2023-10-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Nu var det ju extremt korkat, att inte se till att hon hade bra försäkringar när hon var i Thailand. En 19 åring som missar, det kan jag förstå. Men är man 25, och dessutom varit där ett tag. Då kan jag tycka att man borde veta bättre. Men hon kanske hade taskigt med pengar. Det är inga billiga försäkringar, för bra sjukvård där. Men i den åldern, i bra form. Så kanske man känner sig odödlig, och att man inte behöver betala för det skyddet? Vad vet jag?

Kan köpa det så länge man avstår från att köra motorcykel i Thailand. Det är risky om man inte är van vid motorcykel och den trafiken där. De kör på ett annat sätt, inte som i Sverige sen vänstertrafik dessutom.
Citera
2023-10-26, 23:23
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Försäkringen som alla svenska medborgare omfattas av har precis som alla försäkringar begränsningar. Det är bara så det är. Någonstans måste gränsen dras.

Ett villkor är att du ska befinna dig inom landets gränser. Om du däremot är på andra sidan planeten och äventyrar så sköter du dig själv.

Och "sköter sig själv" gör de flesta människor med lite ansvarskänsla och förutseende genom att innan resan teckna en rese- och olycksfallsförsäkring.

Det är väl egentligen det som hela den här historien lär oss: Åk ingenstans utanför Sverige utan en bra rese- Och olycksfallsförsäkring.
Citera
2023-10-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Kan köpa det så länge man avstår från att köra motorcykel i Thailand. Det är risky om man inte är van vid motorcykel och den trafiken där. De kör på ett annat sätt, inte som i Sverige sen vänstertrafik dessutom.
Precis.

Därför måste den svenska försäkringen gälla i svenska sammanhang. Thailand är ett eget sammanhang, precis som Colombia, Syrien, Mexiko, Marocko etc etc.

Europa är ett undantag för att vi har hyfsat lugna, lika och utvecklade samhällen och sjukvårdssystem och har bestämt oss för att pyttsa in för att underlätta fri rörlighet. Resten av världen är betydligt mer brokig.

Det vore extremt om den svenska försäkringen gällde var än i universum man befinner sig när riskerna är så olika.

Man kan inte vifta med ett svenskt pass och förvänta sig VIP-treatment vart man än går. Du är fri att resa men får ta seden dit du kommer. Eget ansvar all the way.
Citera
2023-10-26, 23:51
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Precis.

Därför måste den svenska försäkringen gälla i svenska sammanhang. Thailand är ett eget sammanhang, precis som Colombia, Syrien, Mexiko, Marocko etc etc.

Europa är ett undantag för att vi har hyfsat lugna, lika och utvecklade samhällen och sjukvårdssystem och har bestämt oss för att pyttsa in för att underlätta fri rörlighet. Resten av världen är betydligt mer brokig.

Det vore extremt om den svenska försäkringen gällde var än i universum man befinner sig när riskerna är så olika.

Man kan inte vifta med ett svenskt pass och förvänta sig VIP-treatment vart man än går. Du är fri att resa men får ta seden dit du kommer. Eget ansvar all the way.

Men det är just precis vad många svenskar verkar tro - t o m vuxna svenskar som morbror Daniel som uttalade sig så här i Expressen:

Familjen har även sökt hjälp från SOS International och utrikesdepartementet. Utöver kontakten med konsulatet har Daniel dessutom skickat ett öppet brev till utrikesminister Tobias Billström (M) där han vädjar om hjälp till Felicia.
”Vi önskar inget mer än att få en rättvis prövning och att vår älskade dotter/syster/systerdotter får det stöd hon behöver efter denna traumatiska upplevelse”, skriver Daniel i brevet.
Hittills har vädjan knappt fått gehör, upplever de.
– Vi förstår att det händer massor i världen och att det är kris i Sverige just nu. Men som medborgare som betalar skatt känner man ändå att man borde kunna få mer hjälp. Man står där helt handfallen och det enda de säger är att de kan erbjuda hjälp till självhjälp, säger Daniel.

