Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-11, 10:10
  #97
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Flashback känns ju ganska passé i Facebookgruppernas nutid.

Det är väl snarare tvärtom. Att ryggdunkande Facebookgrupper börjar bli passé, och att fler och fler börjat lämna plattformen. I rapporten kan man bl.a. läsa följande:
"Jämfört med år 2022 har Facebook minskat och Tiktok, Twitter, Roblox, Reddit och Flashback ökat sin respektive andel användare år 2023."

"En social medietjänst tappar också användare och det är Facebook. Det är främst 60- och 80-talister som har slutat att använda Facebook"
Facebook beskrivs återkommande i rapporten istället som "pensionärernas favorit". Här nedan ur ett axplock av citat, samtliga hämtade från rapporten "Svenskarna och internet 2023".
"Facebook favoriten bland pensionärer"

"Facebook är största favorit hos den äldre halvan av befolkningen."

"Facebook är som allra mest populär bland pensionärer. Uppemot hälften av pensionärerna har Facebook som favorit."

"Allra mest populär är Facebook bland pensionärer."

"Bland de under 20 år är Facebook inte alls populär. Faktum är att i princip ingen i åldern 8–19 år har Facebook som favorit."

"00-talisterna använder i princip alla sociala medier mer än genomsnittet av befolkningen, förutom Facebook och Linkedin"

"Bland gymnasieungdomar minskar Instagram och Facebook i andelen användare på alla nivåer år 2023 jämfört med år 2022."

"Facebook populärast bland pensionärer"

"Mer än dubbelt så många av de födda på 2000-talet än de födda på 1900-talet använder varken Facebook eller Instagram"
Utvecklingen att fler och fler lämnar Facebook har internationellt pågått under flera år.

US teens have abandoned Facebook, Pew study says
https://guce.techcrunch.com/copyCons...b6a&lang=en-US

Why Facebook Is Losing Popularity In The Social Media-Oriented World
https://thesocialtalks.com/blog/why-...riented-world/

Facebook loses users for the first time in its history
https://www.washingtonpost.com/techn...earnings-meta/

Tittar vi på aktiviteten på Flashback (läs: antal postade inlägg) så minskade den i början av 10-talet när det började dyka upp fler plattformar (läs: Facebook, Twitter etc). Detta resulterade i att andra svenska diskussionsforum som exempelvis Passagen försvann. Flashback hade fortfarande många besökare, men antalet inlägg per dygn minskade under perioden 2010-2017. Men därefter har antalet inlägg ständigt ökat. Det postades exempelvis 2022 drygt 30 procent fler inlägg på Flashback än vad det gjordes fem år innan.

Nu går det inte att jämföra Flashback med Facebookgrupperna då de har helt olika målgrupp och syfte. Men att påstå att Flashback är passé i "Facebookgruppernas nutid" är enligt mig en felaktig iakttagelse. Det verkar snarare som att intresset för Facebook och Facebookgrupperna minskar, i motsats till just Flashback. Det går givetvis att hävda att Facebook fortfarande är mycket större. Enligt rapporten använder 50% av de svenska internetanvändarna fortfarande Facebook dagligen, vilket är betydligt fler användare än Flashback har, och någonsin kommer att ha. Men vi har heller aldrig strävat efter att ha så många besökare. Vi har redan idag fler besökare än vi någonsin trodde att vi skulle få. Intresset för forumet är inte lägre idag än det var för 5, 10, 15 eller 20 år sedan. Till skillnad mot just Facebook, som väl numera mest uppfattas som ett tillhåll för boomers.

Boomers ruined Facebook for me
https://www.reddit.com/r/venting/com...cebook_for_me/

admin
Citera
2023-10-11, 10:37
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag tillhör alltså en mycket liten minoritet i min åldersklass.
Där ser man.
Nice! Då kan vi skaka hand!
Citera
2023-10-11, 10:45
  #99
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Att hat finns på Flashback har jag inte ifrågasatt.
Det är det enskilda hatet mot andra användare på Flashback som jag inte anser existerar eftersom man inte vet vem det är man pratar med.

Och näthat är inte detsamma som att skriva att nån är en idiot utan betydligt mer personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det låter som lite märkligt att jämföra näthatet på anonyma plattformar med personliga sådana. Effekten blir inte riktigt densamma.

Frågan som ställdes i rapporten var följande: Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?

