Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Det är du som fått hack i skivan och fastnat på Melissa. Vi andra pratar mer allmänt om vad feminismen gör med nativiteten. Om kvinnor föder mindre än 2 barn per kvinna så kommer befolkningen att minska. Jag är rätt säker på att i princip alla kvinnor vill ha minst 2 barn, men av någon anledning får de inte det. Kan denna anledning vara feminismen?
Tråden handlar ju till stor del om Melissa. Så inte konstigt att jag lägger krut på henne.
Och Melissa är inte feminist och hennes livsval är inte ens de feministiska, utan i princip tvärtom. Och hon blev inte ung mamma för det. Trots att hon var hemmafru (och vantrivdes med det) och trots att hennes make ville bli pappa. Så trådstarten hade hade inte ens behövt handla om Melissa. Trådstarten visar ju snarare på att icke-feminister är de som inte får barn i tid.
Nästan samtliga (kvinnliga) feminister jag känner har mellan 2-3 barn
och är välutbildade och har bra jobb. Vissa har fler än 3 barn tom. Och någon enstaka har "bara" 1 barn. Och en enda har inga barn alls pga. upprepade missfall i ung ålder och la ner att försöka efter 30 års ålder. De har varit mellan 24-35 år när de fick första barnet. Lite olika.
I Sverige går det nämligen alldeles utmärkt för en kvinna (vare sig hon är feminist eller inte) att skaffa både utbildning och barn. I Sverige har vi ju både ett generöst ekonomisk system för studier (CSN) och ett bra system för föräldraledighet och vab. Allt detta underlättar för folk att både utbilda sig och skaffa barn.
Det är väl snarare det kapitalistiska systemet som gör det svårt för kvinnor att få barn som riktigt unga (om de så skulle vilja). För får de barn utan utbildning och utan fast anställning så blir det svårt att livnära sig. och då blir de beroende av maken och hans lön. Och då behöver han i sin tur ha en bra lön som kan försörja familjen.
Pga. detta kapitalistiska systemet väntar många kvinnor med att skaffa barn tills de har en utbildning och en fast anställning och kan öka föräldrapenning.
Men att utbilda sig behöver inte alls ta lång tid. En KY-utbildning som man startar på vid 19 års ålder kan vara klar när man är 21 år. Vill man ta ett sabbatsår från studier och jobba 1-2 år och gå en 3-4 årig utbildning är man färdig vid 23-25 års ålder. Sedan kanske de vill jobba ett tag och visa "framfötterna". Och då kan de med kortaste utbildningarna börja pluppa ut kids vid 23 års ålder och de med längre utbildningar vid 28 års ålder.
Så. Jag ser inte problemet riktigt. I vare sig feminismen eller kapitalismen i denna sakfråga just.
Förmodligen tar det tid för folk att träffa rätt person att skaffa barn med. Förmodligen är det där skon klämmer.