Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ointressant?
Hela pongen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlgg du citerar r att underskningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett std likt det jag ftt.
Frgan sger ingenting om den inte r mer specificerad n det som framgr i media. Det mjligt den r det, men det r inget som framgr.

En helt ointressant diskussion allts, om man inte vet mer bakomliggande fakta.

Fast nu spekulerar du i att de tillfrgade inte frstod frgan och svarat fel.

1/3 behver mamma och pappas hjlp fr att klara boendekodtnaderna. Det sger en del om hur robust ekonomi vanligt folk har.
Citera
2023-11-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ointressant?
Hela pongen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlgg du citerar r att underskningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett std likt det jag ftt.
Frgan sger ingenting om den inte r mer specificerad n det som framgr i media. Det mjligt den r det, men det r inget som framgr.

En helt ointressant diskussion allts, om man inte vet mer bakomliggande fakta.

Det var extremt intressant d det ger std fr att folk inte klarar att skta sin ekonomi vilket vi som kan ngot i och fr sig redan visste.
Citera
2023-11-09, 12:00
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja s r det.

Tog dock en titt p bilderna frn den senare (billigaste) frsljningen och det sg vldigt fint ut. Men kan givetvis finnas fel som inte syns p bilderna som motiverar ett lgre pris.

Avgiften r ju ocks nominellt 33 % hgre nu. Det spelar nog ocks in i prisutvecklingen.
Citera
2023-11-09, 12:11
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://bostad.stockholm.se/nyhetsar...halla-kotiden/

Det verkar som att det r problem att hyra ut viss nyproduktion i Stockholm, vi kanske ntligen gr mot att det finns lediga hyreslgenheter?

Just nu ligger det 67 lgenheter ute som "Bostad snabbt" .
T.ex.:
Sdertlje
2or fr ca 10-13tkr/mn
3or fr ca 14-16tkr/mn
https://bostad.stockholm.se/bostad/202332921/

Tby
2or fr ca 16.5tkr/mn (!), 61kvm.
https://bostad.stockholm.se/bostad/202332979/

Detta kan ju inte ligga lngt ifrn marknadshyran.

Jag hvdar att det per definition ligger ver marknadshyra, annars skulle de ju g att hyra ut. Samtidigt har jag aldrig sett ngot bolag snka hyran. Men snt kanske kommer framver.

Rent generellt skulle jag sga att majoriteten av nyproduktionshyror ligger nra marknadsniv (om det inte ligger ver), med hnsyn till den vldigt korta ktiden som brukar glla. Ngot man ska ha i tanke nr vissa hrinne hvdar att det skulle byggas fler hyresrtter bara vi infrde marknadshyror.
Citera
2023-11-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Historiskt sett presterar aktier mycket bttre n bostder, ja, i hginflationsmilj.
Hur menar du nu? Brsen har backat 24% sen 4/1-22 och vi har haft 15% inflation under den tiden. Har inte pengar p brsen d tappat bde nedgngen och inflationen?
Ett hus har under samma tid tappat mindre och givetvis ven tappat i vrde p.g. a inflationen.
Men det r en bostad vi pratar om och om du mste slja den s r nsta bostad ocks billigar. Aktier r = pengar och har inte samma skydd.
Citera
2023-11-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare s r jag kritiskt tnkande, du pratar om historik, problemet r att det som huvudsakligen drev priserna fram till r 2022 inte lnge existerar dvs gratispengar. Samtidigt har inflationen gjort comeback och realvrdena grps ur och kpkraften sjunker.
Bostadsfastigheter r en enbart kostnad igen och kommer att s frbli tills vi har stigande reallner igen.
S r det men samma sak verkar glla fr brsen fast lite vrre.
Citera
2023-11-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det var extremt intressant d det ger std fr att folk inte klarar att skta sin ekonomi vilket vi som kan ngot i och fr sig redan visste.