https://www.expressen.se/nyheter/fel...amiljens-kamp/

Om hans världsbild, vad gäller statens ansvar, är representativ för hela familjen så förstår man nästan att Felicia Sky inte ansåg sig behöva nån försäkring.
Senast redigerad av ImaTroll 2023-10-26 kl. 23:54.
Citera
2023-10-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImaTroll
Men det är just precis vad många svenskar verkar tro - t o m vuxna svenskar som morbror Daniel som uttalade sig så här i Expressen:

Familjen har även sökt hjälp från SOS International och utrikesdepartementet. Utöver kontakten med konsulatet har Daniel dessutom skickat ett öppet brev till utrikesminister Tobias Billström (M) där han vädjar om hjälp till Felicia.
”Vi önskar inget mer än att få en rättvis prövning och att vår älskade dotter/syster/systerdotter får det stöd hon behöver efter denna traumatiska upplevelse”, skriver Daniel i brevet.
Hittills har vädjan knappt fått gehör, upplever de.
– Vi förstår att det händer massor i världen och att det är kris i Sverige just nu. Men som medborgare som betalar skatt känner man ändå att man borde kunna få mer hjälp. Man står där helt handfallen och det enda de säger är att de kan erbjuda hjälp till självhjälp, säger Daniel.

https://www.expressen.se/nyheter/fel...amiljens-kamp/

Om hans världsbild, vad gäller statens ansvar, är representativt för hela familjen så förstår man nästan att Felicia Sky inte ansåg sig behöva nån försäkring.

Den där Daniel, han är fan inte klok. Hotar folk som han tror är någon slags alias på flashback. Han är helt verkllghetsfrånvänd, stas i skallen, idiot. Verkar farlig, knytnävar före logik, Är det han som spikat ihop sagan om Felicia som stackars backpackers fllickan som inte visste bättre?
Citera
2023-10-27, 00:11
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Den där Daniel, han är fan inte klok. Hotar folk som han tror är någon slags alias på flashback. Han är helt verkllghetsfrånvänd, stas i skallen, idiot. Verkar farlig, knytnävar före logik, Är det han som spikat ihop sagan om Felicia som stackars backpackers fllickan som inte visste bättre?
Äsch, du överdriver något... Personen som laddade upp facebook-konversationen hade ju inte ens ordning på bilderna. Det var en jävla röra med skärmdumparna. Osammanhängande och allt kom i fel ordning.

Tittar man på vad som verkar ha varit början på deras konvo så var Daniel, oavsett om du vill det eller inte, väldigt trevlig:
https://imgur.com/a/iFWfb4y (En skärmdump på vad som ser ut att vara Daniels första svar)
Uppenbarligen så var det något som triggade igång honom.

Sen var det givetvis fel av Daniel att skriva som han gjorde - inget snack om saken. Men knytnävar före logik kan väl inte ens du mena stämmer...?
Senast redigerad av peterZiipen 2023-10-27 kl. 00:13.
Citera
2023-10-27, 00:23
Medlem
Citat:
Jag?

Förstöra?

Nä men de vill kanske vara försäkrade?

Det ingår väl alltid en reseförsäkring i 30 eller 45 dagar via hemförsäkringen. Annars kan man teckna en sådan.

Ska man bo längre tid utomlands eller flytta ut för gott så tecknar man också något själv. Gamla Sverige kan inte försörja dig var du än är och vad du än gör.

Igen, alla försäkringar har villkor och den allmänna försäkringen hos staten/Försäkringskassan gäller på svensk mark.

Sedan har man bra skydd inom EU/EES också. Sämre om ska klänga i Himalaya eller dyka med hajar i Australien.

Inte min åsikt, bara fakta.
Var lite skämtsamt sagt, i ett allvarligt ämne. Går inte alltid hem! Du har helt rätt
Citera
2023-10-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Äsch, du överdriver något... Personen som laddade upp facebook-konversationen hade ju inte ens ordning på bilderna. Det var en jävla röra med skärmdumparna. Osammanhängande och allt kom i fel ordning.

