Varför ska man göra det?
Förstår att försäkringsbolag tjänar pengar på att folk köper försäkring och inte råkar ut får nåt, men om man råkar ut för nåt och betalar så har man ju inte snyltat på några pengar precis.
Jag säger att för försäkringsbolaget är det skitsamma om du betalar 400kr före eller efter olyckan skett, dom förlorar ju ändå samma summa pengar.
Om jag betalar 400 innan jag reser, blir invalid, och försäkiringsbolaget betalar 700k efter, så är det ju samma summor det rör sig om mot för om jag skulle betala 400kr efter olyckan och försäkringsbolaget betalar 700k även då.
Det kostar ju samma för mig och försäkringsbolaget oavsett.
Jag krockade min moped in i en kompis moped i tonåren, ingen av oss hade försäkring.
Det vi gjorde då var att lösa försäkring och 2 veckor efter anmälde vi olyckan.
Det du beskriver är ett brott. Försäkringsbedrägeri.
Donera på du sympati-Nisse.
Vill du ha rymdkramar, axelklappar och diplom för din goda gärning?
Om inte så förstår jag inte ens varför du berättar om din donation samtidigt som du läxar upp oss vanligt dödliga med vad som är rätt eller fel att tycka 😂
Jag är helt ointresserad av vad du tycker, men kanske kan mitt exempel följas av andra här som inte är helt empatilösa och kan tänka sig att avvara några kronor för att två sörjande föräldrar ska kunna få hem sin svårt skadade dotter.
Känn dig gärna uppläxad, du har uppenbarligen mycket att lära om empati och förståelse.
Senast redigerad av Glostrup 2023-10-15 kl. 10:33.
Anledning: Stavfel
Tror inte det handlar så mycket om att var tuff, tror vara folk e så jävla less på att eget ansvar aldrig gäller utan det är hela tiden ngn annans ansvar o andra som skall hjälpa.
För det första när man skall på en utlandsresa e det FÖRSTA man lägger fram e pass o försäkringar. Om man nu skall vara borta en längre tid vilket e fallet här kontrollerar man att man rätt försäkringar för detta, i det här fallet skulle en extra reseförsäkring tecknas. O man kan ju lite undra hur man som förälder tänker när ens barn skall vara borta en längre tid, borde man väl hjälpt ens barn så att allt finns på plats innan. Alla vet ju att en hemförsäkring inte ger full hjälp utan man måste ha en reseförsäkring.
Jag lider med familjen men ngnstans måste man ju ända lägga ansvar på berörda personer o inte lägga skuld på Sverige som inte betalar detta!
Visst ligger ansvaret på den unga kvinnan, och kanske även hennes föräldrar om de inte inte kollade att hon var försäkrad. Men nu är det som det är, och olyckan var framme. Och visst kan man då stå fast vid någon slags princip att man får skylla sig själv, men som förälder och människa så tycker åtminstone jag att empati med hennes föräldrar i den situation som har uppstått är betydligt viktigare än att ”lära dem en läxa”.
”Sverige” kommer inte att betala detta, och uttalandena om Sveriges ansvar är olämpliga, men även där kan jag ha empati för den desperation som föräldrarna måste känna just i situationen.
Jag håller alltså inte alls med om föräldrarnas agerande eller uttalanden, men om man inte förmår känna ens ett uns av medkänsla för dem och den unga kvinnan i det här läget så skulle jag säga att det visar på en rätt allvarlig empatistörning.
Varför sade hon upp sin lägenhet innan hon åkte, hur länge skulle hon vara borta egentligen? Emigrera eller flytta ihop med killen när hon kom hem? Annars är det märkligt för en backpackerresa..
Redan fått in 250000 på en dag så håller de uppmärksamheten uppe ett tag till så ert par tusen till donerar så är de snart i hamn.. "tur" i oturen att det var en ung tjej, annars hade det nog varit svårare.
Varför sade hon upp sin lägenhet innan hon åkte, hur länge skulle hon vara borta egentligen? Emigrera eller flytta ihop med killen när hon kom hem? Annars är det märkligt för en backpackerresa..
Redan fått in 250000 på en dag så håller de uppmärksamheten uppe ett tag till så ert par tusen till donerar så är de snart i hamn.. "tur" i oturen att det var en ung tjej, annars hade det nog varit svårare.
Hon planerade nog att vara borta en längre tid. Den 13e juli i år skrev hon i lokala Koh Samui gruppen att hon " I am looking for a long term job in Koh Samui."
Dock undrar jag om hon hade arbetstillstånd (troligen inte), annars jobbade hon ju svart där.
Vi har bara mammans version. Inga bevis. Kan någon hitta något i thailändsk media? Poängen är att folk kan hitta på vad som helst när uppgifter inte visas upp (sjukhusräkning här, veterinärräkning när folk tigger till det) inte att man ifrågasätter olyckan.
Insamlingen har ökat med hundratusen sedan mitt förra inlägg. Det visar andra människor hur enkelt det är att dra en snyftvals för att få ihop tvåhundratusen skattefritt på en helg.
Familjen har resurser att betala men de anser att andra ska stå för kostnaden. Hela kostnaden. Först staten, sedan allmänheten. Det är trashigt beteende. En människa tar ansvar.
