Citat:
Ursprungligen postat av
will242
Nu är jag i princip emot tvingande kollektivavtal, är själv ej medlem i fack och har inte varit de sista 20 åren då man blev rövknullad av byggnads. Sen finns det en del bra saker med kollektivavtal och det är att jag fått 6 veckors semester och 6 månaders uppsägningstid om det skulle behövas.
Men i just detta fallet så står jag med IF metall bara på grund av att Elon Musk motarbetar Ukraina och att han är Ryss och Kinesälskare. Om nu de anställda på Tesla i Sverige har så bra anställningsavtal redan som överstiger allt som finns i kollektivavtalet så kostar det ju i princip inget att skriva under, då är det ju endast en principsak från Tesla och då kan de skylla sig själva lite.
I andra brancher och för andra företag är jag dock emot.
Du har jobbat i byggnads när man jobbar effektivt 15 minuter per timme och har noll krav på sig och har alla rättigheter i världen att mygla, sjukskriva sig och vabba. Men 6 veckors semester va du såklart värd.
Så det handlar om att du ogillar Elon och för att han enligt dig är ett fan av Ryssland och Kina? Skänker han vapen till putin eller vadå?
Du bryr dig med andra ord inte ett skit om villkoren för de som jobbar åt Tesla i Sverige utan det är mest en liten protest från dig för att det står på svt.se att Elon Musk har åsikter som går stick i stäv med agendan?
Har du köpt kläder, grönsaker eller elektronik de senaste tjugo åren har du ganska så säkerligen betalat kineser och ryssar och fröjdat barnarbete. Barnarbetare har inte kollektivavtal och 6 veckors semester, men den tanken har väl aldrig slagit dig