Tittar man på vad som verkar ha varit början på deras konvo så var Daniel, oavsett om du vill det eller inte, väldigt trevlig:
https://imgur.com/a/iFWfb4y (En skärmdump på vad som ser ut att vara Daniels första svar)

Sen var det givetvis fel av Daniel att skriva som han gjorde - inget snack om saken. Men knytnävar före logik kan väl inte ens du mena stämmer...?

Daniel är en jävla skurk. Det är bara att följa tråden de sista sidorna. Säkert är det han som kört Felicia i skiten. Satan, vad förbannad hon kommer bli när hon kommer till sans. Daniel är en jubelidiot! Troligtvis var det Daniel som raderade Felicias historia också. Inte ett spår skulle lämnas av henne på internet. Eller hur Daniel?
p
Senast redigerad av Builder123 2023-10-27 kl. 00:34.
Citera
2023-10-27, 00:52
Medlem
Citat:

Vad menar du med att jag inte ens hade ordning på bilderna? Jag satt och radade upp dom på mitt skrivbord för att ta dem i ordning, en och en till imgur. Trevlig? Ja, till en början kanske men sen kom det där hotet från ingenstans efter att det hade gått typ 2 dagar då han verkade tro att jag var någon annan för att han hade skrivit det som du visar och det var bara jag som skulle ha fått det säger han när han hade berättat och skickat till flera. Jag skulle kunna ladda upp en liknande konversation där han skrev ungefär samma sak men till någon annan bara det att det tydligen är borta nu och att den länken inte verkade funka längre. Så här skrev jag vart fall efter det långa meddelanden som du ser där jag frågade när de åker då varpå han svarar planet går kl 19.15 från Koh Samui. Idag. Jag svarade då våran tid? Och han svarade Thailändsk tid ca 14.15 svensk tid. Tack! skrev jag då. Sedan skrev jag den 21 alltså förlåt men varför har du valt en bild från google på ditt senaste inlägg och det läste han bara. För jag tyckte det var märkligt som många andra verkade tycka. 2 dagar senare kom det där meddelandet att jag var någon flashbackare och att han nu vet vart jag bor och att han skulle besöka mig osv, sedan var jag en pissråtta och ingen bryr sig om mig.