Denna "kränkning" kan vara mot en skådespelare, en artist, din granne, en arbetskollega eller valfritt näthat-objekt. Gör en sökning i mediearkiven under mitten av 10-talet, och en betydande majoritet av artiklarna handlar om "näthatet på Flashback". Det var en skröna, en lögn, då medierna ensidigt framställde Flashback som en betydligt värre plats än den var, medan de samtidigt valde att tiga om motsvarande problem på de plattformar de själva använde.

Debatten har förändrats. "Hatsidan" Flashback pekas inte längre ut på samma sätt som innan. Det är för många besökare här idag, vilket gör att deras skrämselpropagande misslyckas. De riskerar istället att bli utskrattade ifall de skulle fortsätta skrämmas med "Flashback-spöket". Men inget har i övrigt förändrats. De problem de lyfte i mitten av 10-talet var alltid mycket värre på de plattformar som de själva lovordade. Det är inte dessa som blivit grövre, eller Flashback som blivit snällare. Det är medierna som tystnat, då de inte längre framgångsrikt kan anklaga Flashback för att vara plattformen som sprider näthat. Vilket även denna rappport understryker.

På frågan "Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?" svarade 53% Facebook, och endast 7% svarade Flashback.

Avslutar mitt inlägg med att citera Aftonbladets Malin Wollin, som på Aftonbladet.se 2010 skrev följande:
"Människor som vistas på Flashback är lika sjuka som den sjukaste pedofil."
Den som vill läsa mer om dessa tokigheter kan besöka tråden (FB) Aftonbladet/Wendela om pedofiljakten på FB

Enligt Wollin är det skillnad på pedofiler och de mest sjuka pedofilerna. Jag utgår från att de senare är de som penetrerar barn, men Wollin kanske har en annan mer kreativ uppfattning. Jag tolkar det iaf som att Aftonbladets stjärnkolumnist föredrar att hänga med personer som förgriper sig sexuellt på barn framför de som besöker Flashback. En åsikt som hon givetvis har all rätt att ha.

När en medlem på forumet skickade ett mejl och kritiserade texten, så svarade Wollin: "Varför ska du vistas på Flashback, denna vidriga slasktratt för hat och elakt skvaller? Min åsikt om flashback har jag rätt till och vid den står jag fast." Det stämmer. Wollin har rätt till att ha denna åsikt om Flashback. Hur märklig jag än tycker att den är.

Jag ogillar lögner, desinformation och hyckleri, men kan trots detta någonstans sakna denna beskrivning av Flashback. Den var korkad, men också underhållande. Blev jag upprörd när de "näthatade" Flashback? Verkligen inte. Och för de som undrar varför Aftonbladet var så sura på Flashback, så finns möjligen svaret i tråden (FB) Vuxna Förbannade Hackare

admin
Citera
2023-10-11, 10:58
  #100
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det där är nog historia, men hänger kvar i folks ”minnen”.

Kulmen i stämplingen av och hatet mot Flashback var nog kring ”Refugees Welcome”, sen så har det avtagit i takt med att verkligheten har trängt sig på.
Med verkligheten menar jag här främst att folk har tagit sig en titt på Flashback och konstaterat att det inte är så hemskt som MSM har påstått.
Sverige har aldrig mått sämre, under min livstid 55+, än åren med tiggare och flyktingar 2014-2019.

Det ironiska är ju att konsensus på FB aldrig verkar behöva ändras med tiden? Här kan man med logisk diskussion bland ett snitt av svenska män i alla åldrar uppenbarligen ta fram en sanningar som håller längre än tre månader. Jag skulle ärligt hellre ha FB som regering än dagens regering. Eller åtminstone hellre än en S+MP-regering som kommer fel i alla politiska frågor som finns och som ständigt måste pudla. Nu senast om invandring miljöskatter och brott.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2023-10-11 kl. 11:20.
Citera
2023-10-11, 11:29
  #101
Medlem
Banditas avatar
Kvinna, 30-ish. Är väl inte jätteaktiv på flashback, men tittar in lite då och då för att läsa i de trådar som intresserar mig.
Fördelen med Flashback är väl att folk inte beter sig lika zombieaktigt och hjärntvättat som på många andra forum och sociala medier. Det finns utrymme för debatt och olika perspektiv här.
Sedan finns ju förstås skaran människor även här som inte har ett större ordförråd än "Öhböhböh allt är alibabas och sliddjurens fel", och det är ju mest bara tröttsamt att läsa. Men för de som kan uttrycka sig sakligt även om vi inte delar åsikter, hatten av, jag älskar att ta del av det. Det är ju bara kul när man får ifrågasätta sina egna tankar lite ibland.

