2024-01-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Reklamfilmer skall man nog inte ha som grund för sina köp.

Nog? Det ska man defenitivt inte!

Skall du själv komplettera din Zoe med en Dacia, eller skall du sälja din Zoe?

Den blir nog ett komplement tror jag?
Citera
2024-01-02, 17:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Den blir nog ett komplement tror jag?

Tja, det är ju som skall köpa den, så tänkte att du själv visste kanske vilka planer du själv hade.
Citera
2024-01-02, 18:11
Medlem
[quote=peterpanp|86886013]Tja, det är ju som skall köpa den, så tänkte att du själv visste kanske vilka planer du själv hade. [/QUOTE

Jag vet att jag behöver en bil att dra släp med, det andra har jag inte landat i ännu.
Senast redigerad av flat7 2024-01-02 kl. 18:15.
Citera
2024-01-02, 19:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag vet att jag behöver en bil att dra släp med, det andra har jag inte landat i ännu.

Kan du inte skaffa en Zoe med dragkrok, eller låta montera en krok på din befintliga Zoe?
Citera
2024-01-03, 09:32
Medlem
Citat:
Kan du inte skaffa en Zoe med dragkrok, eller låta montera en krok på din befintliga Zoe?

Nej, Zoen får inte dra släp. Dustern får dra 1500kg. Diesel gör att förbrukningen inte drar iväg så mycket heller när man hänger något tungt på kroken. Ska jag vara ärlig så räcker Zoen åt mig i 99% av fallen även fast jag ibland behöver forcera snövallar av mindre karaktär. Men det är kul med nya grejor/bilar!
Senast redigerad av flat7 2024-01-03 kl. 10:22.
Citera
2024-01-03, 14:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Nej, Zoen får inte dra släp.

Aj då!

Ja, då förstår jag. Det var ju inte alls bra med Zoe då. Klar miss med den bilen.

Citat:
Ska jag vara ärlig så räcker Zoen åt mig i 99% av fallen även fast jag ibland behöver forcera snövallar av mindre karaktär. Men det är kul med nya grejor/bilar!

Så du behåller den "fantastiska" Zoe, och så får detta bli din dragbil när du har behov för det och kör den billiga Zoe till vardags?
Citera
2024-01-03, 14:41
Medlem
Citat:
Aj då!

Ja, då förstår jag. Det var ju inte alls bra med Zoe då. Klar miss med den bilen.

Så du behåller den "fantastiska" Zoe, och så får detta bli din dragbil när du har behov för det och kör den billiga Zoe till vardags?

Vadå miss? Zoe ÄR fortfarande fantastisk som pendlarbil. Rena sparbössan. Att han en rejäl SUV som andrabil/dragbil kan bli lösningen, men jag vet ännu inte hur jag ska göra. Är riktigt sugen på Dacia Duster, otroligt härlig bil att se på, sitta i och köra. Billig att reparera med. Stor community och massor av uppgraderingar, både visuella och funktionella om man skulle vilja det. Den är redan en klassiker.
Senast redigerad av flat7 2024-01-03 kl. 14:49.
Citera
2024-01-03, 14:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Nä o även folk som har Tesla o andra snabbare bilar segar sig om när dom kör om på tex motorvägen så har ju mesd föraren o göra oxå,,ofta man ser Tesla i 90km/timmen på motorväg

Det är för att spara på batteriet. Åkte polestar med en kompis på motorväg och tror aldrig han var över 100 för då slukade bilen batteri.
Citera
2024-01-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är för att spara på batteriet. Åkte polestar med en kompis på motorväg och tror aldrig han var över 100 för då slukade bilen batteri.

Det beror ju helt på hur mycket man har i batteriet eller om man har räckviddsångest eller inte. Zoe förbrukar under 2kwh, även när det är många minusgrader. Nu handlar dock denna tråd om Dacia duster och där ökar förbrukningen också vintertid men inte alls lika påtagligt som hos en batteribil.
Citera
2024-01-03, 14:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det beror ju helt på hur mycket man har i batteriet eller om man har räckviddsångest eller inte. Zoe förbrukar under 2kwh, även när det är många minusgrader. Nu handlar dock denna tråd om Dacia duster och där ökar förbrukningen också vintertid men inte alls lika påtagligt som hos en batteribil.

Sant, nu är denna kompis snål så låg värme, ingen sätesvärme och körde sakta, var ändå tvungen att stanna och ladda i 45 minuter för att komma hem.
Inlägget var ett svar på varför teslabilar ofta kör sakta på motorväg.
Citera
2024-01-03, 15:52
Medlem
Citat:
Sant, nu är denna kompis snål så låg värme, ingen sätesvärme och körde sakta, var ändå tvungen att stanna och ladda i 45 minuter för att komma hem.
Inlägget var ett svar på varför teslabilar ofta kör sakta på motorväg.

Ok, tråkigt att behöva frysa när man kör sin dyra bil.
Citera
2024-01-03, 17:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

På motorväg så brukar ligga i 150 km/h med min M3.

Fördelen med Tesla är att de är mycket mer strömlinjeformade än Volvo/Polestar, samt att de har väldigt mycket effektivare drivlina.

Citat:
Ok, tråkigt att behöva frysa när man kör sin dyra bil.

Har alltid 23 grader i kupén på min Tesla. Inga problem. Har en enormt effektiv värmepump som gör att förbrukningen är mycket mindre på vintern än med andra bilar. Går inte att jämföra med en Zoe som inte alls har en lika effektiv värmning av kupén.

Men det sagt så handlar ju denna tråden om Dacia, så kanske skall hålla diskussionen kring den?

Citat:
Vadå miss? Zoe ÄR fortfarande fantastisk som pendlarbil. Rena sparbössan. Att han en rejäl SUV som andrabil/dragbil kan bli lösningen, men jag vet ännu inte hur jag ska göra. Är riktigt sugen på Dacia Duster, otroligt härlig bil att se på, sitta i och köra. Billig att reparera med. Stor community och massor av uppgraderingar, både visuella och funktionella om man skulle vilja det. Den är redan en klassiker.

Ändå lite dåligt att Zoe inte ens kan ha en möjlighet till krok för att åtminstone kunna dra lite lättare släp.

Behöver du två bilar, så kommer det ju öka kostnaden för dig. Dvs. ökar inte kostnader om du måste ha både en Zoe och en Dacia?

Räkna på det. Du får kostnader för värdeminskning av två bilar, försäkringskostnader för två bilar, etc.

Pappa har en Dacia pickup, och kan väl säga att den är allt annat än "härlig att köra".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in