Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-09, 18:48
Medlem
lone stars avatar
Jnkarna har kanske inte hjt klart.

Citat:
Fed-guvernr ser fler rntehjningar framfr sig
https://www.di.se/live/fed-guvernor-...r-framfor-sig/

Ser lite skakigt ut framver..
Citera
2023-11-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jnkarna har kanske inte hjt klart.

https://www.di.se/live/fed-guvernor-...r-framfor-sig/

Ser lite skakigt ut framver..
Haha, experterna har ju sagt att vi har det vrsta bakom oss😂
Citera
2023-11-09, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men min pong r ju att det r s mnga hr som skriver att bostder tappat s mycket och r dyrt o.s.v. Jag ger mig den p att de flesta av dem har pengar p brsen. Och nu nr jag upplyst om att det faktiskt varit nnu smre p brsen n att ga bostad s brjar man skriva "historisk" m.m r brsen bttre. Ja, men inte senaste 20 ren iallafall och det r vl det de flesta av oss bryr sig om och om framtiden.

Nu gjorde jag misstaget att lsa det hr inlgget. Du r allts s efterbliven att du tolkar ordet "historiskt" till att innebra "dom senaste 20 ren". Klarar du av att kl p dig sjlv? Historiskt sett, dvs dom senaste 400 ren i just det hr exemplet, ter det sig som att fastigheter inte har ngon vrdekning inflstionsjusterat. Dremot s str sig aktier, historiskt sett, dvs hundratals r, sig bttre i inflstionstider om man investerar i bolag som kan inflstionsjustera sina priser och har kvarstende behov under dessa perioder. Sdr, nu har jag offrat dyrbar tid p imbecillen, som du r, p att p barnsprk frklara vad man kan lra sig av historien. Varfr det r shr r inte heller svrt att se med logiskt tnkande. Var s snll och skriv aldrig till mig igen, och ja jag vet att just det hr inlgget inte var riktat till mig, men d dom tagit bort ignore funktion kan jag inte blockera dig vilket vore den bsta lsningen.
Citera
2023-11-09, 20:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag hvdar att det per definition ligger ver marknadshyra, annars skulle de ju g att hyra ut. Samtidigt har jag aldrig sett ngot bolag snka hyran. Men snt kanske kommer framver.

Flera bostadsbolag tycks ha ftt problem att hyra ut sina nybyggda/nyrenoverade svindyra hyreslgenheter. Hyresfria mnader, halva hyran frsta ret osv dyker upp allt oftare.

Citat:
Rent generellt skulle jag sga att majoriteten av nyproduktionshyror ligger nra marknadsniv (om det inte ligger ver), med hnsyn till den vldigt korta ktiden som brukar glla. Ngot man ska ha i tanke nr vissa hrinne hvdar att det skulle byggas fler hyresrtter bara vi infrde marknadshyror.

Tillggas ska att det inte finns ngon evidens som backar antagandet att nybygge av (billiga) hyresrtter skulle ka vid infrande av marknadshyror.

Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nu gjorde jag misstaget att lsa det hr inlgget. Du r allts s efterbliven att du tolkar ordet "historiskt" till att innebra "dom senaste 20 ren". Klarar du av att kl p dig sjlv? Historiskt sett, dvs dom senaste 400 ren i just det hr exemplet, ter det sig som att fastigheter inte har ngon vrdekning inflstionsjusterat.

Tack!
Citera
2023-11-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nu gjorde jag misstaget att lsa det hr inlgget. Du r allts s efterbliven att du tolkar ordet "historiskt" till att innebra "dom senaste 20 ren". Klarar du av att kl p dig sjlv? Historiskt sett, dvs dom senaste 400 ren i just det hr exemplet, ter det sig som att fastigheter inte har ngon vrdekning inflstionsjusterat. Dremot s str sig aktier, historiskt sett, dvs hundratals r, sig bttre i inflstionstider om man investerar i bolag som kan inflstionsjustera sina priser och har kvarstende behov under dessa perioder. Sdr, nu har jag offrat dyrbar tid p imbecillen, som du r, p att p barnsprk frklara vad man kan lra sig av historien. Varfr det r shr r inte heller svrt att se med logiskt tnkande. Var s snll och skriv aldrig till mig igen, och ja jag vet att just det hr inlgget inte var riktat till mig, men d dom tagit bort ignore funktion kan jag inte blockera dig vilket vore den bsta lsningen.
Du r inte den vassaste kniven i ldan direkt. Du skriver ju exakt det jag skrev. Jag skrev inget av det du pstr. Din lsfrstelse har brister. Men att historien visar en sak betyder inget. Det som betyder ngot r mjligen de 20-30 senaste ren fr de flesta som skriver hr och framtiden. Vad som hnde fr 70 r sen r ointressant. P 70-talet gde ju ingen aktier, idag har nstan alla det i ngon form. D kan du ju frestlla dig hur det var i brjan p 1800 talet. Ett ftal frunnat att ga aktier.
Citera
2023-11-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det var extremt intressant d det ger std fr att folk inte klarar att skta sin ekonomi vilket vi som kan ngot i och fr sig redan visste.

