Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-06, 18:38
Medlem
Med tanke på att Volvo är lika intressant som Alcro väggfärg vit så är väl det förståeligt att det ser ut som det gör.
Citera
2023-12-06, 18:53
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
I USA är Volvo populära.
Nja, 100k bilar på 300 mill. invånare, Toyota 20x så mycket i 2022. Men Volvo har ju en viss status på kusterna.
Senast redigerad av Norrbagg79 2023-12-06 kl. 18:58.
Citera
2023-12-06, 18:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Man kan inte varit riktigt klar i knoppen om man köper den kinesiska dyngan idag.
Citera
2023-12-06, 18:58
Medlem
T-80Us avatar
Volvo säljer ju helt okej utomlands, men jag tror att minskningen i Sverige beror på främst att de ska konkurera på premiummarknaden utan att erbjuda en premiumprodukt, samt det faktum att de inte bygger bilar för att passa svenskar längre (d.v.s. rymliga och praktiska kombibilar med motoralternativ för människor som inte är elbilsfanatiker, eller som har råd att pytsa ut för en blandad förbrukning på 1-1,5 liter milen när hybridbatteriet är urladdat).

Jag har inte ägt någon modern Volvo, men jag har hyrt bil ganska ofta och under längre tidsperioder de senaste 2 åren, 2-3 veckor i stöten, och det har då varit genom Hertz. V90, V60 CC, V60 och XC60 är bilarna jag hyrt och kört under en total tid av kanske ge och ta 4 månader, utan att vara det minsta imponerad, framförallt inte av hur plastig byggkvaliteten och materialvalen känns eller hur sega deras infotainmentsystem är och det eviga krånglandet med den förbannat fula mittskärmen för att t.ex. få på lite arselvärme eller ändra kupétemperatur.

Nu ska tilläggas att bara ett par av bilarna varit rikligt utrustade varianter, med större stereo och en mängd andra paket som t.ex. head up display, resten har varit sparsamt eller mellanutrustade.

Automatlådorna har varit bedrövliga komfortmässigt dessutom. De är så långt bakom Mercedes eller BMW, exempelvis, att det nästan blir lite komiskt.

Det är helt enkelt så att det inte finns någon anledning att betala samma pris för en V90 som för en E-klass eller en 5-serie kombi. Bränsletörstigare motorer, sämre byggkvalité, sämre automatlådor och en plottrigare och krångligare display.
Citera
2023-12-06, 19:18
Medlem
Blir nog betydligt sämre gissar jag.
Har pratat med folk som alltid åkt volvo och nu vet dom inte hur dom ska göra nu när volvo bara blir eldrivet för det passar dom inte alls i deras körning.
Så helt klart blir det andra bilmärken för dessa. En jag pratade med skulle försöka få tag på en så ny begagnad volvo diesel som det bara går fast han annars bara köper nytt.
Citera
2023-12-06, 19:33
Medlem
Tratten52s avatar
Jag har kört en hel del V60 senaste åren och jag måste säga att den är riktigt trevlig att köra då har det för visso varit extrautrustade hyrbilar typ 4wd T6 osv.. dom har blivit för dyra för vanliga Svensson tyvärr. Speciellt senaste 5 åren så har det dragit iväg för mycket. Men det har alla andra tyska bilar också gjort som ligger i samma segment.
Citera
2023-12-06, 19:36
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Blir nog betydligt sämre gissar jag.
Har pratat med folk som alltid åkt volvo och nu vet dom inte hur dom ska göra nu när volvo bara blir eldrivet för det passar dom inte alls i deras körning.
Så helt klart blir det andra bilmärken för dessa. En jag pratade med skulle försöka få tag på en så ny begagnad volvo diesel som det bara går fast han annars bara köper nytt.
Vad pratar du om? Volvo bygger fortfarande Diesel bilar, målet är satt till 2030 om jag inte är helt borta och de har även relativt nyligen förlängt tiden de kommer bygga ICE-bilar även om inga nya motorer utvecklas.

Och än så länge ligger fortfarande deras ICE-motorer relativt bra till i förbrukning/prestanda om jag inte är helt borta.
Citera
2023-12-06, 19:54
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
. Finns det något hopp för Volvo?

Nej. Det är över. Det har varit över sedan länge. Det vi ser nu är timmarna på hospice innan man stänger av maskinen.
Citera
2023-12-06, 20:08
Medlem
DonaldBidens avatar
Förbjud Tesla så kan Volvo repa sig!
Citera
2023-12-06, 20:20
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Vad pratar du om? Volvo bygger fortfarande Diesel bilar, målet är satt till 2030 om jag inte är helt borta och de har även relativt nyligen förlängt tiden de kommer bygga ICE-bilar även om inga nya motorer utvecklas.

Och än så länge ligger fortfarande deras ICE-motorer relativt bra till i förbrukning/prestanda om jag inte är helt borta.

Vart bygger de diesel, för vilken marknad då?

Gå in på volvo finns knappt bensin kvar. Jo en ren, xc40.

Priserna är nog i överkant för att försöka passa in i premium-segmentet.

Många är väl förmånsbilar och det är väl det som räddar volvos siffror i Sverige.
Citera
2023-12-06, 20:23
Medlem
mikkelbergs avatar
Hoppas det! Inte ens svensk, så varför grotta ner sig?
Citera
2023-12-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.

Dieselbilar slutar de helt med i början av nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in