Varfr ger det std till det?
Citera
2023-11-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag hvdar att det per definition ligger ver marknadshyra, annars skulle de ju g att hyra ut. Samtidigt har jag aldrig sett ngot bolag snka hyran. Men snt kanske kommer framver.

Rent generellt skulle jag sga att majoriteten av nyproduktionshyror ligger nra marknadsniv (om det inte ligger ver), med hnsyn till den vldigt korta ktiden som brukar glla. Ngot man ska ha i tanke nr vissa hrinne hvdar att det skulle byggas fler hyresrtter bara vi infrde marknadshyror.

Alla de hr lgenheterna verkar faktiskt ha folk som sker, s s enkelt r det inte riktigt.

Sen tror jag att om alla lgenheter skulle ha fri hyresttning skulle det inte g att ta 16 500 fr en tva i Tby.
Citera
2023-11-09, 15:52
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samtidigt har intresset fr nybyggnation stendtt och det byggs knappt lngre. Det kommer stta press p befintligt bestnd.

Den effekten har ju en frdrjning p ett antal r. Nybyggen r en liten andel av bestndet. Till det kan lggas att om byggena stannar p riktigt s kar det ju arbetslsheten dramatiskt, vilket antagligen ger en mer omedelbar effekt p ekonomin n att det inte byggs. Men! Det finns ett nnu strre problem. Kpkraften. Igen. Priserna kan bara dra ivg s mycket som kparna har rd att betala. Efterfrgan pverkar bara priserna till den nivn dr kparna kan efterfrga. Jag ser inte hur kpkraften ska kunna hlla priserna p den nivn de r idag. Och nr en stor del av kpkraften dessutom har kommit frn stigande priser i sig, vinster frn tidigare boendeaffrer har investerats med hvstng, s kommer det med tiden ett ytterligare tryck nedt p priserna.
Citera
2023-11-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Den effekten har ju en frdrjning p ett antal r. Nybyggen r en liten andel av bestndet. Till det kan lggas att om byggena stannar p riktigt s kar det ju arbetslsheten dramatiskt, vilket antagligen ger en mer omedelbar effekt p ekonomin n att det inte byggs. Men! Det finns ett nnu strre problem. Kpkraften. Igen. Priserna kan bara dra ivg s mycket som kparna har rd att betala. Efterfrgan pverkar bara priserna till den nivn dr kparna kan efterfrga. Jag ser inte hur kpkraften ska kunna hlla priserna p den nivn de r idag. Och nr en stor del av kpkraften dessutom har kommit frn stigande priser i sig, vinster frn tidigare boendeaffrer har investerats med hvstng, s kommer det med tiden ett ytterligare tryck nedt p priserna.

Beror ju helt p hur mycket folk belnade sig tidigare. Om alla maxbelnade sig stmmer det du sger.

Nr folk inte lngre signar upp sig p nybyggen som r klara om ett par r brjar de sannolikt kolla p befintligt bestnd direkt, inte om x r
Citera
2023-11-09, 16:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
S r det men samma sak verkar glla fr brsen fast lite vrre.
Brsen kan st infr ett kraftigt ras, inget som inte hnt frr, desto viktigare att ga kvalitetsbolag. Det motsger dock inte problemen med att tro att bostadsfastigheter kommer att ge en realvrdeskring under nuvarande frhllanden.
Citera
2023-11-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Brsen kan st infr ett kraftigt ras, inget som inte hnt frr, desto viktigare att ga kvalitetsbolag. Det motsger dock inte problemen med att tro att bostadsfastigheter kommer att ge en realvrdeskring under nuvarande frhllanden.
Men min pong r ju att det r s mnga hr som skriver att bostder tappat s mycket och r dyrt o.s.v. Jag ger mig den p att de flesta av dem har pengar p brsen. Och nu nr jag upplyst om att det faktiskt varit nnu smre p brsen n att ga bostad s brjar man skriva "historisk" m.m r brsen bttre. Ja, men inte senaste 20 ren iallafall och det r vl det de flesta av oss bryr sig om och om framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in