Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-19, 10:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Man kan undra vem eller vilka som kommer börja skjuta till pengar. Produktionen är väl dessutom försenad till 2025 så om pengarna är slut nu så behöver väl NV ett lån eller aktieägartillskott på 20-30 miljarder bara för att hålla sig flytande till dess att dom (eventuella) batterierna levereras

Dessa 2 inlägg skrev jag för snart 2 år sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Förnärvarande så söker man ca 100 pers till Skellefteå.

Vad jag kunde se så sökte man bara ingenjörer. Skulle det inte skapas tusentals jobb som inte krävde nån utbildning? Eller kan det vara på det viset att dom enkla jobben sköter inhyrd arbetskraft från östeuropa och Asien?

Sen ställer jag mig väldigt frågande till hur dom ska klara det ekonomiskt. Man gör 2020 en förlust på över 1,4 miljarder. Kommer krävas kapitaltillskott i hästväg. Dom har egentligen bara 2 ägare som har pengar och det är VW och Goldman Sachs. Nu när deras första batteri vart ratat av just VW så undrar man hur det här ska gå.

VW håller förövrigt på att själv bygga en egen batterifabrik i Tyskland.

Kommer nästan tycka lite synd om alla Skellefteå fanatiker ( som huserar i den här tråden (FB) Hur påverkas Skellefteå av Northvolt)

Dom tror ju att det ska skapas 10000 jobb och att bostadspriserna kommer 10 dubblas. Dom pratar om trafikkaos, nya stadsdelar m.m.

Citat:
Man blir mörkrädd när våra pensionspengar slängs iväg på detta sätt.

Kommer som sagts behövas många många miljarder till i aktieägartillskott. Men det är klart, nu är vi ju i Sverige så bara man säger att saker är bra för miljön och mångfalden så regnar det pengar från våra pensionsfonder.

Detta inlägg skrev jag för 3 år sedan:

Citat:
Men 3 miljarder räcket inte, dom behöver 4 miljarder.

Redan nu är fabriken försenad och med tanke på lagda ordrar kan man undra hur det kommer gå med dom?

Dom har alltså sålt planerad produktion till 2030, men om fabriken inte blir färdig? Eller fördyrad?

Nordhvolt har dragit på sig skulder på 30 miljarder. Fabriken är försenad som det verkar ett år och under tiden så tickar räntan på.

2018 hade man förluster på 200 miljoner och jag betvivlar att 2019 ser bättre ut. Lägger man då också till att ägarna inte är några penningstarka Kamprad eller Persson så luktar det luftslott all världens väg.

Och nej, jag är inte från Umeå. Ni nordhvoltianer kommer drabbas av en rejäl bakfylla, liksom resten av Skellefteå. Ett nytt Fanderdun är på intågande.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fanerdun_Group_AB

Men det största problemet enligt Peter Carlsson har ju hela tiden varit att det byggs för få lägenheter i Skellefteå.

Har skrivit det förut och skriver det igen, detta kommer göra att Skellefteå kommun går från en av dom rikaste kommunerna i Sverige till en av dom mest skuldsatta. Bra jobbat.
Citera
2023-12-19, 10:58
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Skellefteå kommun äger juvelen Skelleftekraft. Du kan lätt inse vilka vinster Skelleftekraft har gjort med de elpriser som har varit. Nästan 1 miljard kronor i vinst efter 3:dje kvartalet i år. Jodå, Skellefteå kommun är en rik kommun men tyvärr avspeglas det i ett onormalt stort antal kommunanställda.

"Skellefteå Kraft gjorde en vinst på 967 miljoner kronor för årets åtta första månader, vilket är 326 miljoner bättre än budget och i nivå med samma period 2022."

https://www.folkbladet.nu/2023-09-25...ea-kraft-3a1ba

Till skillnad från Luleälven och Vattenfall så ser det helt annorlunda ut för Skellefteå kommun. Jokkmokks kommun har offrat hela älven och ser vinsterna hamna långt borta från kommunen.