Dessutom så var inte det du ser det första av våran konversation. Det hela började med att jag hade donerat, några dagar senare så pratas det om scam och jag började följa det. Jag tittade på familjens facebook som alla andra, för att se vad de skriver och vad som skrivs. Någon tjej hade då skrivit - https://imgbb.com/VmsBfnK och där ser ni mig som uppenbarligen för första gången blev triggad av Daniels minst märkliga beteende. Efter det så skrev han privat till mig, jag kan ladda upp senare men orkar inte nu men om någon väljer att tro på mig så skriver jag direkt ur nu - "Hej Daniel! Tack för ditt inlägg på Facebook gällande Felicia: Du får jättegärna ha kontakt med mig här om du har några frågor eller funderingar. Vad har du för frågor? /Daniel" Jag var faktiskt lite irriterad över hur jag sett hur han hållit på så jag skrev "Jag har inga direkta frågor förutom att folket förtjänar att få veta vad fasen det är som försigår. Istället kör ni med härskartekniker och kallar folk för losers. Vad är det för beteende? Ni har fått runt miljonen och sen pissar ni på de som faktiskt hjälpt till. Det konstateras dessutom att Felicia har 380 tusen kronor i skulder hos kronofogden och har inte betalat en krona sedan 2022. Men imorgon lär vi väl alla få se om hon kommer till Sverige. För dessa journalister och reportrar går ej att undvika. Men tills dess kommer jag att känna mig skeptisk efter vad jag fått veta ikväll." Han svarade då - "Det verkar som att du vill hjälp (han skrev hjälp) till på riktigt. Du kan få ringa till mig så kan vi prata vidare." Och jag minns hur jag sade till min flickvän i telefonen att vad är det han håller på med egentligen vad fan är det här. Jag tvivlade och det lät som att han ville typ be mig om mer cash? Eller vad skulle jag göra hjälpa folket att hålla lugnet? Typ "hej allesammans, jag har pratat med Daniel kan alla bara coolo". Jag svarade nu förstår jag ingenting och ett frågetecken på det faktiskt. DÅ skrev han det meddelandet som du ser med att han ska ha varit trevlig och där frågade jag om hemresan och sånt som jag nämnde ovanför. Och sen när jag trodde att det var över så blev jag hotad när jag satt och kopplade av i badet.
Senast redigerad av DanielMa 2023-10-27 kl. 01:08.
Citera
2023-10-27, 01:09
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielMa
Vad menar du med att jag inte ens hade ordning på bilderna? Jag satt och radade upp dom på mitt skrivbord för att ta dem i ordning, en och en till imgur. Trevlig? Ja, till en början kanske men sen kom det där hotet från ingenstans efter att det hade gått typ 2 dagar då han verkade tro att jag var någon annan för att han hade skrivit det som du visar och det var bara jag som skulle ha fått det säger han när han hade berättat och skickat till flera. Jag skulle kunna ladda upp en liknande konversation där han skrev ungefär samma sak men till någon annan bara det att det tydligen är borta nu och att den länken inte verkade funka längre. Så här skrev jag vart fall efter det långa meddelanden som du ser där jag frågade när de åker då varpå han svarar planet går kl 19.15 från Koh Samui. Idag. Jag svarade då våran tid? Och han svarade Thailändsk tid ca 14.15 svensk tid. Tack! skrev jag då. Sedan skrev jag den 21 alltså förlåt men varför har du valt en bild från google på ditt senaste inlägg och det läste han bara. För jag tyckte det var märkligt som många andra verkade tycka. 2 dagar senare kom det där meddelandet att jag var någon flashbackare och att han nu vet vart jag bor och att han skulle besöka mig osv, sedan var jag en pissråtta och ingen bryr sig om mig.

- Länkarna & konversationen kom inte i kronologisk ordning. Man kan alltså säga att det inte riktigt var ordning på bilderna.
- Du valde att lägga den 'värsta' skärmdumpen med Daniel allra högst upp. Man får således inte riktigt en korrekt bild av hur konversationen gått till. Du ville helt enkelt få honom att framstå i dålig dager
- Vill man försöka få ett grepp om hela konversationen så måste man pussla en del med bilderna.
Citera
2023-10-27, 01:18
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Daniel är en jävla skurk. Det är bara att följa tråden de sista sidorna. Säkert är det han som kört Felicia i skiten. Satan, vad förbannad hon kommer bli när hon kommer till sans. Daniel är en jubelidiot! Troligtvis var det Daniel som raderade Felicias historia också. Inte ett spår skulle lämnas av henne på internet. Eller hur Daniel?
p
Vad är det jag har missat de senaste sidorna menar du? Något nytt som uppdagats kring Daniel, eller är det bara det gamla vanliga? Det här känns inte riktigt sobert.
Citera
2023-10-27, 01:29
Medlem
Citat:
- Länkarna & konversationen kom inte i kronologisk ordning. Man kan alltså säga att det inte riktigt var ordning på bilderna.
- Du valde att lägga den 'värsta' skärmdumpen med Daniel allra högst upp. Man får således inte riktigt en korrekt bild av hur konversationen gått till. Du ville helt enkelt få honom att framstå i dålig dager
- Vill man försöka få ett grepp om hela konversationen så måste man pussla en del med bilderna.

För mig var det kronologiskt för det var det de ville se först. Hur han hotade mig, sedan efter det postade jag allt eftersom hur vi pratat innan för att visa vad som hade skett innan. Jag skiter fullständigt i vad du tycker faktiskt. Daniel Cedergren är bland de största svin jag varit i kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in