2023-09-23, 07:45
Medlem
Kroulls avatar
Det här är framtiden för världseliten och oss i publiken -- grymt spännande! Det bästa jag har sett någonsin.

Sista partiet med några tornoffer av Magnus:

https://youtu.be/b4hcL1DdIIk?t=1566

Citat:
SCC Final was an AMAZING BATTLE!!!

Samtliga partier:

https://www.chess.com/events/2023-sp...in-event/games

Citat:
Speed Chess Championship 2023
Senast redigerad av Kroull 2023-09-23 kl. 07:48.
Citera
2023-11-15, 11:57
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Undrar en sak. Jag brukar spela schack på mobilen och vet ju att om man lyckas flytta nån sina bönder hela vägen till andra sidan av brädet så får man byta den till valfri annan pjäs, vilket oftast är en drottning.
I appen är det ju inga konstigheter att förvandla en pjäs till en annan. Men om man spelar med ett fysiskt bräde med fysiska pjäser, har man alltså alltid flera reservpjäser till hands? Teoretisk sätt kan man ju få 5-6 bönder till andra sidan. Finns det då 5-6 drottning-pjäser att tillgå?
Vore ju väldigt snöpligt om man lyckats ta sin bonde hela vägen till andra sidan och motståndaren säger "hoppsan det finns visst inga extra pjäser så du får behålla bonden helt enkelt"
Citera
2023-11-15, 12:03
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Undrar en sak. Jag brukar spela schack på mobilen och vet ju att om man lyckas flytta nån sina bönder hela vägen till andra sidan av brädet så får man byta den till valfri annan pjäs, vilket oftast är en drottning.
I appen är det ju inga konstigheter att förvandla en pjäs till en annan. Men om man spelar med ett fysiskt bräde med fysiska pjäser, har man alltså alltid flera reservpjäser till hands? Teoretisk sätt kan man ju få 5-6 bönder till andra sidan. Finns det då 5-6 drottning-pjäser att tillgå?
Vore ju väldigt snöpligt om man lyckats ta sin bonde hela vägen till andra sidan och motståndaren säger "hoppsan det finns visst inga extra pjäser så du får behålla bonden helt enkelt"

Man får ju helt enkelt låtsas att bonden är en drottning .
Citera
2023-11-15, 12:50
Medlem
liddens avatar
Citat:

I turneringar finns pjäser att tillgå. Hemma mot kompisar brukar man ta ett torn och ställa det uppochner. Är damen och båda tornen fortfarande på brädet får man bli kreativ.
Citera
2023-11-15, 13:32
Medlem
Citat:

Finns bräden som kommer med en extra drottning. I turneringar står oftast varsin reservdrottning bredvid då de spelar, och flera går säkert att hämta om det behövs.
Att vända tornet uppochner är ett välkänt sätt att representera en drottning på i hemmaspel. I något så när seriösa spel behöver du oftast (läs: aldrig) promota till 5 drottningar så problemet uppstår inte särskilt ofta i praktiken.
Citera
2023-11-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Finns bräden som kommer med en extra drottning. I turneringar står oftast varsin reservdrottning bredvid då de spelar, och flera går säkert att hämta om det behövs.
Att vända tornet uppochner är ett välkänt sätt att representera en drottning på i hemmaspel. I något så när seriösa spel behöver du oftast (läs: aldrig) promota till 5 drottningar så problemet uppstår inte särskilt ofta i praktiken.

Är det inte enklast att låta bonden stå kvar och säga att den nu är en drottning eller springare om man inte råkar ha rätt pjäs utslagen redan? Sen får man hålla reda på vad den är.
Citera
2023-11-15, 14:33
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är det inte enklast att låta bonden stå kvar och säga att den nu är en drottning eller springare om man inte råkar ha rätt pjäs utslagen redan? Sen får man hålla reda på vad den är.

Nä det är för lätt att det blir missförstånd om man inte ser någon skillnad. Jag och några kompisar spelade en variant där det är lätt att få många damer, vi gjorde små mössor av aluminiumfolie för att markera bönder som var damer.
Citera
2023-12-27, 21:11
Medlem
Kroulls avatar
Tips: Utifall att du inte har något särskilt för dig i mellandagarna...

Kod:
https://lichess.org/study/embed/muxqcTj0/iEZRXi0Q#61

Förloraren är en f.d. världsmästare. Somliga påstår att det är årets parti. Själv fattar jag nada...
Senast redigerad av Kroull 2023-12-27 kl. 21:17.
Citera
2024-03-03, 11:37
Medlem
Vodos avatar
Då har vi alla fått 200 extra elo poäng. 1 mars gjordes en ändring så det blev en höjning. Varför detta gjorts vet jag inte.
Citera
2024-03-15, 19:26
Medlem
Kroulls avatar
Jag tror att det här är framtiden:

https://www.chessbase.in/news/Freest...enric-Buettner

Citat:
The world's greatest chess player and German entrepreneur, invited world’s top chess players to become members of their newly formed, exclusive Freestyle Chess Players Club (FCPC). At the same time, Carlsen and Buettner confirmed the launch of a worldwide Freestyle Chess Grand Slam Tour, a series of five tournaments per year on five continents.

Citat:
Eligible for membership of the new Freestyle Chess Players Club are all players with a current ELO of >2725 who have a significant current international activity level. “We are excited, that all 25 invited eligible players have responded positively and joined the FCPC”, said Jan Henric Buettner. Among those who joined are the world’s current top ten players behind Magnus Carlsen, i.e., Fabiano Caruana, Hikaru Nakamura, Nodirbek Abusattorov, Ding Liren, Alireza Firouzja, Wesley So, Ian Nepomniachtchi, Wei Yi, Arjun Erigaisi and Viswanathan Anand.

Vad tror du?
Citera
2024-03-16, 10:59
Medlem
Ursäkta att jag bryter diskussionen men jag tänker att det är bäst att gå direkt till experterna med min fråga.

Min man spelar shack dagligen och har gjort det flera år. Nu har han snart födelsedag och jag tänkte inhandla litteratur om shack som gåva. Vad löns det sig att köpa för bok till en erfaren spelare?
Citera
2024-03-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Squirrelsaurus
Ursäkta att jag bryter diskussionen men jag tänker att det är bäst att gå direkt till experterna med min fråga.

Min man spelar shack dagligen och har gjort det flera år. Nu har han snart födelsedag och jag tänkte inhandla litteratur om shack som gåva. Vad löns det sig att köpa för bok till en erfaren spelare?
Dvoretsky's Endgame Manual har jag fått höra från många håll ska vara riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in