( Kommuner och Regioner har inte betalt in till pensioner när den stora expansionen inom den ofantliga sektorn skedde på 70-talet. Nu ska dessa pensioner betalas ut. Gissa hur det löses? )
Kanske SkellefteåKraft köper NVs konkursbo. Skall villigt medge att jag var ovetande om deras lönsamhet.
Citera
2023-12-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Kan det inte vara så att mycket utav vad de tillverkar är skrot eller blir skrot för att det inte håller kvalitén?
Du har säkert rätt. Men om det inte är obeprövad teknik så borde det väl gå att få bukt med problemen.
Jag kan dock ingenting om batterier så jag har ingen aning om var problemen ligger. Det kan ju också vara så att dom kör på något nytt spår som inte är helt färdigutvecklat.

Jag tror dock att problemen inte är över bara för att man kommer igång med produktionen. Jag kan för mitt liv inte begripa hur man i Skellefteå med svensk arbetslagstiftning och svenska löner ska kunna konkurrera med Asien (eller i vilket låglöneland andra aktörer valt att lägga produktionen).
Citera
2023-12-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Jag kan för mitt liv inte begripa hur man i Skellefteå med svensk arbetslagstiftning och svenska löner ska kunna konkurrera med Asien (eller i vilket låglöneland andra aktörer valt att lägga produktionen).

Förmodligen kommer EU att lägga någon form av miljötull på de batterier som produceras utanför EU. Det är min gissning. Fundera ett tag på varför du inte kan köpa amerikanskt vetemjöl i din butik.
Citera
2023-12-19, 15:46
Medlem
Elvis avatar
Northvolt och Rivus i täten för nya batterier

https://www.di.se/nyheter/ny-batteri...dens-industri/

Äntligen lite positiva nyheter i allt mörker.
Citera
2023-12-19, 16:12
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Skellefteå kommun äger juvelen Skelleftekraft. Du kan lätt inse vilka vinster Skelleftekraft har gjort med de elpriser som har varit. Nästan 1 miljard kronor i vinst efter 3:dje kvartalet i år. Jodå, Skellefteå kommun är en rik kommun men tyvärr avspeglas det i ett onormalt stort antal kommunanställda.

"Skellefteå Kraft gjorde en vinst på 967 miljoner kronor för årets åtta första månader, vilket är 326 miljoner bättre än budget och i nivå med samma period 2022."

https://www.folkbladet.nu/2023-09-25...ea-kraft-3a1ba

Till skillnad från Luleälven och Vattenfall så ser det helt annorlunda ut för Skellefteå kommun. Jokkmokks kommun har offrat hela älven och ser vinsterna hamna långt borta från kommunen.

( Kommuner och Regioner har inte betalt in till pensioner när den stora expansionen inom den ofantliga sektorn skedde på 70-talet. Nu ska dessa pensioner betalas ut. Gissa hur det löses? )

Sinnes. Vad har Skellefteå kommun cirka 75000 invånare, och 10.000 av dem arbetar inom det kommunala?

Hur fan går det ens runt?
Citera
2023-12-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Sinnes. Vad har Skellefteå kommun cirka 75000 invånare, och 10.000 av dem arbetar inom det kommunala?

Hur fan går det ens runt?

Jag har för mig att kommunen har c:a 8000 anställda. Betydligt mer än Luleå med ungefär samma befolkningsmängd. Sedan finns det väl en viss skillnad på hur befolkningen är fördelad inom kommunen. Skellefteå är Sveriges till ytan största kustkommun, något mindre än Skåne län, med en mängd småorter och i dessa en åldrande befolkning vilket ställer ganska stora krav på social service.

