2023-12-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Varje gång jag hamnar bakom dacia ägare så är det en mardröm. Dom är alltid efterblivna, krypkör 40 km under hastighetsgränsen och skapar trafikfaror.
Vem fan går in till bilhandlaren och säger ”Jag vill ha en sån där Dacia”?

Haha, kalla mig vad du vill men vilket snille kläcker en sån kommentar och vilken bil kör du? Bilhandlarna blir smått bedrövade när jag säger att jag vill kolla på ”Dacian”. En sa under tiden som han rullade fram den i hallen för han glömde bilnyckeln att ”det är ju ingen Ferrari”, no shit Sherlock! Han bad dessvärre sin kumpan att i nästa ögonblick hämta nyckeln trots allt. Det gick ju inte att styra bilen med rattlåset inkopplat…
Citera
2023-12-25, 19:23
Medlem
KastadHenduks avatar
Citat:
Varje gång jag hamnar bakom dacia ägare så är det en mardröm. Dom är alltid efterblivna, krypkör 40 km under hastighetsgränsen och skapar trafikfaror.
Vem fan går in till bilhandlaren och säger ”Jag vill ha en sån där Dacia”?
Ingen. Dacia är ett sånt märke för fattiga pensionärer eller bara fattiga människor som vill få så mycket bang for buck det bara går. Det är så långt i från status man kan komma, men alla bryr sig inte om status.

Har för mig man kunde få en splitt ny duster för under hundringen för en 10-15 år sen.
Citera
2023-12-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastadHenduk
Ingen. Dacia är ett sånt märke för fattiga pensionärer eller bara fattiga människor som vill få så mycket bang for buck det bara går. Det är så långt i från status man kan komma, men alla bryr sig inte om status.

Har för mig man kunde få en splitt ny duster för under hundringen för en 10-15 år sen.

Så sent som 2019 kostade den billigaste Dustern 99 900kr. Sedan dess så har priset dubblerats. Sanderon kostade vid samma tidpunkt strax under 80 000kr.
Citera
2023-12-25, 19:31
Medlem
KastadHenduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Så sent som 2019 kostade den billigaste Dustern 99 900kr. Sedan dess så har priset dubblerats. Sanderon kostade vid samma tidpunkt strax under 80 000kr.
Ofan, var det så nyligen alltså.
Citera
2023-12-25, 20:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ni som har kört en Duster 2, inte första generationen, hur är eran upplevelse?
Har kört en sådan en del i jobbet, fyrhjulsdriven diesel. Vet inget om hur tillförlitliga de är, däremot så är komforten verkligen ingenting att skryta över. Jag hade hellre köpt en 10 år gammal bil för samma pengar som en 5 år gammal Dacia.
Citera
2023-12-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Väl ingen annan bil som är så dålig som en VAG-bil.

Håller vi på med det här gubbiga beteendet fortfarande alltså, att bråka om vilka fullt fungerande bilar som fungerar minst eller mest där åsikterna aldrig sammanstrålar eftersom alla haft problem med olika bilar.
Citera
2023-12-25, 20:21
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Fel, min Zoe har 5 stjärnor i Euroncap. Att Dustern endast har tre stjärnor beror till största del på avsaknaden av autobroms och sämre fotgängarskydd. Zoe har inte heller autobroms.

Inte med samma värderingskriterier som Dacian har, dvs dagens. Se själv:

https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206

Gå tillbaka några år så skulle dagens Dacia Duster säkert ha fem också. Min 2003 Laguna hade fem när jag køpte den, men skulle knappast ha haft det år 2010 eller så.. Tiderna førändras och kraven blir tuffare och det är bra det.
Citera
2023-12-25, 20:33
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastadHenduk

Då köper man hellre en begagnad toyota avensis som kommer orka med gulfkriget 2.0.
Säkra är inte Dacia eller.
Citera
2023-12-25, 20:39
Medlem
KastadHenduks avatar
Citat:
Då köper man hellre en begagnad toyota avensis som kommer orka med gulfkriget 2.0.
Säkra är inte Dacia eller.
Många vill ha en NY bil. Vet inte varför men så är det. De förblindas av att de kan få en NY bil för jättebilliga pengar och glömmer bort att skräp är skräp oavsett årsmodell.

Jag säger inte att dacia är skräp utan det var mest analogin som var intressant.

Men visst pallar man att köra runt i en liten osäker plastkub där allt är bare minimum, så är det ju ett faktum att man får väldigt mycket bil för pengarna.
Citera
2023-12-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Har kört en sådan en del i jobbet, fyrhjulsdriven diesel. Vet inget om hur tillförlitliga de är, däremot så är komforten verkligen ingenting att skryta över. Jag hade hellre köpt en 10 år gammal bil för samma pengar som en 5 år gammal Dacia.

Ok, låter inget vidare. Ska ta och provköra en så får vi se hur illa det är.
Citera
2023-12-25, 21:49
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Sneglar på denna suv. Ser ut som en suv ska se ut, lite råare look som jag gillar. Diesel med fyrhjulsdrift vore trevligt då jag bor på landet och behöver dra släp emellanåt. En relativt billig bil, defenitivt den billigaste 4wd man kan köpa. Ni som har kört en Duster 2, inte första generationen, hur är eran upplevelse? Diskutera men om du inte suttit i en utan bara vill spy på en billig bil så är det inte din åsikt jag efterfrågar. Tack!

Dacia är iprincip byggd av delar som Renualt använde för 7-8år sedan till sina bilar.
En ny Dacia låg runt 100K när den lanserades och just där och då var den väl ”okej” som billig bruksbil om man inte hade några krav mer att t sig från A till O. Vet att bla värmen var rätt dålig i kupén m,m.
Därefter så drevs priserna upp utan att kvalitén eller något ändras och där försvann anledningen varför man kunde tänka sig lägga 100K för en bil som frugan kunde ha korta sträckor till jobbet.

Att köpa en beg Dacia skulle jag passa mig för. Då finns det betydligt bättre beg alternativ.
Citera
2023-12-25, 22:43
Medlem
Vän som kört sin 30000 mil nu. Mina och vännens kommentarer:

Plus: hög markfrigång och relativt bra 4x4 som kan låsas. Det är alltså betydligt bättre än på många andra dyrare bilar som är AWD.

Plus: relativt billiga reservdelar, kan du meka själv så är det antagligen relativt lätt då det är beprövad gammal teknik, många delar är samma gamla beprövade som använts i andra bilar (spec. Renault).

Plus: 6 växlar ger bra låg växel, bra för dra tyngre släp utan större problem.

Plus: bra rostskydd, garanterat bättre än många dyra bilar.

Minus: för att vara relativt bra för körning på sämre vägar och lättare offroad så håller inte styrarmar/stag/länkarmar/hundben så bra, utan får bytas med jämna mellanrum, visserligen beroende på användning då förstås.

Originaldelarna verkar helt enkelt vara för svaga, för smått dimensionerade för tuffare tag. Man lär dock kunna sätta i motsvarande delar från t.ex. nån äldre volvo som då håller mycket bättre.

Mera minus: komforten är väldigt dålig, dålig ljudisolering, billig inredning.

Passar främst för personer som behöver den höga markfrigången och 4x4 till billigt pris, och som inte behöver nämnvärd status eller komfort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in