Och ytterligare en eloge till alla här som på ett seriöst sätt nystar och spekulerar i aktuella brottsfall. Er fullkomligt älskar jag.
Citera
2023-10-11, 14:51
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Sverige har aldrig mått sämre, under min livstid 55+, än åren med tiggare och flyktingar 2014-2019.

Det ironiska är ju att konsensus på FB aldrig verkar behöva ändras med tiden? Här kan man med logisk diskussion bland ett snitt av svenska män i alla åldrar uppenbarligen ta fram en sanningar som håller längre än tre månader. Jag skulle ärligt hellre ha FB som regering än dagens regering. Eller åtminstone hellre än en S+MP-regering som kommer fel i alla politiska frågor som finns och som ständigt måste pudla. Nu senast om invandring miljöskatter och brott.
Flashback utgör just därför en trygg plattform, något du kan återvända till, även efter uppehåll, och ändå känna dig hemma. Btw många kvinnor använder också flashback.
Citera
2023-10-11, 17:16
  #103
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag tror även att människor gillar att man får vara anonym på riktigt här inne... Än så länge Även folk som vill se massövervakning i samhället njuter av Flashbacks anonymitet. Meta och andra populära sociala medier kräver ID. Jag tycker att Flashback blivit populärare sen krav på ID ökat för populära sociala medier sajter.

Familjeliv har alltid varit pk och ett forum för kvinnor. Svenska Reddit har länge varit rödgrönas bastion. Eftersom det går att rösta upp inlägg kan rödgröna lätt förstöra diskussioner och trolla sönder trådar. Flashback är än så länge fritt, relativt fritt. Troll varnas alternativt stängs av om trollet fortsätter trolla eller gå off topic. Det går inte att rösta upp inlägg än så länge vilket är positivt
__________________
Senast redigerad av CyberIngmar 2023-10-11 kl. 17:19.
Citera
2023-10-12, 05:50
  #104
Medlem
jjujjus avatar
Sedan får man ha i åtanke att väldigt få % av populationen kommer att erkänna att dom hänger på Flashback. För att det är pinsamt helt enkelt. Ingenting man går och berättar om direkt.

Så hur i helvete ska en sådan här undersökning kunna visa ett sanningsenligt resultat? En tanke, för oss som tänker logiskt. Det är med störst sannolikhet pensionärer som svarat, och dom hänger ju mest på facebook. Vilket leder till att den där undersökningen inte betyder någonting eller visar hur det verkligen ligger till.
Citera
2023-10-12, 07:40
  #105
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Sedan får man ha i åtanke att väldigt få % av populationen kommer att erkänna att dom hänger på Flashback. För att det är pinsamt helt enkelt. Ingenting man går och berättar om direkt.

Så hur i helvete ska en sådan här undersökning kunna visa ett sanningsenligt resultat? En tanke, för oss som tänker logiskt. Det är med störst sannolikhet pensionärer som svarat, och dom hänger ju mest på facebook. Vilket leder till att den där undersökningen inte betyder någonting eller visar hur det verkligen ligger till.

Hur är det pinsamt? Är ett diskussionsforum
Citera
2023-10-12, 07:51
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Mycket positivt. Flashback har länge behövt en mer diversifierad användarbas eftersom det under många år varit en ganska sunkig pojkarnas hemliga klubb här. Den här trenden är på väg att vända och det syns nu även i statistiken. Fler kvinnor, fler minoriteter och bredare perspektiv kommer att gynna Flashback som plattform och på sikt tvätta bort stämplar om rasism och misogyni.
Ja det märks framförallt på moderatorerna som blivit allt mer Reddit liknande.
Citera
2023-10-12, 09:50
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin

Jag ogillar lögner, desinformation och hyckleri, men kan trots detta någonstans sakna denna beskrivning av Flashback. Den var korkad, men också underhållande. Blev jag upprörd när de "näthatade" Flashback? Verkligen inte. Och för de som undrar varför Aftonbladet var så sura på Flashback, så finns möjligen svaret i tråden (FB) Vuxna Förbannade Hackare

admin

Du är som en reformerad hora som är nostalgisk över den tiden du fick klä dig som en hora och vara en hora.

Tack för bra sajt.
Citera
2023-10-12, 09:57
  #108
Medlem
Sextiopluss avatar
Grattis från en 9% -are. Föredrar själv Flashback framför alternativen. Formatet är bra och trådarna sköts utmärkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback