2023-12-24, 12:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du tänker fel. Ungefär 2/3 av total konsumtion för ett hushåll är kallvatten, 1/3 är varmvatten. Så det är 150 l per hushåll (100 l kallvatten, 50 l varmvatten).

Nej det är per person och dag. Det är du som räknar fel och räknar per hushåll. Läs själv:

https://www.svensktvatten.se/fakta-o...ksvattenfakta/

Citat:
I Sverige förbrukar vi i genomsnitt 140 liter vatten per person och dygn. Läs vidare om användning i hushåll.

60 liter för personlig hygien.
30 liter för toalettspolning.
15 liter för disk.
15 liter för tvätt.
10 liter för mat och dryck.
10 liter övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vid individuell debitering för kall- och varmvatten går kallvattnet igenom en mätare, och varmvattnet igenom en annan. Individuell kallvattenmätning är inte lönsamt.
Lägg till att VA-systemet är eftersatt och att kostnaden för VA beräknas att stiga i framtiden. Det är bara en tidsfråga innan det faktiskt är lönsamt att mäta vattenförbrukningen.

Det vore ju inte mer än rätt heller. För varför ska storförbrukarna sponsras av de som hushåller med vatten/varmvatten?

I nya BRF:er får man betala för varmvattnet på separat nota och det är inte mer än rätt. Det går absolut att mäta om man vill.

Det är ofta hyresgästföreningens om argumenterar som du, men de har fel. Deras utgångspunkt är alltid lägsta kostnad för hyresgästen och att de inte ska betala vad det egentligen borde kosta.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-24 kl. 12:06.
Citera
2023-12-24, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
Med risk för att avslöja mig själv som en jubelidiot, men vad fan gör de med allt vatten? Vad gör de som konsumerar så pass mycket vatten? Förklaras den relativa skillnaden i en extrem trångboddhet (stora familjer, papperslösa som lever som om lägenheten vore en myrstack dvs många många fler boende/lgh än vad de är dimensionerade för mm) eller vad är det frågan om?

Jag menar, ingen sätter väl badkarskranen på max, ser till att proppen inte sitter i och går hemifrån för dagen?
De är många och varje person kanske badar varje dag? De låter vattnet rinna för att få friskt vatten? Diskar mycket? Tvättar ofta? Vissa har kolonier så kanske kånkar de på vatten dit?
Citera
2023-12-24, 12:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
De är många och varje person kanske badar varje dag? De låter vattnet rinna för att få friskt vatten? Diskar mycket? Tvättar ofta? Vissa har kolonier så kanske kånkar de på vatten dit?

Badkar drar väldigt mycket varmvatten jämfört med att duscha. Vissa använder inte ett duschmunstycke som stryper effekten. Sedan vet ju alla hur många barn en normal somalisk familj har. Det är bara att räkna ut att det kommer att bli extrem förbrukning i jämförelse med en svensk familj och det är inte orimligt att de får betala för den extra kostnaden själva. Jag skulle gissa att det kan handla om tusenlappar med det extra varmvattnet.

Det är många som ska duscha och bada, vilket leder till extrem förbrukning men också fuktskador i badrummen, något som är oerhört kostsamt för hyresvärdarna.

Lägenheterna är inte dimensionerade för så många personer.

Redan när lägenheter planeras så räknar man högre förbrukning för hyresgäster än för bostadsägare per person, för att man vet om att hyresgäster helt enkelt förbrukar mer vatten för att de inte är insatta i ekonomin bakom vattnet och att det ingår i hyran.

Att säga att det inte lönar sig att mäta stämmer inte. Alla nya bostadsrätter är utrustade med vattenmätare och det är ingen som ifrågasätter att man får betala för sin egen varmvattenförbrukning.
Citera
2023-12-24, 12:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ca 40 kr kubik en kostar vattnet

Varmvatten kostar det ungefär. Vanligt dricksvatten ca 20-30 kr beroende på i vilken kommun man bor i. Denna kostnad förväntas stiga pga att vi har ett gammalt VA-nät som kommer behöva större renoveringar.

Att hyresvärdarna inte redan nu installera mätare är rent vanvett. Inte minst när vi hela tiden ska tänka "klimat", så är det helt obegripligt att det inte gäller vattenförbrukningen också.

Sedan borde lågförbrukare premieras på högförbrukarnas bekostnad för rättvisans skull.
Citera
2023-12-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varmvatten kostar det ungefär. Vanligt dricksvatten ca 20-30 kr beroende på i vilken kommun man bor i. Denna kostnad förväntas stiga pga att vi har ett gammalt VA-nät som kommer behöva större renoveringar.

Att hyresvärdarna inte redan nu installera mätare är rent vanvett. Inte minst när vi hela tiden ska tänka "klimat", så är det helt obegripligt att det inte gäller vattenförbrukningen också.

Sedan borde lågförbrukare premieras på högförbrukarnas bekostnad för rättvisans skull.
rörlig avgift här 31,60 plus fasta avgifter. till villa.. I min kommun.
Citera
2023-12-24, 12:48
Medlem
Citat:
Inget varmvatten.
Citera
2023-12-24, 12:50
Medlem
Citat:
Inget varmvatten.
slutar säkert på 40kr men jag orkar inte kolla nu.
Citera
2023-12-24, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja du ser. Jag fattar inte varför det är omöjligt att mäta vattenförbrukningen för hyresgäster. Det är inte särskilt kontroversiellt att man får betala för sin egen förbrukning. Är den extrem får man betala därefter.

Skulle gissa att du tänker på hur mycket du förbrukar då?

Badar du badkar varje dag och bjuder in hela släkten till dusch och bad så vet du precis vad det kostar. Tusenlappar!
Citera
2023-12-24, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
slutar säkert på 40kr men jag orkar inte kolla nu.

Varmvatten kostar minst 40 kr per m3 och säkert ännu mer nu när elen blivit dyrare.
Citera
2023-12-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ja du ser. Jag fattar inte varför det är omöjligt att mäta vattenförbrukningen för hyresgäster. Det är inte särskilt kontroversiellt att man får betala för sin egen förbrukning. Är den extrem får man betala därefter.

Skulle gissa att du tänker på hur mycket du förbrukar då?

Badar du badkar varje dag och bjuder in hela släkten till dusch och bad så vet du precis vad det kostar. Tusenlappar!
Tanken kommer varje gång jag vattnar ute i trädgården.. Men va gör man.. En gul gräsmatta hela sommaren är inte kul.
Citera
2023-12-24, 12:59
Medlem
Citat:
Varmvatten kostar minst 40 kr per m3 och säkert ännu mer nu när elen blivit dyrare.
Säkert så... Men i villor är det oftast bara kallt ju.
Citera
2023-12-24, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tanken kommer varje gång jag vattnar ute i trädgården.. Men va gör man.. En gul gräsmatta hela sommaren är inte kul.

Man kan ju spara regnvatten om man är lite finurlig och vattna med det. Dagens spartips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in