Blanda inte in kostnader för invandring som inte har med ämnet att göra.
Spot-on!
Har dom råd med svindyra hopphästar och frikostigt leverne så kan dom gott börja sälja av istället för att likt judar förvänta sig att andra ska bekosta kalaset.
Riktiga pappskallar till människor med huvudena i sina egna arslen.
Ungefär som när Johan Jureskog gick ut och tiggde pengar av allmänheten under coronan fast han hade både sommarhus i skärgården, våning på Östermalm, vrålåk och dyra båtar.
Bara äckliga människor gör så här.
Och jag önskar dom allt illa!
Hon planerade nog att vara borta en längre tid. Den 13e juli i år skrev hon i lokala Koh Samui gruppen att hon " I am looking for a long term job in Koh Samui."
Dock undrar jag om hon hade arbetstillstånd (troligen inte), annars jobbade hon ju svart där.
Det visar att familjen varit oärliga gentemot sina givare, som skänkt till en backpacker. Inte någon som arbetar illegalt i Thailand. Det innebär en helt annan situation. Även om hon hade haft reseförsäkring kan försäkringsbolag vägra ersätta i det läget.
Man ska alltid kolla upp innan man donerar.
Citat:
Hej! Felicia heter jag, är 25 år och bor i Thailand, Koh Samui! Söker något jag kan jobba med här, helst hemifrån! Annars är jag utbildad frisör, samt frans och bryn stylist. 😊
Om folk skulle få sina kostnader betalda genom insamling för att man skiter i försäkring så skulle ingen behöva en försäkring ....det som kallas moppe i thailand är ju 110-150 cc normalt hos hyrfirmorna o då krävs mc-kort och att man även fixar ett internationellt körkort genom tex. motormännens riksförbund o de skiter de flesta i så även om hon haft försäkring eller betalt med kreditkort så skulle inte jag om jag va handläggare på försäkringsbolag godkänna betalning till tjejen .....så trött på att folk aldrig behöver ta eget ansvar....är lite som under pandemin när massvis med folk snålade in på a-kassan men sen helt utan vett gick man in o lät de osolidariska snåljåparna få a-kassa ändå o vad lär de sig av detta
Varför ska man göra det?
Förstår att försäkringsbolag tjänar pengar på att folk köper försäkring och inte råkar ut får nåt, men om man råkar ut för nåt och betalar så har man ju inte snyltat på några pengar precis.
Jag säger att för försäkringsbolaget är det skitsamma om du betalar 400kr före eller efter olyckan skett, dom förlorar ju ändå samma summa pengar.
Amen herregud pöjk...
Med det affärsupplägget skulle ju ingen betala i förväg, och då finns 0 kr i potten.
Försäkringen måste bära sina kostnader. Allt är matematik.
Om hon betalar 400 efteråt kan hon få ut max 400, minus försäkringsbolagets administrativa kostnader och vinstmarginal.
Omvänt, om hon vill få ut 750 000 så måste hon betala in minst 750 000 i premie.
Jag är helt ointresserad av vad du tycker, men kanske kan mitt exempel följas av andra här som inte är helt empatilösa och kan tänka sig att avvara några kronor för att två sörjande föräldrar ska kunna få hem sin svårt skadade dotter.
Känn dig gärna uppläxad, du har uppenbarligen mycket att lära om empati och förståelse.
Det är inte moraliskt fel att be om allmosor - MEN det är ett riskabelt upplägg.
Med en försäkring är man bättre skyddad, hjälpen är mer robust och förutsägbar.
Om man ska tigga ihop det blir ju vårt samhälle som Afrika.
Visst ligger ansvaret på den unga kvinnan, och kanske även hennes föräldrar om de inte inte kollade att hon var försäkrad. Men nu är det som det är, och olyckan var framme. Och visst kan man då stå fast vid någon slags princip att man får skylla sig själv, men som förälder och människa så tycker åtminstone jag att empati med hennes föräldrar i den situation som har uppstått är betydligt viktigare än att ”lära dem en läxa”.
”Sverige” kommer inte att betala detta, och uttalandena om Sveriges ansvar är olämpliga, men även där kan jag ha empati för den desperation som föräldrarna måste känna just i situationen.
Jag håller alltså inte alls med om föräldrarnas agerande eller uttalanden, men om man inte förmår känna ens ett uns av medkänsla för dem och den unga kvinnan i det här läget så skulle jag säga att det visar på en rätt allvarlig empatistörning.
Hon åkte ut i världen och äventyrade. Och sa upp sin försäkring innan för att spara pengar.
Media borde ju slå upp med krigsrubriker att man ALDRIG ska resa utan försäkring. DET är ju det viktiga budskapet.
Sedan är det bra med omvända perspektiv. Du kan få en hjärttransplantation för samma pris som dagens lunch, 150 kr.
Det beror på att vi öser skattepengar in i offentlig sektor.
Det är detta som är avvikande, om du jämför med resten av världen. Om du bryter benet i USA och inte har försäkring, tough shit.
Svenskar har det för tryggt och bra hemma. Men socialkontoret har ingen filial i Borneos djungler. Där tar du hand om dig själv.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!