P tal om att veta ngot, vet den som kan ngot att det enda mjliga intressanta r om det gtt upp frn tidigare likadana underskningar.
Underskningen sger ingenting alls i det. Det kanske var likadant fr 1 r sen, 5 r sen eller tio r sen. Vlj valfritt rtal.
Att somliga inte kan skta sin ekonomi r inget nytt. Det enda intressanta i detta r om det kat frn tidigare.
Citera
2023-11-10, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Flera bostadsbolag tycks ha ftt problem att hyra ut sina nybyggda/nyrenoverade svindyra hyreslgenheter. Hyresfria mnader, halva hyran frsta ret osv dyker upp allt oftare.

Tillggas ska att det inte finns ngon evidens som backar antagandet att nybygge av (billiga) hyresrtter skulle ka vid infrande av marknadshyror.

Tack!

Nej rimligen frstr alla att s lnge det finns extrema kvalitetskrav s gr det inte att bygga billigt.

Det som dremot str utan rimligt tvivel r att NNU mindre kommer byggas om det dessutom ska prisregleras lngt under det pris man behver fr att f ihop kalkylen fr bygget
Citera
2023-11-10, 10:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har ju hnt flera gnger att de i trden, som gr allt fr att hitta bevis p prisfall, jmfr BV med TV tillexempel vilket blir helt skevt.

I det hr fallet r den ldre lgenheten p vning 2 av 3. Den som sldes nu r inte utskrivet (och d brukar det alltid vara bv). En lgenhet p BV kontra vning 2 av 3 brukar ligga 20-25% ish lgre i pris oavsett marknad. Vem fan vill bo p bv i lgenhet liksom?

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Avgiften r ju ocks nominellt 33 % hgre nu. Det spelar nog ocks in i prisutvecklingen.

Ja, s r det. Svl avgiften som vningsplan (generellt billigare lngst ned i huset n p typ vning 4 och uppt) pverkar slutpriset s det gr inte att hnvisa till tv enstaka exempel i samma omrde och dra slutsatsen att objekten r jmfrbara.

Och som sagt, Kallhll r ju inte superattraktivt s det blir inte alls rttvisande om det r t.ex. en spekulant som budar ensam. Hade det varit innerstan hade man kunnat anta att det fanns ett tillrckligt sample av spekulanter, men ven d blir det svrt att titta p tv enstaka objekt d mycket kan skilja sig. Det enda rttvisande r att titta p ett snitt av objekt i ett omrde, helst segmenterat p t.ex. storlek, antal rum, vningsplan, etc.
Citera
2023-11-10, 12:21
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Blir inte frvnad om det brjar dyka upp frsenade inbetalningar p br avgiften i strre skala 2024, efter att mnga freningar hjt avgiften flera 10%s % 2023-2024.

Men verdrivs inte den effekten.? Sg att avgiften innan var 5000 kr per mn (normalt fr en trea?). 20% hjning motsvarar d 1000 kr. Det r vl bara vissa grupper i samhllet (ex.vis ensamstende pensionrer/frldrar) som har s sm marginaler att en sdan hjning skulle riskera att haverera hela mnadsbudgeten?
Citera
2023-11-10, 12:40
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej rimligen frstr alla att s lnge det finns extrema kvalitetskrav s gr det inte att bygga billigt. Det som dremot str utan rimligt tvivel r att NNU mindre kommer byggas om det dessutom ska prisregleras lngt under det pris man behver fr att f ihop kalkylen fr bygget

De allra flesta frstr sllan de mnen de lskar att ha sikter om d de tydligt saknar professionell kunskap om de mnen de har starka sikter om.

Jag kan skert sga att alla som arbetar med samhllsfrgor r vl medvetna om att det finns en mycket stor grupp mnniskor med s svag ekonomi att den begrnsar bde kp av bostad och hyra av bostder ver 5000 kr/ vuxen person. Alla som arbetar med samhllsfrgor vet att denna grupp njer sig alldeles utmrkt med den standard som gllde nr miljonprogrammen byggdes dvs frscha bostder med plastmattor, utan diskmaskin/tvttmaskin, men vlutrustade tvttstugor. Sedan verkar det tyvrr som man bara kan drmma om dtidens avgiftsfria genersa parkeringsytor.
Citera
2023-11-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Haha, experterna har ju sagt att vi har det vrsta bakom oss😂

Ja dom har gjort det, varje mnad i 2 r nu.
Citera
2023-11-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Men verdrivs inte den effekten.? Sg att avgiften innan var 5000 kr per mn (normalt fr en trea?). 20% hjning motsvarar d 1000 kr. Det r vl bara vissa grupper i samhllet (ex.vis ensamstende pensionrer/frldrar) som har s sm marginaler att en sdan hjning skulle riskera att haverera hela mnadsbudgeten?

Jag tror att den effekten r delvis verdriven, men nd relevant: det r ytterligare en av alla "tusenlappar" som pltsligt inte finns kvar p kontot nr rkningarna r betalda.

Det r ocks drfr som lget r betydligt vrre n vad berkningarna bankerna gjorde dr gldenrerna skulle klara 7% rnta: mat r dyrare, el r dyrare, brnsle r dyrare ... Nu ven avgiften till BRFen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in