivor från något obskyrt 70-tals band som har grävts upp igen och äntligen får sin tid i solen. Musiken är helt okej men det blir på något sätt en besvikelse när det blir för likt musik som gjordes bättre av andra band för 50 år sedan. Senaste skivan kändes dock som den nådde ett tak för mig - dvs att jag tror inte Opeth kan göra en bättre skiva (för mig) i denna musikstilen. Och ändå skulle jag säga att den kanske är 7.5/10.

Finns väl såklart en grupp fans som älskar den nya stilen och kanske inte gillade metal-delen alls, folk som älskar 70-tals prog och inte kan få nog. För mig känns det lite som att jämföra en billig choklad på ICA med en riktigt dyr choklad. Om jag vill ha denna typen av 70-tals rock så vänder jag mig hellre till banden från 70-talet som gjorde det där och då (dessutom med bättre resultat) än att lyssna på Opeth's 8e eller 9e bästa skiva. Jag återkommer ganska regelbundet till skivorna före Heritage, men de senare skivorna blir i extremfall.
Citera
2023-09-17, 00:03
Medlem
GhostofPerditions avatar
Citat:
Tycker klassiska Opeth-soundet (Orchid till Watershed) var något unikt för Opeth - det jag fastnade för med bandet. Tunga riff, progressiva låtstrukturer, riktigt tungt bitvis men också vackra akustiska delar som bröt igenom det övriga. Lite som en perfekt gryta med rätt ingredienser och inte för mycket av något, och de hade skapat något som jag inte hade hört någon annanstans och som kändes unikt för Opeth.

Jag har inget emot generellt att band ändrar stil, ibland fungerar det, ibland inte, och ibland något i mitten. Tycker dock i Opeth's fall att det blir väldigt mycket retro-rock över det hela, inte bara att musiken är influerad av 70-tals grupper utan även att mixen/produktionen på skivorna gör så att det ska låta som bortglömda skivor från något obskyrt 70-tals band som har grävts upp igen och äntligen får sin tid i solen. Musiken är helt okej men det blir på något sätt en besvikelse när det blir för likt musik som gjordes bättre av andra band för 50 år sedan. Senaste skivan kändes dock som den nådde ett tak för mig - dvs att jag tror inte Opeth kan göra en bättre skiva (för mig) i denna musikstilen. Och ändå skulle jag säga att den kanske är 7.5/10.

Finns väl såklart en grupp fans som älskar den nya stilen och kanske inte gillade metal-delen alls, folk som älskar 70-tals prog och inte kan få nog. För mig känns det lite som att jämföra en billig choklad på ICA med en riktigt dyr choklad. Om jag vill ha denna typen av 70-tals rock så vänder jag mig hellre till banden från 70-talet som gjorde det där och då (dessutom med bättre resultat) än att lyssna på Opeth's 8e eller 9e bästa skiva. Jag återkommer ganska regelbundet till skivorna före Heritage, men de senare skivorna blir i extremfall.

Kan absolut hålla med där! Metal-Opeth bättre helt klart. Och growlet bland de bättre. När jag tänker efter är det bara pga de tyngre grejerna jag ens lyssnar på progget
Citera
2023-09-19, 19:56
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Kanske får ta tummen ur & ge det klassiska Opeth-soundet (Orchid till Watershed) en chans.
Nackdelen är att blir det för mycket growl så kommer det bli svårt att lyssna.
Jag tål det inte bara.

Dock är jag personligen väldigt svag för den nya soundet. Men det var det jag fastnade när jag började lyssna på Opeth. Heritage är så klart favoriten där. Men även nya skivan med.

Är Opeth fortfarande bättre i dina öron när det kommer till det gamla soundet.
Även om bandet utvecklas å går framåt. ?

Samtidigt så hade jag inte börjat lyssna på en del "Gamla" Opeth så hade jag
nog inte upptäck deras magiska skiva Blackwater Park

Citat:
Kan absolut hålla med där! Metal-Opeth bättre helt klart. Och growlet bland de bättre. När jag tänker efter är det bara pga de tyngre grejerna jag ens lyssnar på progget

Lyssnar du mest på Metal - Opeth å inget av Prog-Opeth?
Citera
2023-09-19, 19:59
Medlem
Rebali179s avatar
Vilket band skulle man kunna säga är det nya Opeth
om det finns något sådan band som håller samma klass ?
Citera
2023-09-19, 20:13
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Vilket band skulle man kunna säga är det nya Opeth
om det finns något sådan band som håller samma klass ?

Menar du band som har lite samma 'stil' som klassiska Opeth? Personligen skulle jag säga Wilderun även om de är lite mer symfoniska än vad Opeth var. Men Veil of Imagination är en av mina favorit metalskivor från senaste 10 åren och där finns mycket som klassiska Opeth hade - growl och tunga gitarrer, akustiska delar med vanlig sång, progressiva låtstrukturer osv.

Vad gäller Opeth's sound nu så hade jag nog varit mer OK med ett Opeth utan growl om det inte hade haft 70 tals filtret över sig. De har gjort många bra låtar tidigare som inte har growl, eller har väldigt minimalt med det, men låtar som ändå lät mer modernt och inte oldschool. Känns dock som att 70-tals grejen är viktigare för Mikael Åkerfeldt än något annat med musiken och jag tror inte de kommer sluta med det. Hade de släppt en ny skiva som lät mer nytt och fräscht och inte sådär retro, då hade jag nog gillat det betydligt mer. (Förutsatt att musiken i sig är bra såklart)
Citera
2023-09-20, 11:12
Medlem
GhostofPerditions avatar
Citat:
Kanske får ta tummen ur & ge det klassiska Opeth-soundet (Orchid till Watershed) en chans.
Nackdelen är att blir det för mycket growl så kommer det bli svårt att lyssna.
Jag tål det inte bara.

Dock är jag personligen väldigt svag för den nya soundet. Men det var det jag fastnade när jag började lyssna på Opeth. Heritage är så klart favoriten där. Men även nya skivan med.

Är Opeth fortfarande bättre i dina öron när det kommer till det gamla soundet.
Även om bandet utvecklas å går framåt. ?

Samtidigt så hade jag inte börjat lyssna på en del "Gamla" Opeth så hade jag
nog inte upptäck deras magiska skiva Blackwater Park

Lyssnar du mest på Metal - Opeth å inget av Prog-Opeth?

Mest på metal-Opeth blir det nog! Men även progget - älskar det där bandet!

Jag tycker det nya är bra, absolut. Senaste skivan nästan som en radioföljetong med den väl genomtänkta ordningen och texterna plus inklippta rösterna och effekterna. Spännande, men helt annat än metalen ju.

Vad tycker du?
Citera
2023-09-20, 17:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Mest på metal-Opeth blir det nog! Men även progget - älskar det där bandet!
Jag tycker det nya är bra, absolut. Senaste skivan nästan som en radioföljetong med den väl genomtänkta ordningen och texterna plus inklippta rösterna och effekterna. Spännande, men helt annat än metalen ju. Vad tycker du?

Undrar om In Cauda Venenum är verkligen lätt ett av deras starkaste Prog Album.
även om de lägger in lite allt möjligt med de inklippta rösterna och effekterna.
Men den svenska versionen är bättre än den engelska tycker jag.
Det är ju inte direkt något soloalbum av Åkerfeldt.

Men jag har för mig att jag har läst att han ville att In Cauda Venenum skulle ges ut
i en svensk version & i en engelsk version för att svenska gruppen Life gjorde så under 70 - talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in