Att det går runt har nog mycket att göra med det jag har skrivit om tidigare, Skelleftekraft, samt en relativt hög kommunalskatt.
Citera
2023-12-19, 20:40
Medlem
Elvis avatar
Några uppdateringar kring NoVo Energy (Northvolt & Volvos gemensamma bolag)? Ska bli intressant att följa, undrar om Volvo får kalla fötter inom en snart framtid?
Citera
2023-12-20, 03:14
Medlem
wwrs avatar
Våra tidningar har fastnat i sin egen värld av vanföreställningar. Så här skriver de:
Citat:
Ny batteriteknik blir framtidens industri
Sverige och Norden har alla förutsättningar för att bygga upp en egen självförsörjande batteriindustri. Det menar några av Sveriges främsta batteriexperter, som stakar ut riktningen för framtidens utveckling i spåren av litiumjonbatterierna där flera alternativ är möjliga.

Nyligen aviserade Northvolt planerna på att tillverka natriumjonbatterier för energilagring i samarbete med Uppsalabolaget Altris.

Fördelarna med natriumjonbatterier är flera; lägre kostnad, mer tillgängligt råmaterial samt att är mer miljövänliga.
https://www.di.se/nyheter/ny-batteri...dens-industri/

De har redan glömt att Northvolt I praktiken har gått i putten vilket Di själva nyligen rapporterade.
Senast redigerad av wwr 2023-12-20 kl. 03:26.
Citera
2023-12-20, 03:45
Medlem
whack-a-moles avatar
Det här är uppseendeväckande. Northvolt anser ju själva att dom är ledande inom batteriteknik, forskning och cutting edge.

Enklaste sättet att undersöka om det stämmer överens med verkligheten är att se hur många patent dom innehar och har ansökt om.

Den informationen finns i länken nedan. Och det är ingen munter läsning. Det inte noll men nästintill.

https://insights.greyb.com/northvolt-patents/

Year of Patents Filing or Grant Northvolt AB Applications Filed Northvolt AB Patents Granted
2018 8 –
2019 12 –
2020 12 –
2021 7 3
2022 – 1

Ber om ursäkt att det inte gick att kopiera och klistra in tabellen korrekt. Sitter på mobilen. Men totalt har NV fått 4 patent godkända. Det är sannerligen ingen kioskvältare.
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-12-20 kl. 03:58.
Citera
2023-12-20, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Det här är uppseendeväckande. Northvolt anser ju själva att dom är ledande inom batteriteknik, forskning och cutting edge.

Enklaste sättet att undersöka om det stämmer överens med verkligheten är att se hur många patent dom innehar och har ansökt om.

Den informationen finns i länken nedan. Och det ingen munter läsning. Det inte noll men nästintill.

https://insights.greyb.com/northvolt-patents/

Year of Patents Filing or Grant Northvolt AB Applications Filed Northvolt AB Patents Granted
2018 8 –
2019 12 –
2020 12 –
2021 7 3
2022 – 1

Och jönsarna i Northvolt har alltså plöjt ner miljarders miljarder kronor på att skapa NATRIUM-baserade batterier!!??

Batterier som är dubbelt så tunga för att de kan hålla hälften så mycket energi som litium..

Det här låter som en miljöpartistisk fantasi!

Man bara gödslar miljarder av pensionspengar för att vara miljövänlig i sin strävan..

Detta kommer ALDRIG bli något annat än varm luft och drömmar. Och korruption!

Det är önsketänkande att få detta till att fungera på en global marknad!

Snart kommer japanska solidstate-varianter som piskar röven ur natrium och då blir Northvolt ytterligare ett i raden av Socialdemokratiska (miljöpartistiska) felsatsningar.

Fyfan!
Citera
2023-12-20, 05:09
Medlem
whack-a-moles avatar
Ordförande i Skellefteå kommun, noll utbildning, sosse.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lorents_Burman

Är han måhända Rom (Zigenare) hans förnamn tyder på det. Även länkarna nedan indikerar det.

https://sverigesradio.se/artikel/6146923

https://sverigesradio.se/artikel/6128751

Inte direkt så att jag bryr mig men bristen på utbildning, sosse, vurmar för dom, samt heter Lorents. Ger ju starka signaler att det förhåller sig så.

Måste vara rätt unikt i svensk politik. Bra för honom isåfall, om det är bra för kommunen får framtiden utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in